קובי ביטר: לך לך מארצך וממולדתך אל הארץ אשר אראך

תקציר: "וַאֲבָרֲכָה מְבָרְכֶיךָ וּמְקַלֶּלְךָ אָאֹר וְנִבְרְכוּ בְךָ כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה" (י"ב, ג') - מדוע נאמר בברכה קודם "ואברכה" ואחר כך "מברכיך", ואילו אצל קללה נאמר להיפך, קודם "מקללך" ואחר כך "אאר"? משום שמחשבה טובה הקב"ה מצרפה למעשה ומחשבה רעה אין הקב"ה מצרפה למעשה". ולפיכך המברכים יתברכו עוד לפני שיגיעו לכלל מעשה, רק בשביל המחשבה. ואילו המקללים יתקללו רק לאחרי מעשה ולא אחר המחשבה (כלי יקר).

[בתמונה: לך לך... בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]
[בתמונה: לך לך... בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

עודכן ב- 25 באוקטובר 2023

[לקובץ המאמרים על פרשת לך לך, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים אודות אברהם מייסד האומה, לחצו כאן]

קובי ביטר הוא איש הי-טק לשעבר (שימש כ‏מנכ"ל‏ בינת סמך - Bynet Semech). כיום, הוא מקדיש את זמנו לחינוך ולהוראה.

 

קובי ביטר הוא איש הי-טק לשעבר (שימש כ‏מנכ"ל‏ בינת סמך - Bynet Semech). כיום, הוא מקדיש את זמנו לחינוך ולהוראה.

*  *  *

פרשת לך לך, ראשי פרקים:

1. פרשת השבוע מתחילה בציווי שהקב"ה נותן לאברם (זו לא שגיאת כתיב. אברהם נקרא בתחילה אברם ושרה אימנו נקראה שרי), לעזוב את מולדתו ואת בית אביו וללכת למקום לא ידוע, למקום שהקב"ה יראה לו "לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ, אֶל הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ".

בתמורה מבטיח לו הקב"ה שמאברהם יצא עם גדול ועשיר ושמו יפורסם בכל העולם. "וְאֶעֶשְׂךָ, לְגוֹי גָּדוֹל, וַאֲבָרֶכְךָ, וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ וֶהְיֵה בְּרָכָה". לפי רש"י הסיבה לברכות אלו היא שכאדם יוצא לדרך ארוכה ולא ידועה הוא נפגע בממון, לא מכירים אותו וכן זה פוגע בקיום יחסי אישות. על כך מבטיח הקב"ה מענה של עושר, שם ידוע, ומשפחה מרובה.

[בתמונה: לך לך... היוצר: Andrea Rau המקור: אתר free bible images]
[בתמונה: לך לך... היוצר: Andrea Rau המקור: אתר free bible images]

2. אברהם בן שבעים וחמש, כבר לא צעיר יוצא לדרך ועימו משפחתו ואחיינו לוט, וכן אנשים ונשים שאברהם גייר ושכנע אותם שה' הוא האלוהים ואין ללכת אחרי האלילים. אברהם מגיע עד איזור שכם לאלון מורה, כיום קיים יישוב גדול מאד הנקרא אלון מורה, הנמצא על הר כביר שבשומרון ושם לראשונה הוא מקבל את ההבטחה שהארץ הזו תהיה לזרעו. בהמשך, ממשיך אברהם דרומה לבית אל ומקים את מחנהו. היות וכתוב "וַיַּעְתֵּק מִשָּׁם הָהָרָה, מִקֶּדֶם לְבֵית אֵל וַיֵּט אָהֳלֹה" כתוב אהלה ולא אהלו אנו לומדים מכך שקודם בנה את אוהל שרה ורק אחר כך את האוהל שלו, ללמדנו כבוד לבת הזוג.

3. עם הזמן החל רעב בארץ ואברהם מחליט לרדת למצרים. היות ושרה אשתו היתה יפה מאד, פחד אברהם שיהרגו אותו בגללה ולכן הנחה אותה לומר שהיא אחותו "וַיֹּאמֶר, אֶל שָׂרַי אִשְׁתּוֹ, הִנֵּה נָא יָדַעְתִּי, כִּי אִשָּׁה יְפַת מַרְאֶה אָתְּ. וְהָיָה, כִּי יִרְאוּ אֹתָךְ הַמִּצְרִים, וְאָמְרוּ, אִשְׁתּוֹ זֹאת; וְהָרְגוּ אֹתִי, וְאֹתָךְ יְחַיּוּ. אִמְרִי נָא, אֲחֹתִי אָתְּ לְמַעַן יִיטַב לִי בַעֲבוּרֵךְ, וְחָיְתָה נַפְשִׁי בִּגְלָלֵךְ". ליתר בטחון אברהם מחביא את שרה בתיבה. אנו לומדים זאת מהכתוב "וַיְהִי, כְּבוֹא אַבְרָם מִצְרָיְמָה" בלשון יחיד ולא כבואם בלשון רבים וללא אזכרת שמה של שרה, ומכאן שאברהם הגיע לשערי מצרים, החליט לעבור "במסלול הירוק" ובאותו היום לא היתה שביתה במכס היות והסתדרות העובדים המצרית לא הכריזה סכסוך עבודה והמוכסים תפסו אותו. בלשון רש"י "היה לו לומר כבואם מצריימה, אלא ללמד שהטמין אותה בתיבה ועל ידי שתבעו את המכס, פתחו וראו אותה". אנשי המכס שרואים את יופיה של שרה לוקחים אותה לבית פרעה מלך מצרים ופרעה מטיב עם אברהם ונותן לו צאן ובקר, עבדים ושפחות.

[בתמונה: אברהם ושרה... היוצר: Amy and Carly of Fishnet Bible Storis המקור: אתר free bible images]
[בתמונה: אברהם ושרה... היוצר: Amy and Carly of Fishnet Bible Storis המקור: אתר free bible images]

4. לאחר ששרה מגיעה לבית פרעה, הקב"ה פוגע בפרעה ובכל ביתו במחלה, ומודיע לפרעה שהעונש הוא בגלל שלקח אשת איש (שרה אשתו של אברהם). פרעה מתנצל ואומר שלא ידע ומיד קורא לאברהם ובא אליו בטענות על כך שסיפר ששרה אחותו, ולכן הרשה לעצמו לקחת אותה אליו. בהמשך פרעה מגרש את אברהם ושרה מארצו כולל כל הרכוש והמתנות שנתן לו.

5. אברהם ולוט מגיעים לארץ ישראל וכשיש הרבה כסף וממון מתחיל ריב במשפחה. הריב היה בין רועי אברהם ובין רועי לוט. כדי למנוע הידרדרות בעימות, אומר אברהם ללוט שעליהם להיפרד ומוסיף ואומר לו שיחליט היכן הוא רוצה להתיישב והוא יכבד כל החלטה שלו. לאחר שלוט יחליט לאן הוא רוצה ללכת, אברהם יילך לכיוון השני ויתיישב באזור אחר "וַיֹּאמֶר אַבְרָם אֶל לוֹט, אַל נָא תְהִי מְרִיבָה בֵּינִי וּבֵינֶךָ, וּבֵין רֹעַי, וּבֵין רֹעֶיךָ כִּי אֲנָשִׁים אַחִים, אֲנָחְנוּ. הֲלֹא כָל הָאָרֶץ לְפָנֶיךָ, הִפָּרֶד נָא מֵעָלָי  אִם הַשְּׂמֹאל וְאֵימִנָה, וְאִם הַיָּמִין וְאַשְׂמְאִילָה" (אם תלך לצד שמאל אני אלך לצד ימין ואם תלך לימין אני אלך לשמאל). לוט שומע לעצתו ומחליט ללכת לאיזור ים המלח שהיה אזור פורה מאד (עוד לפני שהקב"ה החריב את סדום ועמורה) ומתיישב שם בין האנשים שהיו רשעים מאד. המושג "מיטת סדום" נלקח מאנשי סדום הרשעים שהיו נותנים לאורח לשכב על המיטה. במידה והמיטה היתה קצרה היו חותכים את רגלי האורח ובמידה והמיטה היתה ארוכה היו מותחים את רגלי האורח. ביטוי נוסף המתאר את המקום הינו "סדום ועמורה" המתאר התנהגות בזוייה, רשעה, גילויי עריות, זנות ועוד מרעין בישין כפי שהיה שם.

[בתמונה: אברהם ולוט נפרדים... היוצר: Jo and Nik. המקור: אתר free bible images]
[בתמונה: אברהם ולוט נפרדים... היוצר: Jo and Nik. המקור: אתר free bible images]

6. לאחר שלוט נפרד מאברהם, ה' חוזר על הבטחתו לאברהם "שָׂא נָא עֵינֶיךָ וּרְאֵה, מִן הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַתָּה שָׁם צָפֹנָה וָנֶגְבָּה, וָקֵדְמָה וָיָמָּה. כִּי אֶת כָּל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה רֹאֶה, לְךָ אֶתְּנֶנָּה, וּלְזַרְעֲךָ, עַד עוֹלָם... קוּם הִתְהַלֵּךְ בָּאָרֶץ, לְאָרְכָּהּ וּלְרָחְבָּהּ כִּי לְךָ, אֶתְּנֶנָּה".

7. מסופר בפרשה שלנו על מלחמה שהיתה בין ארבעה מלכים מהצפון לחמישה מלכים באיזור ים המלח ובראשם מלך סדום. במלחמה זו נצחו ארבעת המלכים ובראשם כדרלעומר. במשך שתים עשרה שנה העבירו חמשת המלכים מיסים ובשנה השלש עשרה מרדו וסירבו לשלם דבר שגרם לכך שבשנה הארבע עשרה חזר כדרלעומר וחבריו וכבשו מחדש את השטח. במלחמה זו ברח מלך סדום והתחבא בבורות שבאזור, כשלוט וכל רכוש האנשים נתפסו על ידי כדרלעומר. כחלק מתיאור מסע הנצחון של כדרלעומר נאמר "וַיַּכּוּ, אֶת כָּל שְׂדֵה הָעֲמָלֵקִי וְגַם, אֶת הָאֱמֹרִי, הַיֹּשֵׁב, בְּחַצְצֹן תָּמָר". בשם זה נקראת המועצה בשם "מועצה איזורית תמר". תמר היא מועצה אזורית הנמצאת ממערב ומדרום לים המלח. המועצה הוקמה בשנת 1955 וכיום כוללת יישובים חקלאיים וקהילתיים, מפעלים, אתרי תיירות, בתי מלון ומתקנים אזרחיים וצבאיים. מקום נוסף הוא נחל חצצון. נחל חצצון נמצא בסמוך ליישוב מצפה שלם שבמדבר יהודה והוא נחשב לאחד היפים ביותר באיזור. במהלך כל שנה, הנחל סגור למשך כחצי שנה, כדי לאפשר לנשרים לקנן בשקט. בנחל מספר מפלים מהגבוהים בארץ, האחד גובהו 60 מטר והשני כ-120 מטר. גובהם של המפלים מהווה אתגר לכל חובב גלישה (סנפלינג) ולכן נחשב לנחל מועדף. לצערינו עקב חוסר אחריות קרו מספר אסונות במקום. בספר דברי הימים נאמר שחצצון תמר היא עין גדי

8. אחד מהמנוצחים שלפי המדרש היה זה עוג מלך הבשן מגיע לאברהם ומספר לו שלוט נפל בשבי. אברהם לא מתמהמה ומיד מארגן משלחת הצלה של 318 איש, רודף אחרי שיירת השבויים ומשיג אותם בצפון באיזור  הבנייאס – נחל חרמון. במהלך הלילה אברהם וצבאו הקטן מפתיעים את מחנה האוייב, "וַיֵּחָלֵק עֲלֵיהֶם לַיְלָה הוּא וַעֲבָדָיו, וַיַּכֵּם; וַיִּרְדְּפֵם, עַד חוֹבָה, אֲשֶׁר מִשְּׂמֹאל, לְדַמָּשֶׂק" אברהם מגרש אותם מהארץ ומשיב חזרה את לוט ואת כל הרכוש. המדרש אומר שהמשלחת של אברהם כללה רק את אליעזר שבגימטרייה שווה 318.

[בתמונה: איור של Tempesta Abraham, המתאר את מלחמת ארבעת המלכים את החמישה, משנת 1613; האיור הוא נחלת הכלל]
[בתמונה: איור של Tempesta Abraham, המתאר את מלחמת ארבעת המלכים את החמישה, משנת 1613; האיור הוא נחלת הכלל]

9. מלך סדום ומלכי-צדק מלך עיר שלם (ירושלים) יוצאים ממחבואם והולכים לקראת אברהם, מכבדים אותו בלחם ויין, מברכים ומודים לו. מלך סדום מציע לאברהם שישמור לעצמו את כל הרכוש ואולם את האנשים הוא מבקש שאברהם יתן "וַיֹּאמֶר מֶלֶךְ סְדֹם, אֶל אַבְרָם תֶּן לִי הַנֶּפֶשׁ, וְהָרְכֻשׁ קַח לָךְ". אברהם אומר למלך סדום "בלי טובות" אני לא רוצה ממך כלום על מנת שלא תוכל בעתיד לספר לכולם שהעשרת את אברהם, ואולם אברהם כן דורש עבור האנשים שלחמו עימו. "וַיֹּאמֶר אַבְרָם אֶל מֶלֶךְ סְדֹם... אִם מִחוּט וְעַד שְׂרוֹךְ נַעַל, וְאִם אֶקַּח מִכָּל אֲשֶׁר לָךְ וְלֹא תֹאמַר  אֲנִי הֶעֱשַׁרְתִּי אֶת אַבְרָם. בִּלְעָדַי, רַק אֲשֶׁר אָכְלוּ הַנְּעָרִים, וְחֵלֶק הָאֲנָשִׁים, אֲשֶׁר הָלְכוּ אִתִּי... הֵם יִקְחוּ חֶלְקָם.

10. הקב"ה נגלה אל אברהם ומבטיח לו שכר רב. אברהם אומר לקב"ה שכל העושר לא שווה לו היות ואין לו דור המשך. הקב"ה מבקש מאברהם לשאת עיניו לשמים ומבקש ממנו לספור את הכוכבים ומבטיח לו שצאצאיו יהיו ככוכבי השמים לרוב. לאחר מכן אברהם מבקש סימן ורמז לכך שהבטחת ארץ ישראל לזרעו של אברהם אכן תתקיים. ה' מספר לאברהם שבעתיד משפחתו תהיה בארץ זרה ותהיה בשיעבוד, אולם בהמשך ייצא עם ישראל מהארץ הזרה ברכוש גדול (סיפור שיעבוד ויציאת מצרים) ושוב חוזר הקב"ה על הבטחת ארץ ישראל לזרעו של אברהם. אירוע זה נקרא "ברית בין הבתרים" היות ואברהם בתר "חתך" קורבנות והלך ביניהם בזמן שהקב"ה דיבר אליו. "וַיֹּאמֶר אֵלָיו, קְחָה לִי עֶגְלָה מְשֻׁלֶּשֶׁת, וְעֵז מְשֻׁלֶּשֶׁת, וְאַיִל מְשֻׁלָּשׁ; וְתֹר, וְגוֹזָל.  וַיִּקַּח לוֹ אֶת כָּל אֵלֶּה, וַיְבַתֵּר אֹתָם בַּתָּוֶך". במערבו של  הר החרמון בצפון הארץ ישנו הר הזהה להר זה מספר שמות: כתף שיאון (שיאון הוא אחד משמות הר חרמון כפי שמופיע בספר דברים), הר דב על שמו של סרן דב רודברג שנהרג בעת התקלות עם מחבלים ב-1970.

11. הר הבתרים מתנשא לגובה 1,290 מטר בכתף שיאון. במקום זה נמצא אתר קדוש הנקרא בפי הערבים "משהד א-טייר - עדות הציפור", "מקאם אברהים אל-ח'ליל - המקום הקדוש של אברהם האהוב". למקום זה עלו לרגל יהודים ומוסלמים. יהודים נהגו לעלות לרגל לאתר זה בשבוע שלאחר קריאת פרשת "לך-לך" ולקרוא בה את פרשת הברית בין הבתרים. במקום יש מבנה ובו שלושה חדרים שהוקם בסביבות המאה ה-16, האתר מוקף בחורש אלונים זקנים ואדירי גזע. באתר מצויות שתי בריכות מים וכן קברים ושרידים עתיקים אחרים המעידים שבמקום זה היה יישוב קדום.

[בתמונה: הברית בין הבתרים... היוצר: Jim Padgett. המקור: free bible images]
[בתמונה: הברית בין הבתרים... היוצר: Jim Padgett. המקור: free bible images]

12. שרה ראתה שהיא עקרה ואין לה ילדים ומציעה לאברהם לקחת את הגר שפחתה לפילגש, ואכן הגר נכנסת להריון ומרגע זה החלה הגר לזלזל בשרה. " ..וַתֵּרֶא כִּי הָרָתָה, וַתֵּקַל גְּבִרְתָּהּ בְּעֵינֶיהָ". שרה לא אוהבת מצב זה ומבקשת מאברהם שיגרש את הגר מביתו. אברהם אומר לשרה שתיקח את הגר ותעשה בה כרצונה ובעקבות כך הגר בורחת למדבר. במדבר נגלה מלאך ה' להגר ואומר לה לשוב לשרה ולאברהם ומבטיח לה שגם ממנה יצא עם רב אשר יהיה קשה לספור את כמות האנשים שבו. כן מוסיף המלאך ואומר שלבן שיוולד לה בקרוב יש לקרוא ישמעאל, אולם הוא יהיה פרא אדם "וַיֹּאמֶר לָהּ מַלְאַךְ ה’, הִנָּךְ הָרָה וְיֹלַדְתְּ בֵּן, וְקָרָאת שְׁמוֹ יִשְׁמָעֵאל, כִּי שָׁמַע ה’ אֶל עָנְיֵךְ. וְהוּא יִהְיֶה, פֶּרֶא אָדָם יָדוֹ בַכֹּל, וְיַד כֹּל בּוֹ". ואכן ישמעאל נולד לאברהם כשהיה בגיל 86.

13. אברם מגיע לגיל המופלג של 99 שנה וה' ניגלה אליו ומשנה את שמו לאברהם. שוב חוזרת ההבטחה לארץ ישראל והפעם הקב"ה מצרף סימן לברית בין הקב"ה לעם ישראל וסימן זה הינו ברית המילה בה מחויב אב יהודי למול את בנו בהגיעו לגיל שמונה ימים "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל אַבְרָהָם... זֹאת בְּרִיתִי אֲשֶׁר תִּשְׁמְרוּ, בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם, וּבֵין זַרְעֲךָ, אַחֲרֶיךָ הִמּוֹל לָכֶם, כָּל זָכָר... וְהָיָה לְאוֹת בְּרִית, בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם. וּבֶן שְׁמֹנַת יָמִים, יִמּוֹל לָכֶם כָּל זָכָר לְדֹרֹתֵיכֶם".

14. הקב"ה משנה גם את שמה של שרי לשרה ומברך אותה שגם לה יהיו ילדים. אברהם מגלה סקפטיות (חוסר אמונה) נופל על הרצפה, צוחק ואומר בליבו שהוא לא מאמין, שהרי הוא בן 100 שנה ושרה בת 90 (תשעים!!) שנה וכיצד תוכל ללדת? "וַיִּפֹּל אַבְרָהָם עַל פָּנָיו, וַיִּצְחָק; וַיֹּאמֶר בְּלִבּוֹ, הַלְּבֶן מֵאָה שָׁנָה יִוָּלֵד, וְאִם שָׂרָה, הֲבַת תִּשְׁעִים שָׁנָה תֵּלֵד" הקב"ה עונה לו ואומר שאכן יהיה לשרה בן ומורה לאברהם לקרוא לו בשם יצחק והוא (יצחק) יהיה היורש האמיתי של אברהם ועליו תחול הבטחת הארץ. "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, אֲבָל שָׂרָה אִשְׁתְּךָ יֹלֶדֶת לְךָ בֵּן, וְקָרָאתָ אֶת שְׁמוֹ, יִצְחָק; וַהֲקִמֹתִי אֶת בְּרִיתִי אִתּוֹ לִבְרִית עוֹלָם, לְזַרְעוֹ אַחֲרָיו".

[בתמונה: שרה צוחקת... האמן:  Richard Gunther. המקור: free bible images]
[בתמונה: שרה צוחקת... האמן: Richard Gunther. המקור: free bible images]

15. כדי לא לגרום להתמרמרות של אברהם לגבי ישמעאל ה' מבטיח לאברהם שגם מישמעאל יקום עם רב וגם הוא יקבל שטח משלו. "וּלְיִשְׁמָעֵאל, שְׁמַעְתִּיךָ הִנֵּה בֵּרַכְתִּי אֹתוֹ וְהִפְרֵיתִי אֹתוֹ וְהִרְבֵּיתִי אֹתוֹ, בִּמְאֹד מְאֹד:  שְׁנֵים-עָשָׂר נְשִׂיאִם יוֹלִיד, וּנְתַתִּיו לְגוֹי גָּדוֹל" זוהי בעצם התשובה לכל האומרים שארץ ישראל מגיעה גם לבני ישמעאל (הערבים) שהרי לכאורה גם הם בניו של אברהם (המכונה "אל-חליל" ולכן הערבים קוראים לעיר חברון אל-חליל, עירו של אברהם אבינו וכן שער יפו שבעיר העתיקה בירושלים נקרא באב (דלת/שער) אל-חליל שמשם יוצאים לכיוון חברון), בא פסוק זה ללמדינו שנכון הוא שלבני ישמעאל מגיע שטח, ואכן בלי עין הרע יש לבני ישמעאל 22 מדינות, אולם ארץ ישראל היא לבניו של יצחק ויעקב ועל כך כתב עקיבא נוף , מי שהיה חבר כנסת ופיזמונאי, את השיר הידוע על דרישת הערבים על ארץ ישראל  "לי יש רק אחת, להם יש עשרים ושתים מדינות, לי יש רק אחת הם רוצים גם את זאת" (שיר שבתחילה הוחרם על ידי רשות השידור ורק לאחר פניה לבג"ץ הותר להשמעה) [למילות השיר בשירונט, לחצו כאן]

והשנים האחרונות, אנו עדים לתחילתו של עידן חדש ביחסי ישראל ומדינות ערב תחת השם "הסכמי אברהם"

16. אברהם שומע בקול ה' וכל משפחתו עוברת טקס של ברית מילה. גם ישמעאל שהיה בן שלוש עשרה נימול וזאת הסיבה שמוסלמים רבים ברחבי בעולם עוברים ברית מילה בגיל שלש עשרה. "וְיִשְׁמָעֵאל בְּנוֹ, בֶּן שְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנָה  בְּהִמֹּלוֹ אֵת בְּשַׂר עָרְלָתוֹ"

"אמרי אמיר"

1. "וַאֲבָרֲכָה מְבָרְכֶיךָ וּמְקַלֶּלְךָ אָאֹר וְנִבְרְכוּ בְךָ כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה"  (י"ב, ג') - מדוע נאמר בברכה קודם "ואברכה" ואחר כך "מברכיך", ואילו אצל קללה נאמר להיפך, קודם "מקללך" ואחר כך "אאר" ?
משום שמחשבה טובה הקב"ה מצרפה למעשה ומחשבה רעה אין הקב"ה מצרפה למעשה". ולפיכך המברכים יתברכו עוד לפני שיגיעו לכלל מעשה, רק בשביל המחשבה. ואילו המקללים יתקללו רק לאחרי מעשה ולא אחר המחשבה (כלי יקר).

2. "וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה" (ט"ו, י"ג) – בפסוק זה בו נתבשר אברהם אבינו על שעבוד ישראל במצרים, מוצאים חכמי ישראל רמז לששת הצומות הקבועים בשנה:

  • א. "ידוע" - רמז לצום י' בטבת;
  •  ב. "תדע" - רמז לתשעה באב ולתענית אסתר;
  • ג. "כי" - יום הכיפורים החל ב- י' בתשרי;
  • ד. "גר" - צום ג' בתשרי (צום גדליה);
  • ה. "יהיה זרעך" -  י"ז בתמוז.
[בתמונה: יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה... האמן: Richard Gunther. המקור: free bible images]
[בתמונה: יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה... האמן: Richard Gunther. המקור: free bible images]

[לקובץ המאמרים על פרשת לך לך, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים אודות אברהם מייסד האומה, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

 נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *