הרן פינשטין: לבטל את שיטת הסניוריטי!

 

[בתמונה: לבטל את שיטת הסניוריטי... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

הרן פינשטין הוא שופט בדימוס. משנת 1991 הוא מרצה בחוג לקרימינולוגיה באוניברסיטת בר אילן. מחבר הספר "הגמילה מהגלימה. מרשימותיו של שופט בעיר שדה".

*  *  *

ישנה ביקורת מוצדקת על הרכב בית המשפט העליון שידון בשאלת הכשירות של נתניהו להיות מועמד לתפקיד ראש הממשלה:

  • חלק מהמבקרים מציינים את העובדה כי השופט סולברג נעדר מההרכב עקב תפיסת עולמו השמרנית.
  • עוד מזכירים הכותבים כי בעוד 10 שנים אמור השופט סולברג לכהן כנשיא בית המשפט העליון וזאת על פי עקרון ה"סניוריטי" הנהוג בבית המשפט העליון.

מבלי לפגוע חס וחלילה בשופט סולברג, אני סבור כי יש לבטל את עקרון הסניוריטי. (השיטה למינוי נשיא בית המשפט העליון בישראל, לפיה מתמנה לתפקיד הוותיק מבין השופטים).

מאז שנת 1995, עת התמנה אהרן ברק (ראו תמונה משמאל) לתפקיד נשיא בית המשפט העליון, הלך ופחת האמון של חלק גדול בציבור בבית המשפט זה עקב "המהפכה החוקתית" שיזם ברק ועקב האקטיביזם השיפוטי של ערכאה זו.

[בתמונה משמאל: אהרן ברק. שם הצלם אינו מוזכר. מקור התמונה: טוויטר]

עם פרישתו של ברק מונו ארבעה נשיאים נוספים:

  • השופטים דורית ביניש;
  • השופט אשר גרוניס;
  • השופטת מרים נאור;
  • השופטת אסתר חיות.

צר לומר , אבל הם לא הצליחו לשקם את חוסר האמון ההולך וגדל בבית המשפט העליון. אני שב ומופתע כל פעם מחדש מהתגובות של קוראי טור זה, המתבטאים בלשון חריפה מאד נגד בית המשפט. התברר לי כי גם במקומות אחרים נשמעת בקורת - לעתים בלתי מרוסנת - על בית המשפט. חברי כנסת ושרים המחזיקים בדעה זו, מחזקים אף הם את העובדה כי האמון בבית המשפט העליון נשחק.

לדעתי, המסקנה המתבקשת היא כי יש למנות נשיא לבית משפט עליון מחוץ לשורות השופטים המכהנים, השבויים בתפיסה הנוכחית בדבר תפקידו והיקף סמכותו של בית המשפט העליון. על נשיא חיצוני זה יהיה לפעול ביחד עם שר המשפטים וועדת חוקה חוק ומשפט בכל הקשור לדרכים המנהליות [מודגש = מנהליות, לא משפטיות] כדי להחזיר את אמון הציבור בבית המשפט העליון.

[למאמר: 'אמון: התנאי האולטימטיבי לכל אינטראקציה חיובית…', לחצו כאן]

ברור לי כי שופטי ערכאה זו יתנגדו להצנחת נשיא מבחוץ ועל כך מידע קצר: כאשר עלה הרעיון [הפסול במתכונת שהציע ברק] - ליצור ערכאת ביניים בין בית המשפט המחוזי לבין בית המשפט העליון, כך ש"העליונים" ישמשו כבית משפט לחוקה - כינס ברק את שופטי בית משפט שלום במחוז מרכז לכנס מיוחד. אותה עת הוא כיהן כמשנה לנשיא בית המשפט העליון.

ברק ניסה [ללא הצלחה] לשכנע בטיבו של הרעיון ואף סיפר כי שופטים לא מעטים של בית המשפט המחוזי הביעו התנגדות עזה ליצירת ערכאת ביניים בין בימ"ש מחוזי לבין בית המשפט העליון. ברק אמר לנו כי הוא הודיע לכל שופט מחוזי, המתנגד לרעיון, כי יגיש את התפטרותו וכי הוא - ברק - ידאג לכך כי השופט המתנגד יפרוש לגמלאות עם פנסיה מלאה!! [למען האמת, חטפנו "שוק" מדבריו].

משם לכאן: כל שופט של בית המשפט עליון אשר יתנגד למינוי נשיא מחוץ לשורות השופטים המכהנים בערכאה זו , יהיה רשאי להגיש את התפטרותו, לצאת לגמלאות עם פנסיה מלאה. לא יחסרו מועמדים טובים למלא את החסר עם התפטרות מי מהשופטים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *