גרשון הכהן: גדוד נצח יהודה – לא שופכים את התינוק עם המים!

[בתמונה: מג"ד נצח יהודה בפעילות באי"וש. התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי יעסיעס. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 4.0]

בכל תהליך יש נפל; ובמערכת מבצעית, כשלים הם תמיד חלק מהעשייה. תועלותיו המבצעיות של גדוד 'נצח יהודה' עצומות, הישגיו גדולים; וגוברים בהרבה על הבעיות הנוצרות מהרכבו המיוחד. אז, כל שנדרש הוא ללמוד היטב את הלקחים; ליישם, לוודא שהפיקוח על החיילים טוב ואפקטיבי, ולהמשיך הלאה.

.

אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.

*  *  *

"גדוד נצח יהודה" הוקם בשנת 1999, במסגרת חטיבת הנח"ל, ונקרא גם "הנח"ל החרדי". הוא הוקם ע"י רבני עמותת נצח יהודה, בשיתוף האגף הבטחוני חברתי במשרד הביטחון ואגף כוח אדם בצה"ל. הוא משרת כיום תחת חטיבת כפיר ופועל בגזרת בנימין (רמאללה).

עומר עבד אל-מג'ד אסעד, פלסטיני בן 80 בעל אזרחות אמריקנית, נמצא מת לפני כשלושה שבועות, אחרי שעוכב בידי חיילי הגדול באזור רמאללה. החיילים ביצעו מחסום זמני באזור, והפלסטיני עוכב ונאזק. גורמי ביטחון הדגישו כי הוא שוחרר בחיים. כעבור מספר שעות נמצא אסעד מת, ככל הנראה כתוצאה מאירוע רפואי. לא נמצאו על גופתו סימני אלימות. האמריקנים - כדרכם בל מקרה שבו מעורב אזרח שלהם - בארה"ב דרשו מישראל לפתוח בחקירה פלילית (ראו המאמר למטה):

[לכתבה המלאה של איתי בלומנטל ב'כאן 11', לחצו כאן]

ואצלנו כמו אצלנו. מיד החלו לדרוש את פירוק הגדוד

הגדוד מורכב מחיילים, שברובם נשרו מהישיבות, אנשים שלא בקלות ניתן היה לגייס אותם ליחידות אחרות. הגדוד הזה מהווה 'גשר', המחבר את חייליו למסילה אזרחית ומתעל אותם לחיים פרודוקטיביים. אם הנוער הזה לא היה מתגייס לגדוד, היינו פשוט מאבדים אותו. והעיקר - תועלותיו המבצעיות של הגדוד עצומות, הישגיו גדולים; וגוברים בהרבה על הבעיות הנוצרות מהרכבו המיוחד.

כל צבאות העולם, וגם צה"ל יודעים להשתמש באנשים שמגיעים משולי החברה. גם דוד המלך כשברח משאול אסף תחתיו חיילים כאלה: "ויתקבצו אליו כל איש מצוק וכל איש אשר לו נשא וכל איש מר נפש ויהי עליהם לשר ויהיו עמו כארבע מאות איש" (שמואל א פרק כב' פסוק ב'), נערי שוליים, בעלי עבר פלילי לסוגיהם, אנשים שברחו מתשלום מיסים... זו קלסיקה של בניית כוח צבאי!

בכל תהליך יש נפל; ובמערכת מבצעית, כשלים הם תמיד חלק מהעשייהלצה"ל חסר יחידות מבצעיות, וצה"ל זקוק ללוחמים. גדוד נצח יהודה הוא גדוד מבצעי, שמבצע את משימותיו לאורך שנים בדבקות משימה ראויה להערכה.

[בתמונה: גדוד נצח יהודה. שם היוצר והמעלה לויקיפדיה אינו מוזכר. מותר לפרסום בתנאי FDLG]

ולגבי אלה שממשיכים לשיר: "הכיבוש משחית"...

אומר רק שבמציאות חיינו הנוכחית ה'שיר' הזה - לצערם של אלה, ולשמחתם של אחרים - כבר איננו רלוונטי. עד שישתנו הזמנים, ובתהפוכות שעברו על עזה ועל לבנון, עיראק סוריה ואיראן, אין היום דרך להגן על מישור החוף אלא מהרכסים השולטים עליו. גבול הירדן הוא הגבול האסטרטגי - גם אם לא הגבול המשפטי - של ישראל, אם לא מעבר לכך; ותמיד נצטרך לפעול שם בכוח אפקטיבי. אחרת, לא יהיו חיים למתגוררים במישור החוף....

אז... כל שנדרש הוא ללמוד היטב את הלקחים; ליישם, לוודא שהפיקוח על החיילים טוב ואפקטיבי, ולהמשיך הלאה.

[להרחבה על ההבדלים שבין גבולות משפטיים לגבולות אסטרטגיים, לחצו כאן]

[איך מגינים על מישור החוף? התמונה היא צילום מסך]

[איך מגינים על מישור החוף? התמונה היא צילום מסך]

מקורות והעשרה

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *