פנחס יחזקאלי: למשטרה הידד!

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי thisismyurl לאתר Pixabay]

[לקובץ מאמרים רלוונטי נוסף: 'כשהאמצעי הופך למטרה - הכל על הסטטיסטיקה המשטרתית', לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

מדענים טוענים שהצחוק עוזר לבריאות ומשתתף בתהליך הריפוי אצל חולים... לפי כמות הצחוק שצחקתי הבוקר, אני הולך להיות ממש בריא... (אשתי, מן הסתם קצת פחות, כי הצחוק המתגלגל שלי השכם בבוקר העיר אותה...)

מעיתון הבוקר, הסתבר לי, ש"אכיפה מוגברת הובילה לירידה דרמטית בפריצות לכלי רכב שפחתו בתוך שנה ב- 50%; בפריצות לבתים ולבתי עסק, שפחתו ב- 36%; ולירידה של 20% בגניבות הרכב בשנה האחרונה..."  המשמעות: "יותר ביטחון לתושבים: אכיפה נחושה וממוקדת, מניעת מצבים וטיפול בביקוש ולא רק בהיצע. כך משטרת ישראל הצליחה להוריד את כמות עבירות הרכוש לשפל חסר תקדים..." (ההדגשות שלי, פ"י).

וחכו, הטוב עוד לפנינו: גורמים במשטרה הגיבו בצניעות: "הנתונים מדברים בעד עצמם"! (סבן, 2018) (ההדגשות שלי, פ"י).

וואהו... הישג בינלאומי אם תשאלו אותי. שהרי, הפרויקט המדעי החשוב ביותר בשיטור מתבצע בארצות הברית בשיתוף פעולה של אנשי אקדמיה ומפקדי משטרה. הוא קרוי שיטור מנבא או ניבוי בשיטור (Predictive Policing), וההישגים שלו בתחום פשיעת הרכוש צנועים יותר מהישגיו של המפכ"ל אלשיך. אני במקום מקבלי ההחלטות במשטרה, הייתי מכנס מיד בירושלים כנס בינלאומי, ומלמד את משטרות העולם תורה... שהרי, הישג כזה הופך את המפכ"ל אלשיך לחדשן בקנה מידה בינלאומי ולמועמד ריאלי לתפקידי פיקוד, במשטרות כמו ניו יורק ולוס אנג'לס...

[להרחבה בנושא 'שיטור מנבא', לחצו כאן]

ואם המשטרה כל כך אפקטיבית ובאמת מסוגלת להגדיר יעד ולהשיגו, אזי המצב מדאיג אפילו יותר. שהרי, האתגר הגדול ביותר שעומד בפניה בשנים האחרונות הוא החרבת החקלאות בישראל באמצעות הטרור החקלאי; ולא התפרצויות לרכב ולדירה וגניבות רכב. שם, חברות הביטוח כבר מסרבות לבטח. דירות וכלי רכב הן מבטחות...

אז זה בעיה של רצון? משטרת ישראל יכולה ואינה רוצה להתמודד עם הטרור החקלאי כי היא מעדיפה לטפל בהתפרצויות לרכבים?

כמובן שלא. פשיעת הרכוש יורדת מסיבותיה, אז למה לא לקחת על זה טרמפ?

האמת היא שהשפעת המשטרה על הפשיעה בישראל נמוכה מאוד!

פשיעה היא תופעה תנודתית, שעולה ויורדת מסיבות רבות. היא מהווה התנהגות חברתית שסיבותיה מגוונות. אין למשטרה שליטה על רובם המכריע של גורמי הפשיעה למגוון סוגיה. באותה מידה, אין בידיה גם שליטה על הגורמים המונעים פשיעה או על אלה המפחיתים אותה, שכן, היא רק מערכת אחת בתוך 'מערכת העל' החברתית בה היא פועלת.

היה זה החוקר האמריקני, דויד ה' ביילי (Bayley; ראו תמונה משמאל), שגילה לציבור את הסוד הנורא, שכתבי המשטרה שלנו מכירים, אבל משום מה כותבים אחרת...

[למקור תמונתו של ביילי, לחצו כאן]

"זהו אחד הסודות השמורים ביותר של החיים המודרניים. המומחים יודעים זאת, המשטרה יודעת זאת, אולם, הציבור אינו יודע זאת. למרות זאת, המשטרה מעמידה פנים, כאילו היא ההגנה הטובה ביותר שיש לחברה כנגד הפשיעה. זאת, כדי ללבות את הוויכוח הציבורי שאינו נגמר, שאם רק יינתנו לה משאבים רבים יותר, בעיקר כוח אדם, הם יוכלו להגן על הקהילה נגד הפשיעה. זהו מיתוס!" (Bayley, 1994a, ע' 3).

אגב, בארצות הברית המצב הזה לאט לאט משתנה, והמשטרה כבר מורידה פשיעה בדרכים מדעיות, אבל, המהפכה המדעית בשיטור טרם הגיעה למשטרת ישראל!

[להרחבה בסוגיה, 'האם המשטרה מורידה פשיעה', לחצו כאן]

[להרחבה בנושא המהפכה המדעית בשיטור, לחצו כאן]

הפשיעה אינה יורדת. היא משתנה!

אז לידיעת אותם גורמים במשטרה (כאילו אינם יודעים...) ש"הגיבו בצניעות" וטענו כי "הנתונים מדברים בעד עצמם" (סבן, 2018): הפשיעה אינה יורדת. היא משתנה! לכן, מדובר במגמה ארוכת טווח של שנים, שבהן מתחלפת פשיעת הרכוש, בכל העולם, בסוגי פשיעה אחרים:

  • העבריינים היום הם ברובם הם בני דור ה-Y, וזירת הפשיעה העיקרית שלהם היא האינטרנט! מה הטעם לגנוב ברחוב, כשהאינטרנט האפל (The Dark Web, Darknet) פותח בפני העבריינים עולם ומלואו?
  • רמות המיגון היום שונות לחלוטין מלפני כמה עשורים, הן בבתים והן ברכבים. אנחנו כבר לא בעידן הרדיו-טייפים שחיפשו נרקומנים לגנוב עבור מנת סם... היום מערכות האודיו מובנות בתוך הרכבים, ואם לא שכחתם דלת פתוחה בבית או תיק בולט ברכב, הגנבות הללו נעשות, בדרך כלל, על ידי כנופיות מקצועיות, שרכשו התמחות בכך.
לכן פשיעת הרכוש יורדת!

[להרחבה בנושא 'האינטרנט האפל', לחצו כאן]

אז אם זה לא הישג, למה כתוב בעיתון?

כי כתב המשטרה עשה למפכ"ל אלשיך 'מערוף' (על גבנו)... שימו לב לדברים: "רגע לפני ההחלטה אם הוא ממשיך בתפקידו שנה נוספת או פושט את המדים בסוף חודש נובמבר הקרוב, מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך מציג ירידה חדה בעבירות הרכוש, הפוגעות בשגרת החיים של התושבים. מדובר בפריצות לבתים, בפריצות לבתי עסק, בגנבות רכב ובגנבות מרכב". חבל שיעזוב בשיא ההצלחה... חחח...

אם הכתבים יודעים ומשטים בנו כדי לעשות טובה לחבר; ואם הדוברים המשטרתיים יודעים את האמת ושותקים, אזי יש בעיה חמורה באחריותיות של שני הגורמים הללו גם יחד.

מילא העיתונאים... מהם כבר אין לנו ציפיות. אבל המשטרה?

[להרחבה בנושא אחריותיות משטרתית, לחצו כאן] [לקובץ מאמרים רלוונטי נוסף: 'כשהאמצעי הופך למטרה - הכל על הסטטיסטיקה המשטרתית', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *