אלעד רזניק: השפעות הפיגוע בפריז על הלחימה במדבר העיראקי-סורי

גון קרי

[הצילום הועלה לויקיפדיה ע"י Department of State, והיא נחלת הכלל]

סוגיית הפסקת האש בסוריה

מזכיר המדינה האמריקאי ביקר באבו-דאבי ביום שני ה 23 לאוקטובר, יום לפני הגיעו לישראל. בביקור נפגש מזכיר המדינה האמריקאי עם שרי החוץ של איחוד מדינות המפרץ על מנת להעריך את שיתוף הפעולה לו יזכה ממשל אובאמה לתוכנית להפסקת אש בסוריה, שאומצה בפגישת המעצמות בווינה ב 14 לנובמבר.

ממשל אובמה יודע, שהמפתח למימוש יוזמת ווינה הוא השגת הסכם הפסקת אש עד לתאריך היעד שנקבע בווינה בראשון לינואר 2016. כישלון בהשגת הסכם הפסקת האש יביא לסופם של המאמצים הדיפלומטים, ויבטיח את התמשכות המלחמה בסוריה. 

שיחותיו של קרי באבו-דאבי עם הנציגים הסעודים היו בעלות משמעות רבה. ארה"ב זקוקה לשיתוף פעולה סעודי על מנת להבטיח את שיתוף הפעולה של הארגונים עליהם יש לבית המלוכה הסעודי השפעה. ביניהם: "התנועה האסלאמית של האדם החופשי בלבנט" (Ahrar ash-sham) הסרים לפקודתו של אבו יחייה אל-חמאווי, ופועלים במחוז אידליב, וחלק מכוחות אל-נוסרא.

חלק גדול מזמנו הקרוב של מזכיר המדינה האמריקאי יוגדש לניהול מו"מ שקט מאחורי דלתות סגורות במטרה להביא את כלל הצדדים המעורבים לידי הסכם הפסקת אש.

אחד הגורמים העיקריים אשר עשוי להבטיח את השגת ההסכם הוא פגיעה משמעותית בכוחות דאעש. גורם אחר הוא חיזוק מעמדו של המלך הירדני, והבנות אליהם יגיע המלך עם הרוסים, שמאמץ הכוחות הפועלים בשטח לא יופנה אל מול הממלכה.

ביום רביעי ה 25 לחודש, ביקר המלך בסוצ'י שם נפגש עם נשיא רוסיה פוטין, עם חזרתו של מטהרן. בהקשר של המלך יש לבחון גם את ההצהרות הישראליות שהחלו להופיע מאמצע השבוע על הקלות לפלסטינים, והעברת 10,000 דונם משטחי סי לרשות.

סוגיית תקיפת התשתיות בחליפות האסלאמית   

ארה"ב עומדת למלא תפקיד משמעותי יותר בלחימה מול כוחות דאעש. 50 אנשי הכוחות המיוחדים אשר על הגעתם לאזור הודיע אובאמה, יפעלו בצמוד ליחידות הכורדיות ויספקו מודיעין אשר ישמש את חילות האוויר של הקואליציה לתקיפות מדויקות. 

בעקבות הפיגוע בפריז, שינה ממשלה אובמה את האסטרטגיה שלו באזור והפך נחרץ יותר בהפעלת כוחות האוויר אל מול מטרות דאע"ש כולל התשתית הכלכלית שבשימוש הארגון, ובכלל זה בתי הזיקוק לנפט המופעלים על ידי דאע"ש.

הפצצה רוסית בסוריה[בתמונה: לרוסים, בניגוד לאמריקנים, אין התלבטויות כלל ועיקר. בתמונה: הפצצה בסוריה. למקור לחץ כאן

התוצרת המופקת על ידי דאעש נמכרת לשני גורמים עיקריים: 

  • טורקיה;
  • ולמרבה האירוניה, לממשלה הסורית. למרות הגדלת משלוחי הנפט האיראנים לסוריה, הנפט ומוצריו המופקים מקומית על ידי דאע"ש זולים יותר והגעתם לשוק פשוטה יותר ומצריכה פחות לוגיסטיקה.

עד הפיגוע בפריז, סרב ממשל אובמה לאשר תקיפה של התשתית הכלכלית, ובכלל זה בתי הזיקוק ושיירות המשאיות היוצאות מהן. זאת משני טעמים:

  • הרצון להימנע מפגיעה באזרחים בלתי מעורבים.
  • הרצון להימנע מנזקים למתקנים שאמורים לשמש את המדינה הסורית / עיראקית עם חלוף המשבר.

על כן, בשנה האחרונה רק 15% מכלל המטרות שזוהו על ידי הפנטגון כמטרות פוטנציאליות אושרו לתקיפה על ידי ממשל אובמה.

העובדה שדאע"ש הצליח להוציא פיגוע בינלאומי ברמה של הפיגוע בפריז, המירוץ המקדמי לנשיאות בארה"ב - ובמיוחד התמיכה לה זוכה המועמד הרפובליקני, דונאלד טראמפ, בקרב הקולות העצמאיים, ועמדותיו בנושא דאע"ש - דחפו את הממשל לשנות את עמדתו.  

עם שינוי המדיניות האמריקאית גדלה הנכונות שלו לראות מעורבות רוסית גדולה יותר בתקיפות מתקני הנפט השונים שנמצאים בשליטת דאע"ש. התקיפה הראשונה של משאיות אספקת נפט בוצעה ע"י חילות האוויר של הקואליציה, יומיים אחרי פיגוע הטרור בפריז.

יחד עם ההבנה, שדאע"ש הפך לארגון טרור גלובלי בעל יכולת למימוש האיום בשטחן של מדינות המערב, הבינו בממשל אובאמה שיש להרוס את התשתית הכלכלית ע"י שימוש בכלל האמצעים העומדים לרשות הכוחות הלוחמים וזאת על מנת למנוע מדאע"ש את היכולת להוציא את תוכניותיו לפועל.

הבנה זאת תגרור בעקבותיה שיתוף פעולה צבאי גדול יותר של שני הכוחות העיקריים בזירה – האמריקאים והרוסים.

קהילת המודיעין האמריקאית ביצעה תחקיר ראשוני של פיגועי הטרור בפריז והניפה אצבע מאשימה כלפי הכשלים המודיענים של שרותי הביטחון הצרפתיים כאחד הגורמים העיקריים שאיפשרו את פיגועי הטרור. מידע חיוני שהיה ברשות שרותי הביטחון המרוקאים בנוגע לקשרים המשפחתיים של מבצעי הפיגוע הובא לידיעת הגורמים הנוגעים בדבר רק לאחר הפיגועים.

על מנת להימנע מפיגועים נוספים שרותי הביטחון של העולם המערבי והמדינות המעורבות בלחימה בדאע"ש יאלצו לשפר את זרימת המידע בינהן. ארה"ב רוצה מזה זמן מה להקים מאגר מידע מרכזי תחת פיקוח האו"ם שישמש את המדינות השונות למלחמה בטרור אבל מאגר זה רחוק מלקרום עור וגידים.

שיחות להקמת מנגנון לשיתוף פעולה מתקיימות בין הגורמים הרלוונטים. השיחות על שיתוף פעולה מודיעיני מתנהלות מתוך הבנה שהסכם הפסקת אש בין הצדדים העיקריים למלחמה בסוריה (דאעש הוא צד משני) יאפשר את הגברת הפעילות הצבאית אל מול דאעש בסוריה, בפעילות זאת ישתתפו כלל הכוחות המעורבים דבר שיסבך את הפעילות הצבאית אל מול הארגון ויגדיל את הדרישה למנגנוני שיתוף פעולה צבאיים טובים יותר ובסופו של דבר פיקוד אחיד ללחימה מול דאעש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *