אלעד רזניק: התחזקות הציר האיראני-שיעי-סורי

הציר האיראני שיעי סורי

[תמונת חמינאי הועלתה לויקיפדיה ע"י Seyedkhan. קובץ זה הוא בעל רישיון גרסה: GFDLתמונתו של ולדימיר פוטין הועלתה לויקיפדיה ע"י Kremlin.ru. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY 4.0; תמונתו של בשאר אל אסד הועלתה לויקיפדיה ע"י Fabio Rodrigues Pozzebom / ABr derivative work: César talk. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY 3.0 br]

כיוון שהאיראנים מסתכלים על הלחימה ברחבי המדבר העיראקי-סורי כאל לחימה בשטח אחוד, הם חייבים להשאיר את דמשק בשליטתם. זה בדיוק מה שהם עושים במהלך החודשים האחרונים, בכל מחיר.

עלי אכבאר ואליאתי (ראו בתמונה למטה), מי שהיה שר החוץ האיראני בין השנים 1981 ל- 1999, ומשמש כיום כראש המכון למחקר אסטרטגי ויועצו לענייני חוץ של האייתולה חמינאי, אמר בראיון לעיתון חאיין היוצא בטהרן במהלך חודש ספטמבר (לאחר פגישתו עם שר החוץ הספרדי חוזה מנואל גארסייה), שהמנהיג העליון הורה לממשלה האיראנית להעניק כל סיוע שיידרש לנשיא סוריה אסד, במטרה לשמר את משטרו. עוד הוסיף ואמר, שכבר לפני שנתיים אמרו האיראנים למנהיגי האזור, שמשטר אסד לא ייפול, אולם לא היינו בטוחים שאסד עצמו ישאר בתפקידו. כיום אני יכול להגיד בביטחון מלא, שמשטר אסד יישאר על כנו ואסד יישאר נשיא סוריה.

עלי אכבר וליאתי

במקביל לראיון של ולאיתי, הורתה טהרן לכוחות המיליציה השיעית של אבו אל פייסל אל אבאס - שהוצאו מבאזור חאלב, בחודש מאי 2015, לאחר נפילת רמאדי בידי כוחות דאע"ש, והועברו לעמדות הגנה ליד בגדד - לחזור לעמדותיהם הקודמות באזור חאלב. כוחות אלו חזרו לאזור חאלב בתחילת חודש נובמבר, במקביל לתחילת הפעילות הרוסית באזור.

בשלב זה, המתקפה של כוחות האופוזיציה בדרום סוריה לכיוון דרעא נעצרה. הגורם העיקרי לעצירת המתקפה הוא המלך הירדני, שהחל להסס לנוכח המעורבות הרוסית המסיבית (ראה בסרטון למטה) והעדר תגובה אמריקאית פוליטית וצבאית לנוכחות הזאת. באזור חאלב הגיעו כוחות הקואליציה של אסאד להישגים לא מבוטלים בחסות הרוסים, ושחררו את מתקן סרס.

חוסר התקדמות קיים גם בממד הפוליטי. ע"פ התקשורת הרוסית, נשיא רוסיה פוטין הציע לשר החוץ הסורי וואליד אל-מועלם בביקורו במוסקווה ב 28 ליוני חזון לבניית חזית מאוחדת אל מול דאע"ש. ע"פ החזון הזה, הסעודים, הירדנים הטורקים וסוריה ישתפו פעולה בלחימה אל מול דאע"ש; ובסוריה תתפקד ממשלת מעבר, שתורכב מכלל הגורמים הפועלים במדינה לתקופת זמן מוסכמת על כלל הצדדים, שבסיומם יערכו בחירות. בתקופת המעבר הזאת יוותר אסד על חלק גדול מסמכויותיו לטובת ממשלת האחדות. הנשיא הסורי, בהשפעה איראנית, סרב להצעה זו והביא לסופו - בשלב זה - של המאמץ הדיפלומטי, שהחל עם ביקורו במוסקבה של שר הביטחון הסעודי.

כישלון המאמץ הדיפלומטי, הביא את הרוסים לנקוט עמדה חד משמעית לטובת הציר האיראני-שיעי-סורי. ללא הסכם דיפלומטי רוסי-אמריקאי, לא ייפתר הפלונטר במדבר הסורי עיראקי. התקיפה של דאע"ש בצרפת ושיתוף הפעולה הצרפתי עם רוסיה של פוטין מחלישה את הציר האמריקאי-סוני באזור, ומחזקת את הציר האיראני-שיעי-סורי.

כמו שזה נראה עכשיו, האמריקאים ויתרו על החלפת אסאד ועל מעורבות אקטיבית, ובעצם העניקו לרוסים את כל המרחב במתנה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *