עופר בורין: תהילים, פרק לז – רשע, צדיק ואמת אלטרנטיבית

[בתמונה: לא להתחרות ולא לקנא ברשעים... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי RANT 73 - Visual Storyteller... לאתר flickr]

[לאוסף פרקי ספר תהילים, בפרשנותו של עופר בורין, לחצו כאן]

אלוף משנה במיל', עופר בורין, נשוי + 3, שירת 20 שנה בחיל האוויר בתפקידי פיקוד טכנולוגיים. היום, הוא מנהל בחברת הייטק ביטחונית. הוא מגדיר את עצמי כאדם חופשי (חילוני). החל לכתוב בתחום זה כשעלה לאוויר פרויקט 929 בניהול הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי. הוא מחפש בתנ"ך את ההקשרים לחיים במדינת ישראל בעידן המודרני.

*  *  *

רשע וטוב לו הוא מצב עניינים, שמטריד מאוד את האדם, ובוודאי את האדם המאמין. המזמור הזה פונה לצדיק, במספר הערות, שאמורות לעזור לו להתמודד עם המציאות העגומה הזו:

1. לא להתחרות ולא לקנא ברשעים: א לְדָוִ֨ד׀ אַל־תִּתְחַ֥ר בַּמְּרֵעִ֑ים אַל־תְּקַנֵּ֗א בְּעֹשֵׂ֥י עַוְלָֽה׃

2. בטוח באלוהים ולהמשיך ולעשות טוב: ג בְּטַ֣ח בַּֽיהוָה וַעֲשֵׂה־ט֑וֹב שְׁכָן־אֶ֗רֶץ וּרְעֵ֥ה אֱמוּנָֽה׃

3. לא להתחרות במי שמצליח ובמי שחורש מזימות ולא להתעצבן כשדרכם מצליחה: אַל־תִּתְחַר בְּמַצְלִ֣יחַ דַּרְכּ֑וֹ בְּאִ֗ישׁ עֹשֶׂ֥ה מְזִמּֽוֹת ׃ ח הֶ֣רֶף מֵאַף וַעֲזֹ֣ב חֵמָ֑ה אַל־תִּתְחַ֗ר אַךְ־לְהָרֵֽעַ׃

4. תסתפק במעט שיש לך, כי הוא שלך:  טז טוֹב־מְעַט לַצַּדִּ֑יק מֵהֲמ֗וֹן רְשָׁעִ֥ים רַבִּֽים׃

.

עד כאן, ההמלצות יכולות להתקבל כאיזו אידיאה. בין כל המלצה להמלצה, מופיעים תיאורים "חביבים" על כישלונם הצפוי של הרשעים ותמיכתו של ה' בצדיקים הענווים והעניים. אבל, עכשיו מביא המחבר עדות חיים: כה נַ֤עַר׀ הָיִ֗יתִי גַּם־זָ֫קַ֥נְתִּי וְֽלֹא־רָאִיתִי צַדִּ֣יק נֶעֱזָ֑ב וְזַרְע֗וֹ מְבַקֶּשׁ־לָֽחֶם׃

האמנם? האם זו מציאות מתקבלת על הדעת שלא נראים צדיקים נעזבים? אולי הכוונה שאין כלל צדיקים?

האמת, שכאן הכותב איבד אותי. הכחשה של המציאות באמצעות אידאה זה בסדר; אבל, הכחשה של המציאות באמצעות "אמת אלטרנטיבית" שבה צדיקים לא נעזבים, דורשת רמת אמונה שאין לי.

אהבתי הרבה יותר את מאבקו של איוב, המגיע בסופו של דיון עמוק למסקנות אחרות לחלוטין; שלדעתי, יש להן משקל רב בהרבה, מאלו העולות כאן.

כששואלים אותי, הכיצד רשע וטוב לו וצדיק ורע לו, מתכוונים בדרך כלל לעושר כמדד להצלחה. התשובה שלי היא:

  • לא כל מי שעשיר רשע.
  • לא כל מי שרשע ועשיר באמת טוב לו.
  • לגבי הצדיקים האמתיים - כנראה באמת טוב להם, גם אם נראים כנעזבים. הם כנראה יודעים משהו שאני לא יודע.

והעצה הכי טובה לאדם הממוצע, הרגיל, להתמודדות עם המציאות, היא לשמוח בחלקך; ובהחלט, מומלץ לפעול להגדלת חלקך;, וזאת,  מבלי לאבד צלם אנוש (משנה, בן זומא, "איזהו עשיר? השמח בחלקו!")

[לאוסף פרקי ספר תהילים, בפרשנותו של עופר בורין, לחצו כאן]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *