דלתות מסתובבות במערכת אכיפת החוק

דלתות מסתובבות

[לתמונה המקורית לחץ כאן]

[ראו מאמר קודם: המאבק על תקני הכליאה בישראל]

אבי ברוכמן

ד"ר אבי ברוכמן שירת במשטרת ישראל בתפקידי פיקוד מטה והדרכה. בתפקידו האחרון שימש כראש המחלקה לשיטור קהילתי, בדרגת ניצב משנה. הוא עוסק במחקר ייעוץ והוראה בתחומי קרימינולוגיה ומערכת אכיפת החוק.

*  *  *

נתחיל מהסוף: כדי לעמוד בתקן הכליאה בבתי הסוהר, שוחררו 7368 אסירים בשחרור מנהלי!

במאמרי הקודם, "המאבק על תקני הכליאה בישראל", הצגנו את החלטת ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, מיום 24 בנובמבר 2015, שקבע תקן כליאה של 15,500 כלואים במסגרת שרות בתי הסוהר.

בהתאם לסעיף 68 ג, בפקודת בתי הסוהר, כאשר עולה תפוסת האסירים על התקן שנקבע על ידי הועדה, יש סמכות לנציבת השרות - לפי שיקול דעתה - להורות על שחרור אסירים טרם זמנם.

השחרור המנהלי מקצר את תקופת המאסר בין שבועיים לתשעה שבועות, בהתאמה, לתקופת המאסר עד 4 שנים.

השר לביטחון הפנים מחויב על פי החוק לעדכן על ביצוע ההחלטה את ועדת הפנים של הכנסת, על פי סעיף 68 ו' לפקודת בתי הסוהר. בתאריך, 20 בינואר 2016, דווח השר בכתובים על שחרור מנהלי של 7,368 אסירים, שהיו שפוטים לתקופת מאסר שאינה עולה על 4 שנים.

שחרור מנהלי

מדיניות של צמצום מספר האסירים מתרחשת במדינות רבות. בשנים האחרונות משתחררים מבתי הכלא בארצות הברית יותר אסירים, מאשר אסירים חדשים שנכנסים אליהם. מדינות רבות כמו צרפת, שבדיה ואחרות מבצעות רפורמות בכיוון זה. העלויות הכבדות של החזקת אסירים בכלא - בצד מחקרים על חוסר האפקטיביות של עונש המאסר בהתמודדות בפשיעה - הנם מהסיבות המרכזיות לצמצום מספר הכלואים.

בתקציב המדינה החדש, שאושר לא מכבר, מופיע בחוק ההסדרים יישום של חלק מדו"ח ועדת דורנר, שעוסק בסוגיות אלו. בעוד 3 חודשים תצטרך ועדת הפנים של הכנסת לדון ב'תקן כליאה'" חדש לשנה נוספת, מעניין יהיה לראות את המשכיות התהליך.

מקורות והעשרה

8 thoughts on “דלתות מסתובבות במערכת אכיפת החוק

  1. איך ניתן להתקבל לשיחה עם מפכ"ל המשטרה ? אני עברתי גנבה עם הוכחות ששונו בכדי להביא לסגירת התיק אני ערירית ופנסיונרית נכה אינני יכולה להמשיך בחיי בעקבות המקרה שלא טופל נכון אנא אבקש להתקבל לשיחה תודה מראש

  2. Avi Brochman:
    מתוך האסירים ששוחררו מנהלתית, סטטיסטית כ- 4000 יעצרו על ידי המשטרה, יגיעו למערכת המשפט ומשם חזרה לשרות בתי הסוהר- זאת מהות ה דלת המסתובבת…

    • אריאל דר:
      לא. חזקו את המשטרה ותוסיפו שופטים, כך שהסיכויים להיתפס יעלו, וגזרי דין יינתנו בצמוד לתפיסה. אז הפשיעה תרד.
      כל עוד הסיכוי להיתפס אפסי – אורך המאסר לא מרתיע.

  3. גילת סוסנה:
    אז בגלל מגבלות השב"ס ובתי המשפט – המשטרה צריכה להפחית שיעורי אכיפה כנגד מי שנחשד לכאורה בפלילים? המשטרה אמורה להחליט מתי כן ומתי לא? לא יותר סביר לשנות מדיניות ענישה\כליאה\שיקום?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *