אלי בר און: למה ארה"ב ונאטו פרשו מההסכם להגבלת הטילים לטווח בינוני?

[בתמונה: איום... חיוני למדינת ישראל להשתחרר מהסטגנציה המושחתת בארה"ב כי אנחנו יש לזכור המדינה המאויימת בעולם! תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי KELLEPICS לאתר Pixabay]

[לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

בראש החדשות בעולם השבוע, עמדה פרישת ארה"ב ונאטו מההסכם להגבלת הטילים לטווח בינוני. מדוע ארה"ב פורשת כעת לאחר 32 שנים, מההסכם החשוב מאוד הזה להגבלת היכולות של הטילים הטקטיים?

פרשנים יספרו לכם, כי יש בעיה עם סין המתעצמת במהירות ושאינה שותפה להסכם כך גם צפון קוריאה ואיראן. הפרשנים יוסיפו, שרוסיה של פוטין הפכה לתוקפנית מאוד. היא כבשה את חצי האי קרים ושטחים נוספים באוקראינה ומפציצה אזרחים בסוריה.

תירוצים. האמת אחרת!

הפרישה מההסכם היא תוצאה של פיתוח טכנולוגי רוסי מתקדם בתחום הטילים, שכעת גולש גם לצפון קוריאה ולסין; ולהערכתי, יגיע בתוך שנים ספורות גם לאיראן.

במקביל זו תוצאה ישירה של האינטרסים הצרים של יצרני הנשק האמריקאים, שהיסטורית מעדיפים בדרך כלל את רווחיהם על האינטרס הלאומי. הם - באמצעות השפעתם השלילית על הפנטגון וחברי הקונגרס - גרמו לרשלנות נוראה, שהביאה כעת את ארה"ב, מנהיגת המערב, לנחיתות צבאית (איראן משתוללת במפרץ והאמריקאים פוחדים להגיב כי יחטפו טילים מדויקים ואבדות כבדות בבסיסים שלהם במפרץ).

מה הפיתוח?

הסבר: הבעיה היא בטילי קרקע קרקע מדויקים, שגם מתמרנים במהלך טיסתם אל המטרה (פותחו גם טילי אוויר קרקע רוסיים מדויקים, מהירים ומתמרנים, אך לא ארחיב בנושא זה)

בראשית פותחו טילי קרקע קרקע מהירים ומדויקים שמשלבים במקביל 3 מערכות ניווט, אינרציאלית, gps, ופגיעה לפי תמונה. הטילים הנ"ל יצרו בעיה כי חייבים ליירט כל טיל כזה זאת מאחר ופגיעתו במטרת נקודה איכותית היא ודאית. קשה מאוד ליירט טילים כאלה באטמוספרה. קל יותר ליירט בחלל (חץ 3); אבל זאת, בהשקעה כספית ניכרת ובשיעור הצלחה חלקי, ורק כאשר מספר הטילים התוקפים הוא קטן. במצב זה היירוט עדיין אפשרי.

הרוסים פיתחו את משפחת טילי האיסקנדר שלהם (ראו תמונה למטה), שהם טילים בליסטיים מהירים ובמקביל גם מנמיכי טוס (עד 50 ק"מ מעל לקרקע); וכך, יש להם יכולת לתמרן במהלך הטיסה שמתבצעת כולה באטמוספרה. כך, הם יצרו סוג של טילים שאינם ניתנים ליירוט.

[בתמונה: טילי איסקנדר רוסיים. התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Aleksey Toritsyn. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

מדוע? כי הטיל המיירט אינו יודע איכן בדיוק הטיל המיורט, כאשר זה משנה את מיקומו במרחב בכל כמה שניות. לכן, צפוי שהיירוט יכשל.

מערכת המו"פ האמריקאית - שנשלטת ע"י יצרניות המטוסים ו"הצינורות המעופפים"(טילים נגד טילים) - סירבה, באמצעות שליטתה בפנטגון ובקונגרס, לאפשר פיתוח של טילים בליסטיים מתקדמים כמו של הרוסים; שכן, אז חששו שידרשו לצמצם את רכש המטוסים בהיקף של עשרות מיליארדים בשנה, רכש שמפרנס אותם...

אותה מערכת גם סירבה לפתח את היכולת ליירוט את הטילים המתמרנים (לא ניתנים ליירוט באמצעות טילים) באמצעות לייזר כימי רב עוצמה כי אז ידרשו פחות "צינורות מעופפים"; ואז, מה יהיה על הרווחים?

התירוץ שלהם היה, כי המדובר בטילים לטווח של 500 ק"מ בלבד. הם לא מסכנים את אמריקה, רק חלק מאירופה המזרחית ואת מדינת ישראל.

אז מה שקרה הוא, שכעת נשברה הקערה...

הרוסים פיתחו וגם הכניסו לשימוש מבצעי גרסה חדשה של הטיל המשוכלל בעולם האיסקנדר. טיל שנושא בחרטומו מל"ט שיש לו יכולת לשאת גם רש"ק גרעיני.

טווח האיסקנדר m הוא 600 ק"מ בלבד, חורג במיקצת מההסכם אבל על החריגה הזו לא מתגרשים. אבל לאחר שהטיל הנושא לא יורט כי "הצינורות המעופפים" של ארה"ב וכל העולם לא בנויים ליירט טילים מתמרנים כמו האסקנדר; אזי, הטיל שהשלים את מסלולו, משחרר מל"ט מהיר מאוד ומנמיך טוס. זה פונה לעבר מטרה בטווח של עוד 1500 או 2000 ק"מ, ומשמיד אותה.

[בתמונה: האיסקנדר - הטיל המשוכלל בעולם... התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Vitaly V. Kuzmin. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 4.0]

כך מתאפשר כעת לרוסים, לתקוף בקלות את המקומות החשובים ביותר באירופה, לרבות את בריטניה; ולהשמיד כל מטרה חשובה, כגון: סוללות טילים נגד טילים, דירי אחסון של מטוסי קרב, מרכזי תקשורת, מפקדות וכד'.

אני מקווה לטובת העולם החופשי כי כעת יבינו המנהיגים הפוליטיים והצבאיים בארה"ב וגם כאן שחייבים לפעול מהר ובמקביל.

  • לפתח מערך טק"ק מדויקים מאוד שמסוגלים לתמרן וכך סוללות האס 400 והאס 500 שתכנס בקרוב לשימוש לא יוכלו ליירט אותם.
  • לפתח את היכולת היחידה לטפל בטילים מתמרנים והיא באמצעות הלייזר רב העוצמה.

מאחר והלייזר הוא אור (נע במהירות של 300 אלף ק"מ לשניה) אזי גם יכולת התימרון של טיל כאיסקנדר שמהירותו כ 2 ק"מ בשניה אינה משפיע כאן, מבחינת הלייזר, הטיל המיורט היא מטרה עומדת.

מה צריכה לעשות מדינת ישראל?

להשתחרר מהסטגנציה המושחתת בארה"ב כי אנחנו יש לזכור המדינה המאוימת בעולם!

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי KlausHausmann לאתר Pixabay]

[לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *