אסא כשר: שתי הערות בדבר המצב הפוליטי

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי moise_theodor לאתר Pixabay]

אסא כשר הוא פרופסור אמריטוס לפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב, זוכה פרס ישראל.

כשר מופקד על הקתדרה לאתיקה מקצועית ולפילוסופיה של הפרקטיקה ע"ש לאורה שוורץ-קיפ, וקודם לכן על הקתדרה לפילוסופיה של השפה ע"ש אברהם הורודיש באוניברסיטת תל אביב.

הוא מומחה בעל שם בינלאומי במחקר הפרגמטיקה של השפה, חוקר ופעיל בתחומי האתיקה המקצועית בצבא, ברפואה, בתקשורת, באקדמיה ובמחקר המדעי.

ממחברי רוח צה"ל, הקוד האתי של צבא הגנה לישראל.

משך שנים שימש כמרצה הבית במכללה לביטחון לאומי, צה"ל.

[מקור התמונה משמאל: פייסבוק]

.

*  *  *

הערה ראשונה

הרטוריקה של בנימין נתניהו עומדת על תכסיס אחד, שהוא משתמש בו שוב ושוב: כל גורם הנמצא בעימות עם נתניהו חייב להיות מתואר כגורם פוליטי הנמצא בעימות פוליטי, ולכן אין מקום להאמין לו ויש לתקוף אותו. לפיכך:

  • חוקרי המשטרה מגיעים למסקנות נגדו, לכן הם חייבים להיות מתוארים כגורם פוליטי הנמצא בעימות פוליטי, ולכן אין מקום להאמין להם ויש לתקוף אותם (ואף למעלה מזה).
  • הפרקליטים מגיעים למסקנות נגדו, לכן הם חייבים להיות מתוארים כגורם פוליטי, ולכן אין מקום להאמין להם ויש לתקוף אותם (ואף למעלה מזה).
  • החוקרים, הפרקליטים והיועץ המשפטי לממשלה מגיעים למסקנה שיש להגיש כתב אישום באשמת שוחד, מרמה והפרת אמונים, לכן הם חייבים להיות מתוארים כגורמים פוליטיים (המעוניינים ב"הפיכה שלטונית"), ולכן אין מקום להאמין להם ויש לתקוף אותם.

זה תכסיס פשוט, שקוף, נלוז, לא מוסרי ולא אתי. אדם הגון לא ייפול בפח הזה.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Pexels לאתר Pixabay]

הערה שנייה

לכאורה יש לנו כנסת, אבל התכססנות הפוליטית חסרת המעצורים משתקת את הפעולות היסודיות שלה. לא פועלת בה ועדת הכנסת, המנהלת את ההתנהלות השוטפת של הכנסת, ולא פועלת בה ועדת אתיקה, שהיא בקרה ראויה על התנהלות כל ח"כ בפני עצמו, לפי האתיקה של הכנסת.

אני מצפה שיימצא גוף שיעתור לבג"ץ נגד יו"ר הכנסת, בדרישה שידאג לכינון שתי הוועדות החיוניות הללו (בצד כמה ועדות שכבר קמו: חוץ וביטחון וכספים).

3 thoughts on “אסא כשר: שתי הערות בדבר המצב הפוליטי

  1. בלי קשר לנתניהו אם יורשע או לא,אנחנו נמצאים בתקופה חדשה שבה מרכז הכח נמצא בתקשורת ,וברשתות החברתיות.
    יש מצב שבאמצעות הכח הנ"ל +גורמים משפטיים,+חקירות משטרה ,ניתן להפיל כל ראש ממשלה ,וכל ממשלה.
    אנחנו בתקופת פייקניוז ,שבה אפשרלהראות (גם בתנועות שפתיים מסונכרנות}דברים שלא נאמרו וייחוסים שלא נאמרו.
    הדבר רורש חשיבה משפטית מחודשת ,אחרת יפילו כל כל ממשלה ,וגם מדינות זרות יכולות לקבוע את עתידנו.

  2. מועמד לראשות ממשלה צריך בדרך כלל להיבחר קודם כל בתוך מפלגתו כאשר הוא מתמודד מול בכירים אחרים במפלגה ,הוא צריך לשם כך לחזר אחרי פעילים לגייס כספים לרקום בריתות להבטיח הבטחות.
    לאחר מכן יש את הבחירות הכלליות -משרדי פרסום,סוקרים, יועצים ואסטרטגים למיניהם,אימותים טלויזיונים,ראיונות בתקשורת יונית לוי, רינה מצליח ,סגל ודקל.
    לאחר מכן-אם עלה בידו להיבחר- הוא צריך להקים קואליציה עם מפלגות אחרות איתן הוא התעמת במהלך מסע הבחירות,כאשר המפלגות המועמדות לשבת בקואליציה מסוכסכות בינן לבין עצמן.
    אם כבר עלה בידו להקים ממשלה הוא צריך לנסות לפייס את כל חברי מפלגתו כאשר הוא מחלק תפקידי שרים וכו, תמיד חלק יהיו ממורמרים חלק אפילו מתוך מפלגתו ייחלו כל הזמן לאפשרות להפיל את ראש הממשלה על מנת לבוא במקומו או על מנת לשפר את התנאים שלהם.
    ובתנאים האלה הוא כעת צריך לתחזק את הממשלה בשנים הבאות.
    כאשר הוא צריך גם לצלוח משברים מדיניים,משברים בטחוניים,משברים כלכליים,לחצים בינלאומיים,העברות תקציב, ביקורת תקשורתית, שביתות של ועדי עובדים, סוגיות של הגירה לא חוקית .הצבעות אנטי ישראליות באום,BDS,יוזמות אנטי ישראליות.

    הוא צריך למנוע מהאופוזיציה להעביר חוקים שלא תואמים את המגמות של הממשלה – כאשר לפעמים הוא צריך להתמודד עם סיעות סוררות או חברי כנסת מרדניים מתוך הקואליציה.
    אם הוא רוצה לקדם יוזמות חקיקה הוא צריך להיוועץ עם יועצים משפטיים-לקבל את הסכמתם של היועצים המשפטיים,לשכנע את כל הסיעות , הוא צריך לפצות חברי כנסת או סיעות שמסתייגות מהחוק.

    אובמה, דוח גולדסטון, משבר הדיור, מחאת האוהלים, שביתת הרופאים, יוזמות השלום של גון קרי, האביב הערבי, האחים המוסלמים במצריים, ארדואן, מרמרה, טילים מעזה, עפיפונים מעזה, גלעד שליט, הסכם הגרעין עם איראן.
    הכל הכל הכל לפתחו ועליו.

    כמה כשרון,כמה חכמה,כמה תעצומות נפש,וגם מזל היה צריך נתניהו על מנת להצליח בזה כבר עשר שנים? -ומן הסתם כמה דברים כמה יוזמות הוא פספס או הזניח או ויתר- כאשר הנטל הוא כול כך גדול?! וכמה פעמים הוא עמד בשנים האלה למשפט הציבור בבחירות לכנסת.

    ואילו הגברת חיות- עורכת דין בהשכלתה, וועדה של 9 חברים-מתוכם שלושה שופטי עליון שמצביעים כגוש שכיום גם מאווה ווטו- בחרה בא לכהן בבית המשפט העליון ל 20 שנה. זהו .ככה. עשרים שנה. אין פריימריז אין קואליציה שצריך להקים אין אופוזיציה אין ח"כים סרבנים אין לחצים תקציביים אין סיעות מתנגדות סיעות מסוכסכות אין קואליציה לתחזק. מרגע היבחרה – היא פה לעשרים שנה!!!

    ממרום מעמדה היא יכולה במחי יד (לפעמים ברוב של שניים מול אחד) לבטל שוב ושוב ושוב את כל הניסיונות של נבחרי הציבור לטפל בסוגיית ההסתננות , להורות על הריסת בתים בניגוד לעמדת הממשלה, למנוע הריסת בתי מחבלים, להורות למשרד הפנים (ובניגוד לעמדת השר והממשלה) להכניס לישראל אנרכיסטים,פרובוקטורים, תומכי bds. לשנות את תוואי גדר הביטחון , להפסיק נוהל שכן, להתערב בסוגיות של דת מדינה גיוס חרדים, שירות נשים בקרבי. לחייב הממשלה להישמע להנחיות היועמ"ש. ……… כמעט שלבטל את החוק *שמונע* איחוד משפחות של ערביי ישראל עם בני זוגם מהרשות הפלשתינית ומדינות אויב אחרות (חיות עצמה ישבה בהרכב שדן בעתירה ,והצביע בעד העתירה לביטול החוק אך העתירה נדחתה ברוב של 6 מול 5)
    טוב,ממרום מעמדה היא למעשה מוסמכת לפסוק לגבי הכל, הכל,הכל – אבל שום אחריות לא עליה.
    נראה כאילו מידי פעם- ביד קלילה ובוטחת – בית המשפט העליון משליך אבן על המערכת הממשלתית הנפיצה והשברירית ממילא. כך למשל לגבי גיוס- חרדים : ב 1998 בג"ץ פסק שאין להמשיך בנוהל של דחיית גיוס חרדים על ידי שר הביטחון
    (נוהל שהשתרש לפחות מאמצע שנות השבעים) ותבע שהנוהל יוסדר בחקיקה ראשית, השמאל בראשות אהוד ברק ניצל את הסוגיה לתעמולת בחירות 1999, אהוד ברק נבחר – גיוס חרדים אומנם לא היה אבל הייתה התקדמות מדינית נסיגה מלבנון, אינתיפדה ,חטיפת חיילים אוטובוסים מתפוצצים וגם הוקמה וועדה. וועדת טל -ובהמשך ב2002 חוק טל . …… ונגד החוק הוגש בגץ – הוגש פעם אחת הוגש פעם שניה והנה ב 2012 בג"צ החליט שהחוק לא חוקתי.
    הסכמים קואליציוניים, ליכוד,קדימה הוקמה וועדה (פלסנר) ,פורקה וועדה, פורקה ממשלה ,
    ליברמן . בחירות חדשות.יאיר לפיד. ממשלה חדשה. ב 2014 הועבר תיקון לחוק על מנת לרצות את בג"צ (ואת לפיד שישב אז בקואליציה של נתניהו)……. ב2017 בג"צ פסל גם את החוק המתוקן, ליברמן. בחירות 2019 (אפריל). ועוד פעם בחירות 2019 (ספטמבר).ונראה שאולי עוד פעם בחירות.

    הא , ואחרי כל זה בינתיים עדיין רוב רובם של החרדים לא מגויס

    מה הקבלות, מה הכישורים שיש לגברת חיות (עורכת דין בהשכלתה) או לקודמתה בנשיאות העליון -הגברת נאור (עורכת דין בהשכלתה) שמקנה להן את הזכות לכזו סמכות .כזה כוח. מה האיזונים והבלמים שיש עליהן.
    אני טועה?

  3. אכן, דברים חכמים ויש להוסיף הערות קצרות:
    1. כל גורם הנמצא בעימות עם נתניהו מוגדר על ידו בספקטרום של בגידה, בין אם בגידה קלה כמו גדעון סער, ובין אם בגידה קיצונית (לפי הגדרת נתניהו) כמו מפלגות השמאל בישראל.
    2. יו"ר הכנסת לא יפעל נגד רצונו של נתניהו ולכן לא יקים ועדות חשובות בכנסת.
    3. בג"ץ הוחלש בשנים האחרונות, ובעיקר בעשור האחרון, ולכן ספק עם יתערב בהחלטות יו"ר הכנסת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *