גרשון הכהן: האם הביטחון הוא לאומי או אוניברסלי?

עם ישראל - בשביל מה אתה חי...

[הצילום נוצר והועלה לויקיפדיה על ידי מרדכי קרניאל (מוטי). קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 2.5]

גרשון הכהן

אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.

*  *  *

בינואר 2014 התראיין האלוף גרשון הכהן במהלך שתי תכניות בתכניתו של ברוך אסקרוב "הרדיו פתוח" ברשת א', בעקבות צאת ספרו "מה לאומי הביטחון הלאומי", ועל רקע המהומות האנטישמיות באותה עת באירופה, בעיקר בצרפת. לפניכם השיחה השנייה:

רשת א

[לשיחה הראשונה עם האלוף גרשון הכהן לחץ כאן]

האם יש כימיה לאומית? פיזיקה לאומית? חוקי הטבע הם אוניברסליים וזה הבסיס למדע שהוא אוניברסלי. בשנים האחרונות מנסים להפוך גם את הביטחון מלאומי לאוניברסלי, אבל בטחון לאומי הוא מקומי ביסודו. האסטרטגיה של כל עם ועם היא מקומית ביחס לחזון שהוא רוצה לממש.

ביטחון לאומי היא היכולת של אומה להגן על ערכיה מאיומים חיצוניים. בעוד שמצב הביטוח הלאומי בסוף שנה הוא סך מצב המבוטחים ויש על כך נתונים; מצב הביטחון הלאומי של מדינה איננו הסך המצטבר של מצב הביטחון של כל אחד מהאזרחים. הפיגועים נגד מטרות יהודיות בפריז גרמו לצרפתים לפעול כדי להגן על הערכים הצרפתים, כמו ערך חופש הדיבור. השאלה לא רק ההגנה על קיומן של ישויות ביולוגיות, אלא גם בשם אילו ערכים אנחנו חיים.

"עם ישראל בשביל מה אתה חי?" שאל א"ב יהושע, במאמרו הביקורתי על ספרו של יהודה באואר. את נקודת המחלוקת בינו לבין פרופ' באואר מיצה באמירה: "ההישרדות נחשבת - הן בעיני היהודים והן בעיני אחרים - כמעלה הבולטת ביותר של העם היהודי. אם כן יורשה גם לי, הקטן, לומר שההישרדות הזו כשלעצמה כלל אינה מעלה בעיני... לא ההישרדות היא מעלה, אלא כיצד היא נעשית, מה תוכנה, מה ערכיה ובעיקר מה מחירה." (הארץ, ספרים, 20.2.2013).

זה החיבור בין החומר והרוח והמיזוג בין שתי השאלות: "איך להגן על הקיום" ו"בשביל מה מתקיימים". למשל, לשם מה לגור בנחל עוז אם השאלה היחידה היא עלות תועלת? חיי אדם קשורים במשאת נפש, בשאלות שלא רק חישוב של סיכונים קובעים מה עושים.

תשובה לשאלה "בשביל מה מתקיימים" איננה אוניברסלית, ואם מביאים אותה לשם, מביאים אותה למכנה המשותף הנמוך ביותר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *