פנחס יחזקאלי: הקלף האחרון של איתמר בן גביר

תקציר: לאיתמר בן גביר היה בתחילה הרבה מזל. היו לו תנאי פתיחה מעולים, ועמדו לרשותו המתאימים שבאנשי המקצוע, שהיו יכולים, בטווח הקצר, לשנות את תחושת הביטחון בפריפריה ללא היכר. אבל, הוא התעקש לקבל את ההחלטות הלא נכונות, והתוצאות בהתאם. עתה נותר לו רק קלף אחרון אחד, שיכול להוציא אותו בשן ועין מהמשרד לביטחון לאומי: מינוי המפכ"ל. מה הסיכוי שיבחר נכון?

[בתמונה: דוד המלך הוא לא... התמונה המקורית עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]
[בתמונה: דוד המלך הוא לא... התמונה המקורית עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]

"אין טעם להציע קלפים למי שאינו מסוגל לשחק"... (עו"ד אריאל דר)

עודכן ב- 16 ביוני 2023

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.
[הכותב: ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה]
לאיתמר בן גביר היה בתחילת הדרך הרבה מזל פוליטי; וסיכוי של ממש להפוך למנהיג לאומי. רבים תלו בו תקוות ענק: השיתוק שאחז בממשל הקודם בתחום ביטחון הפנים מחד גיסא; והיותו היחידי שהציב את התערערות המשילות בראש סדר היום מאידך גיסא, הפכו אותו לתקווה הגדולה של הבחירות. רבים ראו בו את דוד המלך, שהצליח לעלות מפיקוד על כנופיית פורעים למלכות; והעובדה שהגיע ממקום אחר לחלוטין משחררת אותו מהכלא המחשבתי של אנשי הממסד...

יתרה מכך. המשא ומתן הקואליציוני שלו היה קצר ביחס לאחרים; והוא הרוויח זמן יקר - שלא היה לכל האחרים - לאתר את האנשים המתאימים, ולבנות תוכנית אסטרטגית מתאימה, לטווחים הקצר, הבינוני והארוך.

לרשותו אף עמדו אנשי המקצוע הטובים ביותר בתחום השיטור והמלחמה בטרור. אותם 'בנדיטים' פקחים, שיודעים מה צריך לעשות, ושהממסד תמיד דאג שלא יוכלו להגיע באמת לעמדת הכוח, שבה יוכלו לשנות...

כל מה שבן גביר היה צריך לעשות, הוא למנות את האנשים הנכונים, לאשר להם תוכניות, לתת להם 'לרוץ', ולדאוג שיפריעו להם כמה שפחות... [להרחבה על חשיבותם של 'בנדיטים' - 'פורצי גדר' בארגונים, לחצו כאן].
[בתמונה: דוד המלך הוא לא... התמונה המקורית עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]
[בתמונה: דוד המלך הוא לא... התמונה המקורית עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]

ביקשנו לנו את דוד המלך וקיבלנו את רחבעם בן שלמה...

אך מה רבה האכזבה, שבמקום דוד המלך - שידע להתעלות ולעשות את המעבר מהטקטי לאסטרטגי - קיבלנו חצי שנה לאחר השבעת הממשלה, את רחבעם בן שלמה, שדבק בחבריו הפוחזים מהעבר נשמע לעצותיהם, עשה את כל הטעויות האפשרויות, 'זרע רוח וקצר סופה', עבורו ועבורנו. 

בעיית המשילות בפריפריה אינה נובעת ממחסור בכוח אדם או מבעיה חוקית, אלא מכשל קונספציה. שינוי תקיף של הגישה לפשיעה הערבית (פתיחה באש על המתקרבים לגדר הגבול המצרית; השמדה מהאוויר של שטחי הקנביס בדרום, ירי על החודרים למחנות צבא ועל המחזיקים בידם נשק אוטומטי בלתי חוקי, כפי שנעשה בכל מדינה 'נורמאלית'), היה הופך תוך שבועות את הקערה על פיה. בניה מהירה של כיתות כוננות חמושות בערים המועדות היה מעלה מיד את ביטחון האזרחים, וממצבת את בן גביר כמנהיג לאומי. אז - כשהיו בידיו קבלות - יכול היה להתמקד בבניית המשמר הלאומי בלי המכשולים שהוצבו בדרכו ע"י תנועת המחאה. במצב כזה, גלי הפיגועים היו יכולים לספק לו רוח גבית לדרישות לשינויי החקיקה, ולכסף הנדרש מהאוצר.

אבל, הוא לא הצליח להתעלות לגודל השעה. לטעמי, הוא בזבז לריק את הזמן הרב שניתן לו להכנות, לא הכין תכנית אסטרטגית - לא לטווח הקצר, לא לבינוני ולא לארוך - השקיע את כל מאודו בתחומים 'הישנים והטובים' - תגרנות, דוברות ועיסוק בשינוי החוק - שהביאו לו את תפקיד המיניסטר, בלי להבין שהמצאות השתנתה, ו'הגבינה זזה'... בלי לתפוס, שדוברות מתלהמת ועיסוק בלתי נדלה בחוקים, אינו יכול להיות תחליף לשינוי הקונספציה השגויה בשטח.

כתוצאה מכך, הוא הפך ממכתיב סדר היום לנגרר. מושא ללעג ולהגחכה של השמאל, שהלכו והעצימו עם כל פיגוע נוסף. ה'מקלות' שהוא שם בגלגלי הקואליציה הפכו אותו לגורם שפוליטיקאים יעשו הכל רק כדי לא להיות 'שבויים' בידיו בקואליציה אחת...

[בתמונה: הזיזו לו את הגבינה... התמונה המקורית עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]
[בתמונה: הזיזו לו את הגבינה... התמונה המקורית עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]

טעות רודפת טעות...

מנהיגים שעלו מהדרג הטקטי לאסטרטגי, מגיעים לטריטוריה לא מוכרת. הם נדרשים למורה דרך, שהוא איש אמון בקיא, שינווט אותם בבטחה בין הארגונים, בעלי התפקידים והפרוצדורות. זה נכון במיוחד ב'מאורת הנחשים' של המשרד לביטחון הפנים, שבה יעשו כולם הכל, על מנת להפוך את השר לאידיוט השימושי, שיוציא עבורם את 'הגחלים האישיות' שלהם, מתוך האש.

לכן, מנהיגים כאלה נתקלים תמיד בדילמה, האם להשאיר לידם את חבריהם הנאמנים שהביאו אותם הלום. אלה - שהשכילו להבין, שמה שסייע בדרג הטקטי יהפוך לנטל בדרג האסטרטגי - הם בדרך כלל גם אלה שהצליחו, ולהיפך. אלה שבחרו - כמו רחבעם בן שלמה - להיצמד לחבריהם הישנים והטובים, קשרו משקולות על רגליהם, שלעולם לא יאפשרו להם להמריא. 

לטעות הראשונה של בן גביר יש שם ופנים: עו"ד חנמאל דורפמן

דורפמן מונה לראש מטה השר בלי שהוא או השר שלו יבינו מהו מטה ומהו תפקיד מיניסטראלי. מאותו רגע, אפשר היה, לדעתי, לסמוך על חנמאל, שבכל צומת קבלת החלטות שצריך השר הטרי לקבל, הוא יבחר בהחלטה הלא נכונה (ואם בחר כבר בנכונה, הרי זה מהסיבות הלא נכונות...)

הטעות הזו יושבת כאבן ריחיים על בן גביר. התככים והבריתות שמייצר דורפמן הפכו את הלשכה לכאוטית, ולמעוררת רגשות כעס דחייה ובוז מצד גורמים רציניים במערכת, שעליה חולשת הלשכה, ובמערכות שעימן היא נדרשת לעבוד.

הטעות השנייה של בן גביר: מינוי המנכ"ל הלא נכון

בהיעדר ראש מטה בעל ראיה מערכתית, המכיר את השטח, מנכ"ל המשרד המשענת העיקרית של השר החדש. למרות שהיו בידי בן גביר מועמדים מעולים - המכירים את המשטרה היטב - הוא בחר שוב בישן ובמוכר, והביא לתפקיד אדם שמבין בכסף, אבל אין לו מושג והבנה לאיזה קן צרעות נכנס, ושקל 'לסייד' אותו (כלשון כמה מחברי במטה הארצי).

[בתמונה: טעות רודפת טעות, ובניין הקלפים קורס... התמונה המקורית עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]
[בתמונה: טעות רודפת טעות, ובניין הקלפים קורס... התמונה המקורית עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]

התוצאה היא שהלשכה מונהגת בידי שלושה 'עיוורים' חסרי היכרות והבנה עם התפקיד ואתגריו

 כמות הטעויות שמייצר איתמר בן גביר, והעובדה שאינו מסיק מהן את המסקנות הנכונות, מלמדת, שהוא חסר את איש המפתח שיעצור אותו דקה לפני שהוא טועה (כנראה שהוא גם חסר את הנכונות לשמוע את האמת בפנים, גם אם היא לא נעימה). במצב כזה, אין לו דרך לדעת מה רוצים אלה שמנסים 'למרוח' אותו, או לערב אותו במריבותיהם. התוצאות בהתאם! 

הדוגמה הבולטת ביותר (ויש הרבה...) היא השימוש שעשה המפכ"ל בשר כאידיוט שימושי, כדי להיפטר ממפקד מחוז תל אביב, ניצב עמי אשד, יריבו המר בפוליטיקה הארגונית של המשטרה. בן גביר קפץ בחדווה לתוך הלהבות ופיטר את אשד ב'שידור ישיר', רק כדי לגלות שהמפכ"ל כבר ברח, וביצע 'פלק פלאק' לאחור, ברגע שנתקל בזעמה של תנועת המחאה, ובזעם אנשיה בתוך המערכת השלטונית [להרחבה על פרשת פטורי עמי אשד, לחצו כאן].

[בתמונה: התוצאה היא שהלשכה מונהגת בידי שלושה עיוורים חסרי היכרות והבנה עם התפקיד ואתגריו.  התמונה המקורית עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]
[בתמונה: התוצאה היא שהלשכה מונהגת בידי שלושה 'עיוורים' חסרי היכרות והבנה עם התפקיד ואתגריו. התמונה המקורית עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]

הטעות השלישית של בן גביר: אי מינוי מתאם לחברה הערבית במקום סגלוביץ'

דוגמה אופיינית להתנהגות קלת הדעת וחסרת האחריות שהפגין השר, הייתה ביטול תפקיד מתאם המאבק באלימות ובפשיעה הערבית, לאחר עזיבת יואב סגלוביץ'. אפשר ונכון לבקר את העבודה שהוא עשה בתפקיד ואת המסע התקשורתי המוגזם על הצלחותיו (ראו למשל: ליבסקינד, 2023), אבל אין חולק על כך שהצליח לאגד את כלל משרדי הממשלה לפעילות משותפת. העובדה הזו לבדה, היא נכס, שראוי לטפחו.

מה גרם לבן גביר לחשוב, שנכון לזרוק לפח את כל העבודה הזו, ולבטל את התפקיד - על הידע שנצבר בו - בלי הערכת מצב ראויה?

יתרה מכך: התפקיד הזה היה הזדמנות הפז של בן גביר לבחון אם המועמד שלו לתפקיד לתפקידי המפכ"ל / מפקד המשמר הלאומי אכן מתאים; לתת לו להתנסות באתגר החשוב ביותר של הקדנציה, ואם כן, להעבירו לכס המפכ"ל בינואר 2024.

[בתמונה: דוד המלך הוא כבר לא יהיה... התמונה המקורית עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]
[בתמונה: דוד המלך הוא כבר לא יהיה... התמונה המקורית עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]

הקלף האחרון

עכשיו, כשהמומנטום אבד ואיננו, נשאר הקלף האחרון (שהיה צריך להיות הראשון...): המינויים. עכשיו, במקום מועמד אחד הוא צריך למצוא שניים. גם מפכ"ל וגם מתאם (ואולי גם מפקד משמר לאומי), שימונו בלי לדעת כמה הם מתאימים לתפקידם ומעבר לכך: כמה ידעו לעבוד ביחד...

וצריך לומר עוד: בתנאים הנוכחיים סיכוייהם של המוכשרים ביותר להתמנות קטנים; וסיכוייהם להצליח בעייתיים עוד יותר!
[בתמונה: איתמר בן גביר - עכשיו החלה השחיקה... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי powertools לאתר FIXABAY]

הערה: זהו מאמר המבטא את דעתו של הכותב ואת הערכותיו המקצועיות.

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

2 thoughts on “פנחס יחזקאלי: הקלף האחרון של איתמר בן גביר

  1. יש צדק בדברים, ובכ"ז יש עדיין אשראי ציבורי רחב לבן גביר מטעם בוחרי גוש הימין.
    החבל שיתנו לו מוגבל, אבל עדיין יש חבל.

    אנשים חושבים בימין (ויש המון כאלו) מבינים שחלק מהדברים לוקחים זמן.
    יחד עם זה, האשראי של הימים הראשונים כבר לא יחזור.
    להכות בברזל כשהוא חם יש רק הזדמנות אחת.
    וכן – היה צריך לעשות כמה דברים באופן מיידי.

    בכללי, לדעתי ההערכה לבן גביר על התנהלותו האנושית, הלאומית, המנהיגותית, הברורה – גדולה מאד. הוא מוכיח את עצמו כבוגר וכאדם רציני יותר ויותר. אם יצליח לחולל מהפיכה – זה עוד מוקדם לדעת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *