קובי ביטר: סופם של רשעים

תקציר: חרף העובדה שבני דור המבול חטאו ופשעו כלפי אלוקים, לא נחתך גזר דינם אלא על פגיעתם ברכוש הזולת. רבי יוחנן אומר במסכת סנהדרין "דור המבול עברו על הכול (כל העברות שקיימות) ולא נחתם גזר דינם עד שפשטו ידיהם בגזל שנאמר: כי מלאה הארץ חמס מפניהם, והנני משחיתם את הארץ. יש בכך מסר גדול לבני האדם: שהקב"ה נותן חשיבות עליונה למצוות של בין אדם לחברו, ככתוב: "כל שרוח הבריות נוחה הימנו, רוח המקום נוחה הימנו".

[בתמונה: הקב"ה "התעצב" בראותו את מעשיהם הרעים של בני האדם ולכן החליט להשמיד את האדם ובעלי החיים. היוצר: Richard Gunther. המקור: free bible images]
[בתמונה: הקב"ה "התעצב" בראותו את מעשיהם הרעים של בני האדם ולכן החליט להשמיד את האדם ובעלי החיים. היוצר: Richard Gunther. המקור: free bible images]

[לקובץ המאמרים על פרשת נח, לחצו כאן]

עודכן ב- 18 באוקטובר 2023

קובי ביטר הוא איש הי-טק לשעבר (שימש כ‏מנכ"ל‏ בינת סמך - Bynet Semech). כיום, הוא מקדיש את זמנו לחינוך ולהוראה.

 

 

קובי ביטר הוא איש הי-טק לשעבר (שימש כ‏מנכ"ל‏ בינת סמך - Bynet Semech). כיום, הוא מקדיש את זמנו לחינוך ולהוראה.

*  *  *

פרשת נח, ראשי פרקים:

1. בסוף פרשת בראשית, אותה קראנו בשבוע שעבר, מסופר על כך שהקב"ה "התעצב" בראותו את מעשיהם הרעים של בני האדם ולכן החליט להשמיד את האדם ובעלי החיים. התורה מציינת שהגזל היה המעשה החמור והסיבה העיקרית להחלטתו של הקב"ה להשמיד את כל היקום. "וַתִּשָּׁחֵת הָאָרֶץ, לִפְנֵי הָאֱלֹהִים; וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ, חָמָס" (גזל) ) ואין שום קשר לשלטון שאצל שכנינו ...או שמא כן?)

2. נח מצא חן בעיני ה' היות והיה צדיק, שנאמר בפרשתינו "אֵלֶּה, תּוֹלְדֹת נֹחַ, נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה, בְּדֹרֹתָיו" הפרשנים מדייקים מהמילה "בדורותיו": יש ואומרים בשבחו, שאם היה חי בדורות של צדיקים היה צדיק יותר, ויש ואומרים בגנותו שרק בדורו (דור של רשעים) היה צדיק ואילו אם היה חי בדורו של אברהם אבינו לא היה נחשב לצדיק. יש אומרים שהמבול גם נגרם בגלל נח שלא השתדל להחזיר את החוטאים בתשובה בניגוד לאברהם אבינו ושרה אשתו שפעלו כך. גם על כפל המילים "נח" אומר המדרש שהיה נח כלפי הבריות ונח כלפי שמים (הקב"ה)

[בתמונה: נח מצא חן בעיני ה'... היוצר: Richard Gunther. המקור: free bible images]
[בתמונה: נח מצא חן בעיני ה'... היוצר: Richard Gunther. המקור: free bible images]

3. הקב"ה מחליט להציף את העולם במים ומבקש מנח לבנות תיבה שבאמצעותה ינצלו נח ומשפחתו וכן נציגים מהחיות, הבהמות ובעלי הכנף, כל זאת על מנת שתהיה המשכיות לחיים על פני האדמה לאחר המבול "מִכֹּל הַבְּהֵמָה הַטְּהוֹרָה, תִּקַּח לְךָ שִׁבְעָה שִׁבְעָה אִישׁ וְאִשְׁתּוֹ; וּמִן הַבְּהֵמָה אֲשֶׁר לֹא טְהֹרָה הִוא, שְׁנַיִם אִישׁ וְאִשְׁתּוֹ. גַּם מֵעוֹף הַשָּׁמַיִם שִׁבְעָה שִׁבְעָה, זָכָר וּנְקֵבָה, לְחַיּוֹת זֶרַע, עַל פְּנֵי כָל-הָאָרֶץ". הזמר והמלחין מתי כספי אף הלחין למילותיו של יורם טהר-לב שיר לכבודו של נח שבוצע על ידו ועל ידי שלישיית שוקולד מנטה מסטיק בפסטיבל הזמר והפזמון שנת תשל"ד "נח - לא שכחנו איך בגשם ובסער, נח - לתיבה אספת את חיות היער, שתיים, שתיים מכל מין, האריה והממותה, הגמל והשיבוטה וגם ההיפופוטם, איך פתחת את הצוהר ומתוך התכלת הלבנה באה היונה".

4. הקב"ה מעביר לנח תוכניות הנדסיות מפורטות וכן כתב חומרים מסודר "עֲשֵׂה לְךָ תֵּבַת עֲצֵי גֹפֶר, קִנִּים תַּעֲשֶׂה אֶת הַתֵּבָה; וְכָפַרְתָּ אֹתָהּ מִבַּיִת וּמִחוּץ, בַּכֹּפֶר(זפת). וְזֶה, אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה אֹתָהּ:  שְׁלֹשׁ מֵאוֹת אַמָּה, אֹרֶךְ הַתֵּבָה, חֲמִשִּׁים אַמָּה רָחְבָּהּ, וּשְׁלֹשִׁים אַמָּה קוֹמָתָהּ. צֹהַר תַּעֲשֶׂה לַתֵּבָה, וְאֶל אַמָּה תְּכַלֶּנָּה מִלְמַעְלָה, וּפֶתַח הַתֵּבָה, בְּצִדָּהּ תָּשִׂים; תַּחְתִּיִּם שְׁנִיִּם וּשְׁלִשִׁים, תַּעֲשֶׂהָ". בתיבה היו שלש קומות: קומה לבני האדם, קומה לחיות וקומה לפסולת (היו מראשוני האגודה לשמירת הסביבה). מהמילים לומדים שהתיבה היתה בנויה בצורה הדומה לפירמידה שמבסיס של 300 אמה אורך ו-50 אמה רוחב הגיעה התיבה בקצהה לאמה על אמה וכל זאת על מנת שהמים יגלשו מהתיבה.

5. משך הזמן שנח בנה את התיבה היה 120 שנה וכל זאת על מנת לאפשר לשאר האנשים לברר מדוע נח בונה תיבה ועל ידי כך אולי יתקנו את מעשיהם הרעים ואולם אנשי העולם לא הבינו את המסר.

[בתמונה: הקב"ה מעביר לנח תוכניות הנדסיות מפורטות... היוצר: Richard Gunther. המקור: free bible images]
[בתמונה: הקב"ה מעביר לנח תוכניות הנדסיות מפורטות... היוצר: Richard Gunther. המקור: free bible images]

6. המבול החל כגשמי ברכה שנאמר לבני האדם "וַיְהִי הַגֶּשֶׁם, עַל הָאָרֶץ, אַרְבָּעִים יוֹם, וְאַרְבָּעִים לָיְלָה" על מנת לתת לאנשים הזדמנות של "הדקה ה- 90" לשנות את דרכם. היות וגם לאחר שצ'אנס זה "פוספס", החל המבול שנאמר "וַיְהִי הַמַּבּוּל אַרְבָּעִים יוֹם, עַל הָאָרֶץ". המבול נמשך ארבעים יום ולילה עד שהמים היו גבוהים כ-10 מטר מעל ראשי ההרים ובכך הושמדו כל האנשים ובעלי החיים (למעט הדגים) .

7. לאחר מאה וחמישים יום, מתחיל תהליך של ירידת המים, עד שהתיבה נחה על ראש הר אררט (מזוהה כהר במזרחה של תורכיה).

נח אחר, שהקדים את הרצל...

מספר שנים, עוד לפני שהרצל חלם על הקמת בית יהודי לעם ישראל בארץ ישראל, החל יהודי אמריקאי בשם מרדכי מנואל נח שהיה עיתונאי, דיפלומט, מחזאי, עורך דין, שופט ושריף יהודי אמריקאי, במימוש רעיון זה. מרדכי מנואל נח, שיש המכנים אותו "כמבשר הציונות הראשון", פירסם תוכנית ליישוב היהודים באיזור מפלי הניאגרה שבצפון/מזרח ארצות הברית והקמת מדינת "אררט" שתשמש מקלט עבור היהודים.

להלן מתוך ויקיפדיה, על "מרדכי מנואל נח": "נח שאף להביא לתחייתו של העם היהודי ובשנת 1820 החל במשא ומתן לקניית האי גרנד איילנד שבנהר הניאגרה, בסמוך לבאפלו. שאיפתו הייתה למשוך לשם סוחרים ובנקאים יהודים שיבינו את ההזדמנויות בפרויקט, וחקלאים ממזרח אירופה שיעבדו את האדמה. האי גרנד איילנד נקנה בשנת 1815 על ידי מדינת ניו יורק מידי האינדיאנים, ונח רכש שליש ממנו, וקיבל אופצייה לרכישת שני השליש האחרים.

[דיוקנו של מרדכי מנואל נח הוא נחלת הכלל]
[דיוקנו של מרדכי מנואל נח משמאל הוא נחלת הכלל]

בשנת 1825 נערך טקס מפואר עם מאות מוזמנים, בכנסיית סן פול בבאפלו. על רקע האורטוריה יהודה המכבי של הנדל, כשהוא לבוש בגלימה סגולה ותליון מזהב שנלקחו מתיאטרון, הכתיר עצמו נח כ"שופט ישראל" של העיר החדשה אררט. נח נשא נאום בו הכריז על הקמת בית לעם היהודי, והציג את אבן הפינה ליישוב החדש עליה נכתב בעברית: "שמע ישראל ה' אלוהינו ה' אחד" ובאנגלית: "אררט, עיר מקלט ליהודים, נוסדה בידי מרדכי מנואל נח בחודש תשרי 5580 (ה'תקפ"ו), ספטמבר 1825 בשנת ה-50 לעצמאותה של אמריקה".

האירוע הגרנדיוזי השיג את מטרתו וזכה לתשומת לב רבה מצד עיתונים באמריקה ואירופה, אולם היהודים לא נענו לקריאתו ולעגו לו כמשיח מטעם עצמו או כמי שמחפש הזדמנויות להרוויח על גבם של היהודים. בשנת 1932 מכר נח את השטח שרכש. כיום אין בגרנד איילנד קהילה יהודית או בית כנסת. אבן הפינה שמורה ב"חברה ההיסטורית" של באפלו.

שנים לאחר מכן הגיע נח למסקנה שתחיית היהודים אפשרית רק בארץ ישראל וקרא למעצמות המערב, תחילה צרפת ואנגליה ולאחר מכן אמריקה, לסייע ליהודים. בשנת ־ 1837, עשרות שנים לפני הרצל, כתב: "היהודים צריכים לעשות משהו עבור עצמם... סוריה תחזור ליהודים בדרך של רכישה... בחסותן של צרפת ובריטניה... איכלוסה של סוריה מחדש... מעשי והגיוני". (אכן צדק)

8. לאחר ארבעים יום פותח נח לראשונה את חלון התיבה, ושולח את העורב כדי לבדוק אם ניתן לצאת מהתיבה. העורב, שכנראה "לא היה בראש שלו" לבצע את המשימה חזר מיד "וַיְשַׁלַּח, אֶת הָעֹרֵב; וַיֵּצֵא יָצוֹא וָשׁוֹב". כנגד זה היתה לעורבים הזדמנות נוספת לכפר על סירובם כאשר אליהו הנביא נמלט למדבר מאחאב ומאיזבל (מלכי ישראל) ואז העורבים הביאו לו מזון.

[בתמונה: ציורי תנ"ך / נח משלח את העורב / ציירה: אהובה קליין (c)]
[בתמונה: ציורי תנ"ך / נח משלח את העורב / ציירה: אהובה קליין (c)]

9. לאחר שבעה ימים שולח נח את היונה. והיות והיונה לא מוצאת היכן להיות, גם היא חוזרת, "וַיְשַׁלַּח אֶת הַיּוֹנָה, מֵאִתּוֹ לִרְאוֹת הֲקַלּוּ הַמַּיִם, מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה. וְלֹא מָצְאָה הַיּוֹנָה מָנוֹחַ לְכַף רַגְלָהּ, וַתָּשָׁב אֵלָיו אֶל הַתֵּבָה  כִּי מַיִם, עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ" נח מחכה עוד שבעה ימים ובערב חוזרת היונה כשעלה זית בפיה, אז הבין נח שהמים בגובה העצים (כיום נהוג לסמל את השלום באמצעות ציור של יונה עם עלה של זית). "וַתָּבֹא אֵלָיו הַיּוֹנָה לְעֵת עֶרֶב, וְהִנֵּה עֲלֵה זַיִת טָרָף בְּפִיהָ; וַיֵּדַע נֹחַ, כִּי קַלּוּ הַמַּיִם מֵעַל הָאָרֶץ.  נח מחכה עוד שבעה ימים ושוב שולח את היונה והפעם היונה לא חוזרת "וַיְשַׁלַּח, אֶת הַיּוֹנָה, וְלֹא יָסְפָה שׁוּב אֵלָיו, עוֹד".

כעת הבין נח שאין יותר מים המכסים את הארץ.

[בסרטון: שיר היונה. נתנאלה ומתי כספי]

10. כשהחל המבול נאמר "נִבְקְעוּ כָּל מַעְיְנֹת תְּהוֹם". כשהמבול הסתיים נאמר "וַיִּסָּכְרוּ מַעְיְנֹת תְּהוֹם". על כך אומר רש"י, שהקב"ה השאיר חלק מהמעיינות לטובת בני האדם כגון חמי טבריה.

11. ישנו מושג הנקרא "שבע מצוות בני נח". הכוונה למצוות שגם בני אדם לא יהודים מחויבים בהם. בין המצוות אנו מוצאים את מצוות פרו ורבו שהיא בעצם מצווה להמשכיות האנושות, מצוות איסור אכילה של הדם יחד עם הבשר, מצווה לא לגור במקום אחד אלא להתפרס על כל הארץ " וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים, אֶת נֹחַ וְאֶת בָּנָיו; וַיֹּאמֶר לָהֶם פְּרוּ וּרְבוּ, וּמִלְאוּ אֶת הָאָרֶץ. וּמוֹרַאֲכֶם וְחִתְּכֶם, יִהְיֶה, עַל כָּל חַיַּת הָאָרֶץ, וְעַל כָּל עוֹף הַשָּׁמָיִם; בְּכֹל אֲשֶׁר תִּרְמֹשׂ הָאֲדָמָה וּבְכָל דְּגֵי הַיָּם, בְּיֶדְכֶם נִתָּנוּ. כָּל רֶמֶשׂ אֲשֶׁר הוּא חַי, לָכֶם יִהְיֶה לְאָכְלָה:  כְּיֶרֶק עֵשֶׂב, נָתַתִּי לָכֶם אֶת כֹּל. אַךְ בָּשָׂר, בְּנַפְשׁוֹ דָמוֹ לֹא תֹאכֵלוּ".

12. מצווה נוספת שכל האנושות מחויבת לה והיא החשובה משבע המצוות היא איסור "לא תרצח". וכך כתוב: "שֹׁפֵךְ דַּם הָאָדָם, בָּאָדָם דָּמוֹ יִשָּׁפֵךְ:  כִּי בְּצֶלֶם אֱלֹהִים, עָשָׂה אֶת הָאָדָם". יש המסבירים שכל מי ששופך דם של אדם (שֹׁפֵךְ דַּם הָאָדָם) חייב מיתה (בָּאָדָם דָּמוֹ יִשָּׁפֵךְ) ויש המסבירים פסוק זה כאיסור על ביצוע הפלות. וכך הם מסבירים את הפסוק: מדובר על אדם הנמצא בתוך אדם (תינוק) דַּם הָאָדָם, בָּאָדָם (האדם שבתוך האדם) אזי יומת (דָּמוֹ יִשָּׁפֵך)

13. לאחר שנח יוצא מן התיבה הקב"ה כורת עימו ברית ומבטיח לו שיותר לא יהיה מבול על הארץ וכציון להבטחה זו הקב"ה מראה לנח את הקשת בענן על מנת שכל פעם שאנו רואים קשת בשמים אנו אמורים להיזכר בהבטחתו של הקב"ה. "אֶת קַשְׁתִּי, נָתַתִּי בֶּעָנָן; וְהָיְתָה לְאוֹת בְּרִית, בֵּינִי וּבֵין הָאָרֶץ. וְהָיָה, בְּעַנְנִי עָנָן עַל הָאָרֶץ, וְנִרְאֲתָה הַקֶּשֶׁת, בֶּעָנָן. וְזָכַרְתִּי אֶת בְּרִיתִי, אֲשֶׁר בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם, וּבֵין כָּל נֶפֶשׁ חַיָּה, בְּכָל בָּשָׂר; וְלֹא יִהְיֶה עוֹד הַמַּיִם לְמַבּוּל, לְשַׁחֵת כָּל בָּשָׂר ואכן כל מי שרואה קשת צריך לברך "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם זוכר הברית".

[בתמונה: לאחר שנח יוצא מן התיבה הקב"ה כורת עימו ברית ומבטיח לו שיותר לא יהיה מבול על הארץ וכציון להבטחה זו הקב"ה מראה לנח את הקשת בענן... היוצר: Richard Gunther. המקור: free bible images]
[בתמונה: לאחר שנח יוצא מן התיבה הקב"ה כורת עימו ברית ומבטיח לו שיותר לא יהיה מבול על הארץ וכציון להבטחה זו הקב"ה מראה לנח את הקשת בענן... היוצר: Richard Gunther. המקור: free bible images]

14. התורה מתארת את "המשפחתולוגיה" שמהם התפתחו העמים ובהם: המצרים, הסינים, העירקים, האשורים, היוונים ועוד רבים אחרים.

15. כל האנשים שחיו בארץ דיברו בשפה אחת ולאחר שגילו את טכנולוגיית הבניה הם החליטו לבנות מגדל שראשו בשמים על מנת למרוד ולהילחם בקב"ה. כשראה זאת הקב"ה התייעץ עם המלאכים (ומכאן לומדים שגם מנהל וכן כל מי שעומד בראש אירגון צריך להתייעץ עם אנשיו לפני קבלת החלטה) והחליט להרוס את המגדל באמצעות לוחמה מיוחדת. הקב"ה גרם לחוסר תקשורת בין האנשים (זהו הבסיס להקמת יחידות של חיל הקשר לשיבוש מערכי התקשורת של האויב), וכך מתאר רש"י את ההתנהלות בזמן הקצר התקשורתי: כשאדם ביקש מחבירו ברזל, השני נתן לו מלט, כשביקש אבנים הביא לו קרשים, מה שגרם לכל האנשים להתרגז ולריב ביניהם ובכך הופסקה בניית המגדל.

16. לאחר שבני האדם הפסיקו לתקשר ביניהם (עד שהגיע ה-Facebook וה-WhatsApp ) והם התפזרו בכל העולם איש איש למקומו ולשפתו (סינית, ערבית, יוונית וכו'). למגדל שנבנה קראו מגדל בבל מלשון בילבול. כיום אנו משתמשים במושג "מגדל בבל" למשהו לא מאורגן ולא מסודר שסופו להכשל.

17. בהמשך ממשיכה התורה בתולדות האדם עד לאברהם אבינו ושרה אימנו (שנקראו אז אברם ושרי)

"אמרי אמיר"

1. "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים לְנֹחַ קֵץ כָּל בָּשָׂר בָּא לְפָנַי כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ חָמָס מִפְּנֵיהֶם וְהִנְנִי מַשְׁחִיתָם אֶת הָאָרֶץ " (ו', י"ג) - חכמינו ז"ל מציינים שחרף העובדה שבני דור המבול חטאו ופשעו כלפי אלוקים, לא נחתך גזר דינם אלא על פגיעתם ברכוש הזולת. רבי יוחנן אומר במסכת סנהדרין "דור המבול עברו על הכול (כל העברות שקיימות) ולא נחתם גזר דינם עד שפשטו ידיהם בגזל שנאמר: כי מלאה הארץ חמס מפניהם, והנני משחיתם את הארץ. יש בכך מסר גדול לבני האדם: שהקב"ה נותן חשיבות עליונה למצוות של בין אדם לחברו, ככתוב: "כל שרוח הבריות נוחה הימנו, רוח המקום נוחה הימנו".

2. "וַיֹּאמֶר אָרוּר כְּנָעַן עֶבֶד עֲבָדִים יִהְיֶה לְאֶחָיו" (ט', כ"ה) – על פי הכתוב חטאו חם וכנען בכך שסיפרו ברבים שנוח השתכר שלא כראוי. נשאלת השאלה, אם מעשהו של נוח היה פסול מעיקרו, מדוע לא נענש נוח על מעשהו? משיב הרב משה עמיאל שמכאן נמצאנו למדים שהמספר לשון הרע על אחרים גרוע ומגונה מהחוטא עצמו ועלינו להיזהר מאוד בלשוננו שלא ניכשל ברכילות ובלשון הרע

[לקובץ המאמרים על פרשת נח, לחצו כאן]

[בתמונה: כי מלאה הארץ חמס... היוצר: Richard Gunther. המקור: free bible images]
[בתמונה: כי מלאה הארץ חמס... היוצר: Richard Gunther. המקור: free bible images]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *