אבי הראל: חג שמח, סילבסטר…

[בתמונה: הקיסר קונסטנטין בפני האפיפיור סילבסטר הראשון. התמונה היא נחלת הכלל]

אבי הראלאבי הראל הוא בעל תואר שלישי בפילוסופיה והיסטוריה יהודית, שירת בצה"ל מג"ב ומשטרת ישראל שלושה עשורים, בתפקידי פיקוד שונים. בתפקידו האחרון היה ההיסטוריון של משטרת ישראל. פרסם שלושה ספרים ועשרות מאמרים בתחומי עיסוקו.

*  *  *

סילבסטר היה כומר, תושב רומא, שנבחר לכהן כאפיפיור בין השנים 335- 314 לספירת הנוצרים. מספר מיתוסים נקשרו בשמו של האפיפיור סילבסטר הראשון, חלקם נכונים וחלקם נבעו מדמיון פורה.

פרופסור דיוויד כץ מהחוג להיסטוריה באוניברסיטת תל אביב מספר שסילבסטר התפרסם בעיקר בזכות הצלחתו בשכנוע הקיסר הרומי קונסטנטין (ראו בתמונה למעלה) להתנצר ולבנות את קונסטנטינופול (איסטנבול של היום).

פרופ' כץ מוסיף כי מיתוס אחר שהיה קשור לשמו היה קבלת שטחים נרחבים באיטליה של היום לטובת הכנסייה הנוצרית מהקיסר קונסטנטין. המיתוס נותץ לפני כ-500 שנה, לאחר שמסמכים שכביכול העבירו את הבעלות לכנסיה, התגלו כמזוייפים. חשוב לציין כי לאפיפיור לא היתה יד בזיוף. אגדה נוספת סיפרה שסילבסטר הצליח לרפא מצורעים (בדומה לישו), אך לא נמצא לה כל בסיס עובדתי.

מה הקשר בין סילבסטר לחגיגות סוף השנה?

שמו של סילבסטר זכה לעטר את חגיגות סוף השנה האזרחית באופן מקרי למדי. פרופ' כץ מסביר כי לכל קדוש נוצרי יש יום בשנה אליו נקשר בגלל תאריך לידתו, מותו או אירוע חשוב בו היה מעורב. לחלק מימי השנה קשור אפילו יותר מקדוש אחד. סילבסטר זכה ששמו ייקשר ל-31 בדצמבר (היום האחרון בשנה), ככל הנראה ללא סיבה מיוחדת. היום הראשון של השנה מוקדש ליום ברית המילה של ישו.

[תמונה חופשית שהועלתה על ידי freaky49 לאתר flickr]

האם סילבסטר באמת רדף את היהודים?

הנימוק העיקרי של המתנגדים לחגיגת הסילבסטר בישראל היתה הטענה שהאפיפיור שעל שמו נקראות החגיגות עסק ברדיפת יהודים, וכי האנטישמיות בערה בדמו. המקורות ההיסטוריים, מסתבר, אינם מספקים עדויות ליחס חיובי או שלילי שהעניק האפיפיור ליהודים. פרופ' כץ אומר שלא ידוע על מקרים של רדיפה או הוצאה להורג של יהודים ביוזמת האפיפיור סילבסטר. כץ מסביר כי יחסו של סילבסטר ליהודים "לא היה רע יותר משל קודמיו או יורשיו. באופן כללי נקשר שמה של הכנסיה הקתולית לרדיפת יהודים, אך ביחסו של האפיפיור סילבסטר ליהודים לא היה כל חדש".

[בתמונה: ידיעה ב'דאר היום', מה- 19 בדצמבר 1934, אודות האיסור על מסיבות סילבסטר. התמונה היא נחלת הכלל]

4 thoughts on “אבי הראל: חג שמח, סילבסטר…

  1. אם תקראו טוב טוב במראי המקום שבהערות:

    https://www.hidabroot.org/article/3842

    תתגלה תמונה שונה…

    ״ אם תחפשו את הערך "סילבסטר" בוויקיפדיה, תגלו בו את המשפט הבא: "לא ידוע על שום יחס מיוחד של סילבסטר כלפי היהודים, לטובה או לרעה, ואין ראיות לרדיפת יהודים בידי הכנסייה בתקופתו".

    ברם, אם תפתחו כל אנציקלופדיה אחרת תחת הערך "סילבסטר", תגלו מהר מאוד שסילבסטר היה המנהיג הנוצרי הראשון אשר קיבל לידיו את הסמכות הרומאית להשליט את הנצרות בכח הזרוע. זוהי האמת המרה, כי מימי סילבסטר הנוצרי התחילה תקופת חושך לעם היהודי בגלות, תקופה אשר הגיעה לשיאה ברדיפות אכזריות ועלילות דם שנמשכו לאורך יותר מאלף שנה. כל זאת התחיל מאז קיבל סילבסטר הראשון את השליטה בחיי אדם, ואת התפקיד הנוצרי של מחיית "הכופרים בנצרות".

    עובדות אלו נכתבו בוויקיפדיה האנגלית, אך לא מופיעים בוויקיפדיה העברית… בוויקיפדיה שלנו רק נאמר שאין תיעוד מפורש לרצח יהודים בשמו, העיקר שיוכלו לחגוג בלב שקט…״

    אז אולי בכל זאת סילבוש לא היה כזה קושקוש?…

  2. יאיר רגב:
    האפיפיור סילבסטר הראשון (בלטינית: Silvester I; מת ב-31 בדצמבר 335) היה הבישוף של רומא בתקופתו של קונסטנטינוס, הקיסר הרומאי הראשון שגילה יחס אוהד לנצרות. כיהן כאפיפיור מינואר 314 עד למותו. ב-31 בדצמבר 335 נקבר סילבסטר בעיר רומא, ולכן זהו היום המוקדש לו על ידי הכנסייה הקתולית. בהתאם לכך, חגיגות ערב ראש השנה האזרחי, המתקיימות באותו תאריך, נקראות על שמו. מיתוס הרווח בעיקר בחברה החרדית רואה בסילבסטר צורר היהודים, וגרסאות שונות של מיתוס זה מייחסות לו האשמות שונות, בהן המרת יהודים לנצרות בכפייה, ורציחתם ועינוים של יהודים. מקור ההאשמות הוא ככל הנראה בכרוזים שונים המביעים התנגדות לחגיגות ליל הסילבסטר.

    • מאיר מיכאלוביץ:
      הבעיה יאיר שאת השם סילבסטר העניקו הרבנים לתאריך 31.12. כי כל העולם לא חוגג לכבוד סילבסטר אלא לשנה החדשה הנספרת בכל העולם , חוץ מאתיופיה שהחלה את הספירה 7 שנים מאוחר יותר וכן באתיופיה השנה עכשיו 2009.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *