אסטרטגיה של מטרות מוגבלות: להתאים את המטרות לאילוצי המציאות

[מתוך פייסבוק, אוגוסט 2017. בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

ב- 21 לספטמבר 2019, פרסמה נטלי להב ב- ynet מאמר (ראו למטה) אודות נשים שהחליטו בשלב מסוים של חייהן ולאור השעון הביולוגי המתקתק, לוותר על החלום של גבר חלומותיהן ומשפחה שלמה, ולהביא ילד בכוחות עצמן:

"... מגיע השלב שבו רווקות אחרי גיל 30 נאלצות, בין אם הן ירצו בכך ובין אם לא, להתמודד עם הפיל הוורוד שיושב באמצע החדר שלהן, ומפציר בהן להחליט אם ברצונן להמשיך לחפש אחר אביר חלומותיהן כדי לבנות איתו משפחה בישראל, למרות תקתוקיו של השעון הביולוגי, או פשוט ללכת על זה לבד. "

החלטה כזו, שמוותרת על המטרה הראשונית לטובת מטרה ריאלית יותר, קרויה אסטרטגיות של מטרות מוגבלות.

[לכתבה המלאה של נטלי להב ב- ynet, לחצו כאן]

'אסטרטגיות של מטרות מוגבלות' מהי? המשגה

אסטרטגיות של מטרות מוגבלות (Strategy of Limited Goals) היא מצב, שבו המתכנן - מסיבות שונות - מוותר על 'המטרה הגדולה' ועל תכניות גרנדיוזיות; מתאים את עצמו לאילוצי המציאות, ומגביל את עצמו למטרות ריאליות, ברות השגה.

דוגמה לשימוש במושג הזה בתחום הביטחון הלאומי, היא הריסון שכפה דוד בן גוריון כראש הממשלה וכשר הביטחון על צה"ל בחלק השני של מלחמת העצמאות, מחשש להסתבך במלחמה עם בריטניה (בשל הצלחות יתר בחזית הדרום); ומחשש שאם תכבוש ישראל את יהודה ושומרון, יכפה עליה האו"ם לשוב לגבולות החלוקה.

דוגמה נוספת כזו היא נשיא מצרים, אנוואר מצרים, שהתאים את מטרות המלחמה ביום הכיפורים ליכולות הצבא המצרי: ראוי ללמוד את האופן בו ניסח סאדאת את הנחייתו לכוחות המזוינים: "היעד האסטרטגי שאני מעמיד בזה לכוחות המזוינים של מצרים, ואשר אני מקבל עליו את מלוא האחריות המדינית: לערער את תורת הביטחון הישראלית על ידי פעולה צבאית בהתאם לאפשרויות של הכוחות המזוינים, במטרה להסב לאויב את האבדות הכבדות ביותר ולשכנע אותו שהמשך כיבושה של אדמתנו תובע מחיר גבוה מידי בשבילו...".

משמע, לא כיבוש והחרבת ישראל אלא ערעור והקרסת של תורת הביטחון שלה בעצם העובדה שישראל לא תוכל להשיג את מטרת המלחמה שלה: השמירה על הסטטוס קוו; ותאלץ לפנות לתהליך מדינה!

[בתמונה: תמונת הניצחון המצרית במלחמת יום כיפור... הדגל המצרי מונף, על בסיס התמונה האמריקנית המפורסמת של קרב איוו גימה במלחמת העולם השנייה. התמונה פורסמה באתרים מצריים רבים, ללא פירוט של הצלם ו/או בעל התמונה. למקור התמונה, לחצו כאן. כיוון שבעל הזכויות לא אותר, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *