סוזי בן ברוך: רצח קטין על ידי הורה – פיליסייד

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Alexas_Fotos לאתר Pixabay]

[לריכוז המאמרים אודות פיליסייד - רצח ילדים ע"י הוריהם, לחצו כאן]

ד"ר סוזי בן ברוך שרתה במשטרת ישראל 35 שנים בתפקידי חקירות ומודיעין, קהילה ומשמר אזרחי ועבריינות נוער. שימשה כקצינת נוער ארצית במשטרת ישראל. מרצה בנושאי משטרה וחברה. מאחריה כארבעים שנות ניסיון בעבודה עם נוער. בכתיבתה היא מסתייעת בניסיונה הרב בשטח, כמובילה וכשותפה לשינויים הרבים שנעשו בתקופת שירותה.

*  *  *

מה מניע הורה לרצוח את ילדו? מה גורם למי שאמור לקיים את האמרה: "ביתי מבצרי" להפקר כלפי ילדיו שלו - בעצמו?

על פי נתונים שפרסמה המועצה לשלום הילד בין 2010 ל-2017 נרצחו לא פחות מ-44 ילדים בתוך המשפחה...".(מעריב, יובל בגנו ימי רוט  27/02/2018).

התופעה של רצח ילדים קיימת לאורך ההיסטוריה של המין האנושי. מרבית הילדים - שנופלים קורבן לרצח - נרצחים בידי הוריהם. בארצות הברית, לדוגמא, מדי שנה  נרצחים בממוצע 344 ילדים בידי הוריהם (Friedman and Friedman 2010). לרצח מסוג זה מניעים שונים: קנאה, חשד לבגידת בן הזוג, תינוק נכה, מחלת נפש, מצוקה כלכלית ,לידה אסורה  של ילד ). שלא כצפוי, חלק ניכר מהם נרצחים עי"י אמהות  הלוקות בנפשן. מניעה ואיתור של המקרים האלה, טרם קרותם, הינה בעייתית בשל גורמי הסיכון הרבים המביאים לתוצאה טראגית זו.

רצח  קטין  נחשב למבעית  ביותר. לכן, אין פלא שהרשויות נוקטות יד קשה נגד החשודים בביצוע פשעים מסוג זה. רצח קטין על ידי  אחד או שניים מהוריו נוגד את השכל הישר, שמתקשה למצוא לו הסבר, בשל  היותו מנוגד לערכים ונורמות חברתיות  של הגנת הקטין, כמצופה בחברה  תקינה.

כמי שהייתה חלוצה בהקמת משרד לטיפול באלימות במשפחה במחלק החקירות  בתל אביב, לא פעם נותרתי פעורת פה נוכח הרוע המשתקף מידיהם של הורים כלפי ילדיהם. על מנת להגיש כתב אישום יש לאתר את המניע או הגורם שהוביל לרוע זה. לעיתים, לא הצלחנו לאתרו כי הוא הגיע משומקום מוגדר... חשודים כאלה תמיד יילקחו לאבחון פסיכיאטרי,,,

[בתמונה: מדיאה, ציור של אז'ן דלקרואה משנת 1862. התמונה היא נחלת הכלל]

רצח מסוג זה מכונה: 'פיליסייד' - המתה בזדון של קטין (עד גיל 18) על-ידי הורהו

מקור השם פיליסייד filicide הוא מלטינית filius בן ו- filia בת , ומהמילה cide שמשמעותו המתה.

לציין, שיש המתייחסים בנפרד להמתת ילוד ב-24 שעותיו הראשונות (ניאונאטיסייד neonaticide), ולהמתת ילד על גיל שנה. זאת, בשל יחסה המיוחד  של החברה, החקיקה והפרשנויות לאירועים מסוג זה.

כאנשי מקצוע וכחברה – אנו מבחינים  בין המתת קטין על ידי האב (filicide paternal) לבין המתתו  על-ידי האם (materna.filicide).

הערה: מקרי מוות של ילדים שנגרמו בגלל רשלנות הורית או תאונה, אינם נכללים בגדר הגדרה זו.

תופעת הפיליסייד מוכרת לנו  מההיסטוריה, דרך התנ"ך ואגדות הילדים...

  • מאז יוון העתיקה: מדיאה (במחזה של אוריפידס) רצחה את ילדיה  כשנודע לה על בגידתו  של יאסון ,בעלה.
  • הרקולס הרג את בניו, ואחדים מבני אחיו, בגלל רוח שיגעון שהכניסה בו הרה (צרתה של אמו).
  • כדי להיחלץ מן המתקפה של מלכי ישראל, יהודה ואדום, העלה מישע מלך מואב את בנו הבכור לעולה (מלכים ב' ב 27-26).
  • ספור בת יפתח המופיע במקרא, מעיד על הקרבת הילד כמתת לאל  באמצעות הקרבתו
  • ספורי הרוע של האמא החורגת באגדות הילדים: עמי ותמי, שלגיה...

[בתמונה: מריה קאלאס כמדיאה בסרטו של פייר פאולו פזוליני משנת 1969. התמונה מובאת בשימוש הוגן]

התופעה בישראל

משנת 1949  עד שנת 2020  אירעו בישראל כ- 174 מקרי המתה של הורים  את ילדיהם, מקרים אשר בהם הגיע מספר הקרבנות ל- 245 קטינים (ב-22 אחוז מהמקרים, מספר הקרבנות היה יותר מאשר אחד). כארבעים אחוז מהקרבנות הקטינים, היו מתחת לגיל שנה. לעתים קרובות אלה גברים ונשים שנכנעו לפרץ זעם רגעי - או פעלו בעקבות תסכול מתמשך - וטלטלו עולל חסר ישע שבכה ללא הפסק, או סירב להירדם, עד שלא נותרה נשמה באפו.

אבחנת תסמונת התינוק המנוער מוכרת זה עשרות שנים, כיום, מעדיפים רופאים רבים את המונח "טראומת ראש כתוצאה מהתעללות" (היא מאובחנת כשילוב של שלושה תסמינים:

  • דימום מאחורי העיניים;
  • התנפחות המוח;
  • ודימום בשטח הפנים של המוח.

במשך שנים, נחשבו שלושת אלה בפני עצמן כראייה לביצוע הפשע, גם כשלא היו מלוות בחבלות,שבר או סימנים אדומים.

שיעור המתאבדים בקרב הפיליסיידרים הוא גבוה. רק  כ-13 אחוז מהפיליסיידרים הורשעו ברצח. 5 אחוז נמצאו "אינם ברי אחריות פלילית", והשאר הורשעו בעבירות אחרות.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Alexas_Fotos לאתר Pixabay]

מהו המניע  לרצח מתועב כל כך?

מה גורם לאם / לאב לשבור מיתוס של הורה, המגן על ילדיו בכל מחיר, ולהפוך לרוצח הנוטל את נשמתו  ללא רגש?

המניעים המוכרים לנו הם:

  • התועלת שמפיק הרוצח מעצם היעלמותו של הקרבן (37 אחוז) - הפיליסיידר חושב רק על עצמו - על תועלתו האישית. איך "להעלים" את "הגורם המפריע" בעיניו: מפריע לו בחייו, פוגע בשלמות משפחתו החדשה, נקמה על רצונה של אמו  של הילד להיפרד ממנו או שעצם הידיעה על קיומו מסכנת את חיי היולדת, במקרים של רצח על כבוד המשפחה.
  • שליטה במשפחה באמצעות הפעלת כוח קיצון (22%): הם מונעים מהחלטה  קיצונית: "הכל או לא כלום". אם הפיליסיידר לא נענה  על ידי משפחתו הגרעינית, אזי ימותו כולם יחד איתו: הוא ובן/בת הזוג והצאצאים. בקטגוריה זו, שיעור המתאבדים גבוה; וכך גם שיעור הנפגעים, המעורבים באירוע.
  • נאמנות (מתוך רחמים): 11%.
  • פסיכופתולוגיים (מצב נפשי פסיכופתולוגי כמו פסיכוזה, הזיות, דלוזיות, או רצח הנעשה ללא מניע ברור): 5 אחוז. מרביתם נושאים באחריות פלילית. ייתכנו מצבים פסיכופתולוגיים אשר גורמים להפחתה באחריות הפלילית של הפיליסיידר, והקלה בעונשו (למשל: דיכאון לאחר לידה.
  • נקמה, עקב  רצון האם לעזוב את האב; או עקב בגידת אחד מבני הזוג (רזניק, 1969; דבידוביץ,2017).
  • דימוי עצמי נמוך: הפיליסיידר חש שאינו מגובש בזהותו; ומתוך כך, הוא חותר להשיג הכרה ופרסום, גם על-ידי ביצוע מעשה קיצוני במיוחד.

מחקרים מציינים, שהמניעים השכיחים ביותר הם: התועלת והדחף לשקף את השליטה במשפחה (דבידוביץ,2017).

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Counselling לאתר Pixabay]

מאפיינים ייחודיים לאימהות - פיליסידריות

המניע השכיח אצל  האמהות היה תועלת  (מות הילד עדיף על חיים בעולם אומלל), סוג של הצלתו)ואחריו נאמנות (כגון רצח מתוך רחמים) . מנסיוני בשטח- זה בולט על רקע היותה של האישה מיואשת. חסרת אונים...היא  מפרשת את "הצלתו" כי גם היא כבר לא תהיה שם בשבילו...לציין שסטטיסטית-אמהות נוטות לפגוע בילדים רכי שנים  יותר מאשר האבות.

62% אחוז  מהוולדים- נרצחו על ידי אימהות. ללא הוולדים- שיעור הרצח אצל אימהות הוא: 42%.   27%  מהפיליסיידריות הורשעו ברצח. 73% בעבירות אחרות. (דבידוביץ  2017).

אף לא אחת מהן השמידה משפחה. הן מתאבדות פחות מאשר האבות.

מאפיינים ייחודיים לאבות  פיליסיידרים

שיעור האבות הפיליסיידרים מגיע ל-55 אחוז; ואילו האמהות מהוות 45 אחוז (לאחר השמטה של המתת וולד - בשל קושי משפטי בהרשעתן) (דבידוביץ א. 2017).

רוב כתבי האישום בגין רצח  (23 אחוז) מוגשים נגד האבות; והשאר, על עבירות אחרות.

שיטת הביצוע השכיחה היא מכות פיזיות, סכין.

שיעור הרצחניות בקרב האבות גדול ב- 57% מזה שבקרב האמהות.

המניע השכיח הוא הכוח והשליטה (על הקרבן): "אני קובע" "אעשה זאת בדרכי".

[התמונה משמאל היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Vitabello לאתר Pixabay]

המניע שאחריו היא התועלת (מה הוא השיג מכך)  ואחכ : נקמה (תחושת הפיליסיידר שהוא פוגע בדבר היקר לה ובכך מכאיב לה). במקרים אלה  הרוצח ייטול אחריות על המעשה  אך, הוא ינסה לתלות את האשם המוסרי באדם בו ביקש לנקו; לשיטתו, אלמלא התנהגותם, הוא לא היה מגיע למצב שהגיע ומבצע את מה שעשה. נטייה זו מוכרת לנו גם מהבעל המכה אשר, בהכותו את אשתו מציין: "את רואה מה את גורמת לי לעשות לך?".

שיעור האבדנות  בקרבם גבוה. (דבידוביץ,2017).

לסיכום  

במקרים רבים ניתן לזהות מניע ספציפי כלשהו . אולם, למדנו  מאירועי השטח שלעיתים, מתברר כי אין מדובר בהכרח במניע אחד אלא בתמהיל של מניעים. כך לדוגמא, פיליסיידר המשמיד או מנסה לחסל את משפחתו מתוך נאמנות  (כמוגדר לעיל) יכול לצוץ גם מניע של כוח ושליטה, כלאמר,   פתרון הבעיה יהיה בדרכו שלו , הוא הקובע איך תיפתר הבעיה ולא  בדרך שבת הזוג הציעה. בנוסף, יש נורות אדומות וסימנים  המעידים על מה שעלול לקרות...

כמי  שחיים בעידן של ניכור חברתי,  של התמודדות הורים עם מצוקות חברתיות וכלכליות, עם בדידות  וקונפליקטים בתוך חיי נישואין, מתחים של  עיתות מתח  בטחוני , ועוד   מצבים ההופכים  את ההורות למשבר . מצבים אשר  מציבים אחריות גדולה בפני החברה   .  עלינו ללמד את הסימנים והנורות האדומות  העלולות להביא  למצבי קיצון  ואם נדע אותם, אולי נצליח להקדים תרופה למכה נוראית מעין זו ...

[לריכוז המאמרים אודות פיליסייד - רצח ילדים ע"י הוריהם, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות והעשרה  

  • מחקרו של נצ"מ בדימוס אבי דבידוביץ . ב-17.07.17. רצח ילדים בידי הוריהם.
  • מאמריהם  של ד"ר יעקב מרגולין ופרופ' אליעזר ויצטום, פסיכיאטר בכיר במרכז הקהילתי לבריאות הנפש עזרת נשים, ירושלים
  • מעריב, יובל בגנו ימי רוט  27/02/2018 ציטוט  של  מנכ"לית המועצה לשלום הילד.
  • Parents who kill their children  ( 2010) Friedman SH and Friedman JB
  •  Pediatrics review 31: e 10-e16
  • Resnick, P. J .)9121( .Child murder by parents: a psychiatric review of filicide .American Journal of psychitry. 126(3). 325-334

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *