אלעד רזניק: מציאות אנרגטית חדשה במערב אסיה כחלק מהמשחק הגדול

1031311284

[בתמונה: נפט בים הכספי]

האם הצינור-הטראנס אנטולי (TANAP) ישמש כחלופה לתשתית הגז הרוסית-טורקית, או חלק ממנה? ה- TANAP - שהפעלתו מתוכננת ל- 2020 ושאמור להעביר את הגז האזרביג'אני לאירופה - מהווה תאורטית, חלופה לתשתית הגז הרוסית-טורקית (Turkish Stream).

ה- Turkish- Stream הוא פרויקט שהוצע על ידי נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין בשלהי 2014, על העברת הגז הרוסי לאירופה, דרך תורכיה. השיחות על קידומו הופסקו לאחר הפלת המטוס הרוסי על ידי הטורקים ב- 24 לנובמבר 2015. משימתו של פוטין תהיה לשכנע את מקבלי ההחלטות באזרביג'אן, לא להציע למדינות האיחוד האירופאי את הגז האזרי כחלופה לגז הרוסי, אלא לשתף פעולה עם מוסקבה בקביעת מחיר היעד ותעדוף מקור האספקה. 

האתחול המחודש למערכת היחסים הרוסית-טורקית כלל שיחות בדבר ה- Turkish Stream, אבל בכדי שהשיחות יבשילו להסכם בעל משמעות אסטרטגית, פוטין צריך לסכם את הנושא קודם עם האזרביג'אנים. פוטין כמו פוטין לא מבזבז זמן, ובביקורו בבאקו בשמיני לאוגוסט 2016 - יום לפני ביקורו של הנשיא ארדואן במוסקבה - העלה את הנושא לפני נשיא אזרביג'אן, אילהם אלייב ונשיא איראן חאסן רוח'אני, עימם נפגש במסגרת וועידת הפסגה הראשונה לשיתוף פעולה אזורי בין שלושת המדינות (Sputnik, 2016).

האיום הגדול על פוטין הוא תוכנית דרך המשי הסינית, שנועדה להעביר גז והשפעה סינית ממזרח אסיה, כל הדרך לאירופה. פרויקט שאפתני זה מתמקד בשיתוף פעולה וחיבוריות בין מדינות אירו-אסיה, שמטרתו העצמת סין ומיקומה במרכז אירו-אסיה. זאת, באמצעות חיבור כלכלת המדינות השונות הנמצאות בנתיב ע"י בניית תשתית תחבורתית (יבשתית וימית), והגדלת הסחר והתיירות. אחת מאבני הדרך העיקריות של תוכנית דרך המשי הסינית היא ההסכם האסטרטגי בין סין-לפקיסטן. במסגרת מאמציו לעצור את דרך המשי, מנסה פוטין להקים מסדרון השפעה חלופי שיכלול את הודו, איראן, אזרביג'אן ומספר מדינות נוספות. נכונותה של ערב הסעודית לשתף פעולה עם פוטין, היא התפתחות משמעותית גם במובן הזה. 

פוטין אמר בשמיני לאוגוסט 2016, תוך כדי הוועידה המשולשת בין אזרבייג'ן -רוסיה ו-איראן : "רוסיה איראן ואזרביג'אן צריכות לנהל שיחות על פרויקטים חדשים לקידום תשתית אנרגטית ותעבורתית באזור הים הכספי. אפשר יהיה לדבר על פרויקטים חדשים באזור הים הכספי ובאזורי הגבול המשותפים, שייתרמו לפיתוח וחיזוק הקשרים הכלכלים בין המדינות. רוסיה מקנה עדיפות לפרויקטים שיעסקו בגילוי ופיתוח מקורות נפט וגז טבעי נוספים באזור הים הכספי. אנחנו מוכנים לדון בפיתוח ובשימוש משותף בתשתית גז טבעי, שישרת את כלל המעורבים".

התגובה הטורקית למאמציו של פוטין הייתה חיובית. בעשירי לאוגוסט הציע שר החוץ הטורקי, מאוולט קוואסגלו, לחבר את תשתיות הגז הטבעי ה- TANAP עם ה- Turkish Stream, והצהיר: "אנקרה מתכוונת לקנות גז בהיקף של BCM 16 / שנה מגאזפרום, את שאר הגז אפשר יהיה לייצא לאירופה ע"י חיבור התשתית של ה- TANAP ל- Trukish Stream".

(Guluzade-Trend, 2016) 

tanap_210116_03

[בתמונה: ה- Trukish Stream]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *