יאיר רגב: קשה להיפרד מפרדיגמות ישנות…

[זוהי תמונה חופשית מאתר Pixabay]

עו"ד יאיר רגב הוא קצין משטרה בגמלאות, שמילא תפקידים רבים במערך החקירות והמודיעין. בין היתר שימש כעוזר לראש האגף לחקירות ולמודיעין, ראש מפלג חקירות כלכליות וביטחוניות ביאחב"ל, ראש לשכת החקירות במרחב השפלה ועוד.

רגב ניהל מספר רב של חקירות - בישראל ובחו"ל - כנגד ארגוני הפשיעה הפעילים בישראל, ופענח מקרי שוד ורצח רבים.

הוא משמש כיום כעורך דין פרטי (משרד עורכי-דין‏ יאיר רגב ושות'); וכמרצה בסוגיות של חוק ופשיעה.

.

*  *  *

לפני יותר מחצי שנה הורה בג"צ למדינה ליישם את החוק הקובע מהו "שטח מחייה" הולם לאסירים בבתי הכלא בישראל. מבית המשפט העליון יצאה בשורה גדולה לזכויות אסירים ועצורים בישראל. השופטים קבעו שזכויות האדם לא נעצרות בשערי הכלא. על המדינה לדאוג לכבוד האדם גם של עצורים ואסורים. הצפיפות הקיימת פוגעת בבריאות האסירים, מגבירה את האלימות ופוגעת בסיכויי האסירים להשתקם ולחזור לחייק החברה כאזרחים תורמים...

לפי נתוני שב"ס, כ-40.5% מהאסירים מוחזקים כיום בתאים שקטנים מ-3 מ"ר. להחלטת השופטים צורף גרף (למטה) שלפיו ישראל נמצאת בתחתית הדירוג בין מדינות המערב בסטנדרט תאי אסירים. בהולנד ובדנמרק הסטנדרט הוא 12 מ"ר והממוצע במערב הוא 8.8 מ"ר. כתוצאה מהצפיפות, האסיר נאלץ פעמים רבות לקיים את כל שגרת יומו במיטתו, ובכלל זה לאכול בה, ללא יכולת כמעט להתהלך בתא וללא אפשרות למספר אסירים לעמוד בו זמנית בחלל המצומצם שנותר בתא. הצפיפות יוצרת דוחק ומחנק בתאים.

והנה היום המדינה מבקשת (יום א', 4.3.18) מבג"צ לדחות בתשע שנים את מועד יישום פסק דינו בנוגע למרחב המחיה המינימלי לאסירים. היא מפחידה, כי בלא דחייה כזאת - יהיה צורך לשחרר אלפי אסירים ולסכן את שלום הציבור... בעיית הצפיפות במתקני הכליאה היא סוגיה רבת שנים, והוועדות שטיפלו בנושא בעבר קבעו שהיא נובעת משילוב גורמים והגורם העיקרי הוא עלייה בשיעורי המאסרים והמעצרים באופן דרמטי !!!

[זוהי תמונה חופשית מאתר Pixabay]

בג"צ שהיה ער לבעיה התקציבית המליץ למדינה לעצור רק את המסוכנים, לאפשר ביצוע "עבודות שירות" למי שנשפט למאסר קצר עד כשנה. אסיר שיש לו פוטנציאל להשתקם יש לשחררו שיחרור מוקדם בתנאים מגבילים. לשלוח למאסר רק כאשר זה נחוץ ואפקטיבי ולאמץ את דו"ח דורנר המדבר על שיקום במקום על הרחקה מהחברה למי שלא מסוכן...

אולם למדינה - שהתאהבה בענישה מחמירה - קשה להיפרד מפרדיגמות ישנות... קשה לה לשחרר והיא מנסה להפחיד !!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *