קובי ביטר: משה – גדולתו של מנהיג

[בתמונה: משה נפרד מעמו. התמונה באדיבות אתר: free bible images]

[בתמונה: משה נפרד מעמו. התמונה באדיבות אתר: free bible images]

גדולתו של מנהיג, ביכולתו לדעת מתי תם תפקידו, ומתי עליו לרדת מבמת ההיסטוריה, תוך הצמחת מחליף מתאים ואחרי העברת תפקיד מסודרת!

[לקובץ המאמרים על פרשת וילך, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים: 'הכל על מנהיגות', לחצו כאן]

עודכן ב- 7 בספטמבר 2023

[קובי ביטר הוא איש הי-טק לשעבר (שימש כ‏מנכ"ל‏ בינת סמך - Bynet Semech). כיום, הוא מקדיש את זמנו לחינוך ולהוראה]

קובי ביטר הוא איש הי-טק לשעבר (שימש כ‏מנכ"ל‏ בינת סמך - Bynet Semech). כיום, הוא מקדיש את זמנו לחינוך ולהוראה.

*  *  *

פָּרָשַׁת וַיֵּלֶךְ, ראשי פרקים:

1. משה - שהגיע לגיל 120 שנה - מודיע לבני ישראל שימיו ספורים, והוא לא יעביר אותם את נהר הירדן כדי לרשת את הארץ:

"וַיֵּלֶךְ, מֹשֶׁה; וַיְדַבֵּר אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, אֶל כָּל יִשְׂרָאֵל. וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם, בֶּן מֵאָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה אָנֹכִי הַיּוֹם לֹא אוּכַל עוֹד, לָצֵאת וְלָבוֹא; וַה' אָמַר אֵלַי, לֹא תַעֲבֹר אֶת הַיַּרְדֵּן הַזֶּה".

במילים אחרות, משה רבינו מלמד אתנו פרק חשוב בהתנהגותו של מנהל. משה המנהל והמנהיג מבין שהתרומה שלו לארגון ששמו עם ישראל והתפקוד שלו, אינו טוב כבעבר "לֹא אוּכַל עוֹד, לָצֵאת וְלָבוֹא" ויותר מכך, עקב השינוי במצב, שעם ישראל אמור להיכנס לארץ ולמשה, ידוע שלא יכנס לארץ ישראל, הוא מבין שתפקידו נגמר ואין שום הצדקה "להידבק" לכסא ולכן "יורד כגדול" מעל במת ההיסטוריה (מה שנקרא דוגמא אישית שיש ללמוד ממנה).

[לקובץ המאמרים על פרשת וילך, לחצו כאן]

[בתמונה: משה רבנו מלמד אתנו פרק חשוב בהתנהגותו של מנהל... היוצר: Jim Padgett. התמונה באדיבות אתר: free bible images]

[בתמונה: משה רבנו מלמד אתנו פרק חשוב בהתנהגותו של מנהל... היוצר: Jim Padgett. התמונה באדיבות אתר: free bible images]

2. משה מעודד את בני ישראל ומבקש מהם לא לפחד מעמי הארץ. לאחר מכן הוא מסמיך את יהושע בן נון כמנהיג העם ומבקש ממנו להמשיך בדרכו, מחזקו בדברים לקראת התפקיד ומבטיח לו שהקב"ה יתמוך בו. " ה’ אֱלֹהֶיךָ הוּא עֹבֵר לְפָנֶיךָ, הוּא יַשְׁמִיד אֶת הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה מִלְּפָנֶיךָ וִירִשְׁתָּם.... חִזְקוּ וְאִמְצוּ, אַל תִּירְאוּ וְאַל תַּעַרְצוּ מִפְּנֵיהֶם:  כִּי ה’ אֱלֹהֶיךָ, הוּא הַהֹלֵךְ עִמָּךְ לֹא יַרְפְּךָ, וְלֹא יַעַזְבֶךָּ"

3. משה קורא ליהושע ולפני כל העם "מעביר לו פיקוד" תוך שהוא מעודד אותו ומכין אותו למשימה של הנחלת ארץ ישראל לעם ישראל על פי הבטחתו של הקב"ה. "וַיִּקְרָא מֹשֶׁה לִיהוֹשֻׁעַ, וַיֹּאמֶר אֵלָיו לְעֵינֵי כָל יִשְׂרָאֵל חֲזַק וֶאֱמָץ כִּי אַתָּה תָּבוֹא אֶת הָעָם הַזֶּה, אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע ה’ לַאֲבֹתָם לָתֵת לָהֶם; וְאַתָּה, תַּנְחִילֶנָּה אוֹתָם. וַיהוָה הוּא הַהֹלֵךְ לְפָנֶיךָ, הוּא יִהְיֶה עִמָּךְ לֹא יַרְפְּךָ, וְלֹא יַעַזְבֶךָּ; לֹא תִירָא, וְלֹא תֵחָת".

4. משה כותב את כל דברי התורה על ספר ומוסר אותו לידי הכהנים. הוא מצווה אותם להקהיל את כל העם אחת לשבע שנים, בחג הסוכות, בשנה שלאחר שנת השמיטה ולהקריא בפניהם את דברי התורה, על מנת שהילדים ילמדו וידעו את הכתוב בתורה. "מִקֵּץ שֶׁבַע שָׁנִים, בְּמֹעֵד שְׁנַת הַשְּׁמִטָּה בְּחַג הַסֻּכּוֹת. בְּבוֹא כָל יִשְׂרָאֵל, לֵרָאוֹת אֶת פְּנֵי ה’ אֱלֹהֶיךָ, בַּמָּקוֹם, אֲשֶׁר יִבְחָר, תִּקְרָא אֶת הַתּוֹרָה הַזֹּאת, נֶגֶד כָּל יִשְׂרָאֵל בְּאָזְנֵיהֶם. הַקְהֵל אֶת הָעָם, הָאֲנָשִׁים וְהַנָּשִׁים וְהַטַּף, וְגֵרְךָ, אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ לְמַעַן יִשְׁמְעוּ וּלְמַעַן יִלְמְדוּ, וְיָרְאוּ אֶת ה’ אֱלֹהֵיכֶם, וְשָׁמְרוּ לַעֲשׂוֹת, אֶת כָּל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת". בימינו נוהגים לקיים מעמד זה (מעמד "הקהל") בחג הסוכות על מנת לקרב בין דתיים וחילונים ועל מנת לידע את כל העם על המסורת והתרבות היהודית

5. הקב"ה קורא למשה ויהושע ומספר להם שבעתיד, בני ישראל לא יילכו בדרך התורה ולכן יצאו לגלות, והקב"ה יפנה להם עורף ("הסתר פנים") ובכל נקודת זמן על בני ישראל לזכור שעונש הגלות הוא על אי כיבוד ההסכם שבין עם ישראל לקב"ה, אם ילכו בדרכו יהיה טוב ואם לא, אזי תבואנה צרות על עם ישראל (ראה פרשות קודמות וראה את ההיסטוריה של עם ישראל(חורבן בית ראשון, חורבן בית שני ועוד)

[בתמונה: משה - גדולתו של מנהיג... היוצר: Jim Padgett. התמונה באדיבות אתר: free bible images]

[בתמונה: משה - גדולתו של מנהיג... היוצר: Jim Padgett. התמונה באדיבות אתר: free bible images]

"אמרי אמיר"

1. "וַיִּקְרָא מֹשֶׁה לִיהוֹשֻׁעַ וַיֹּאמֶר אֵלָיו לְעֵינֵי כָל יִשְׂרָאֵל חֲזַק וֶאֱמָץ כִּי אַתָּה תָּבוֹא אֶת הָעָם הַזֶּה אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע ה' לַאֲבֹתָם לָתֵת לָהֶם וְאַתָּה תַּנְחִילֶנָּה אוֹתָם" (ל"א, ז') – מעיר על פסוק זה רבי מאיר שמחה מדווינסק, בעל ה- "משך חכמה", שמצווה על המלך לנהוג בצניעות ולהימנע מיהירות ומהתנשאות ככתוב: "לבלתי רום לבבו מאחיו". יחד עם זאת , בשעת מילוי משימה ממלכתית לעיני בני עמו עליו לנהוג בתקיפות וביד חזקה. אומר ה- "משך חוכמה" שיש להציב את הנקודתיים בפסוקינו אחרי המילה "אליו", כדלקמן: "...ויאמר אליו:לעיני כל ישראל חזק ואמץ", משה מנחה את יהושע בעת העברת ההנהגה, שכשאתה ניצב מול המוני העם, לעיני כל ישראל, אל תגלה חולשה ומורך לב במנהיגותך, אלא נהג בלא ויתורים ופשרות ואז ינהגו בך המוני העם בכבוד וישמעו לך ללא היסוס. זאת דרכה של הנהגה נבונה ונכונה.

2. "וְאָנֹכִי הַסְתֵּר אַסְתִּיר פָּנַי בַּיּוֹם הַהוּא עַל כָּל הָרָעָה אֲשֶׁר עָשָׂה כִּי פָנָה אֶל אֱלֹהִים אֲחֵרִים" (ל"א, י"ח) – אומרים חכמי ישראל שהסתרת פנים זו באה לטובת ישראל שכן התורה מבטיחה לנו שהקב"ה מבקש להימנע מלראות את חטאי ישראל. שאל הרב אברהם יצחק הכהן קוק באחת משיחותיו, כיצד דן אותנו הקב"ה בעוד שהוא עד לחטאים, שהרי יש דין מפורש ש- "אין עד נעשה דיין" (מסכת ראש השנה)? ומשיב על כך, שכדברי הפסוק, הקב"ה מסתיר פניו, ואז אין הוא נחשב עוד כעד לחטאים... הוסיף הרב קוק ואמר שבתפילת אבינו מלכנו, אנו מקדימים "אבינו" ל- "מלכנו", בכך אנו מפצירים בקב"ה שינהג בנו כבנים וידון אותנו במידת הרחמים, כאב הדן את בניו, המתעלם מחטאיהם ומעמיד פנים כאילו לא חטאו כלל.

[בתמונה: משה - גדולתו של מנהיג... היוצר: Jim Padgett. התמונה באדיבות אתר: free bible images]

[בתמונה: משה - גדולתו של מנהיג... היוצר: Jim Padgett. התמונה באדיבות אתר: free bible images]

לו יהי.

[לקובץ המאמרים על פרשת וילך, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים: 'הכל על מנהיגות', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *