אסא כשר: שתי הערות ליום השנה לרצח רבין

[בתמונה: יצחק רבין, 1948. מקור התמונה אינו ידוע]

[בתמונה: יצחק רבין, 1948. מקור התמונה אינו ידוע]

כרגיל, מעט לפני יום השנה לרצח רבין צצות טענות בדבר "מורשת רבין". חלקן הן ביטויים עלובים של בערות וחלקן הן ביטויים מרושעים של רצון ימני לאומני להמשיך ולרדוף אותו, גם לאחר שנרצח, כדי לפגוע בו ובעקרונותיו. זה הזמן להבהיר את מה שראוי לקרוא לו "מורשת רבין"...

[לקובץ המאמרים על יצחק רבין ומורשת רבין באתרנו, לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 17 באוקטובר 2021

אסא כשר הוא פרופסור אמריטוס לפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב, זוכה פרס ישראל. כשר מופקד על הקתדרה לאתיקה מקצועית ולפילוסופיה של הפרקטיקה ע"ש לאורה שוורץ-קיפ, וקודם לכן על הקתדרה לפילוסופיה של השפה ע"ש אברהם הורודיש באוניברסיטת תל אביב. הוא מומחה בעל שם בינלאומי במחקר הפרגמטיקה של השפה, חוקר ופעיל בתחומי האתיקה המקצועית בצבא, ברפואה, בתקשורת, באקדמיה ובמחקר המדעי. ממחברי רוח צה"ל, הקוד האתי של צבא הגנה לישראל. משך שנים שימש כמרצה הבית במכללה לביטחון לאומי, צה"ל.אסא כשר הוא פרופסור אמריטוס לפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב, זוכה פרס ישראל.

כשר מופקד על הקתדרה לאתיקה מקצועית ולפילוסופיה של הפרקטיקה ע"ש לאורה שוורץ-קיפ, וקודם לכן על הקתדרה לפילוסופיה של השפה ע"ש אברהם הורודיש באוניברסיטת תל אביב.

הוא מומחה בעל שם בינלאומי במחקר הפרגמטיקה של השפה, חוקר ופעיל בתחומי האתיקה המקצועית בצבא, ברפואה, בתקשורת, באקדמיה ובמחקר המדעי.

ממחברי רוח צה"ל, הקוד האתי של צבא הגנה לישראל.

משך שנים שימש כמרצה הבית במכללה לביטחון לאומי, צה"ל.

[מקור התמונה משמאל: פייסבוק]

.

*  *  *

כרגיל, מעט לפני יום השנה לרצח רבין צצות טענות בדבר "מורשת רבין". חלקן הן ביטויים עלובים של בערות וחלקן הן ביטויים מרושעים של רצון ימני לאומני להמשיך ולרדוף אותו, גם לאחר שנרצח, כדי לפגוע בו ובעקרונותיו.

[בתמונה: יצחק רבין וחברים... מקור התמונה: מרכז יצחק רבין]

[בתמונה: יצחק רבין וחברים... מקור התמונה: מרכז יצחק רבין]

זה הזמן להבהיר את מה שראוי לקרוא לו "מורשת רבין":

1. המורשת של אדם היא מה שאנחנו רוצים לקחת לעצמנו מתוך סיפור חייו. אין ספק בקיומה של "מורשת רבין" מפני שאני ורבים כמוני רוצים לקחת לעצמנו מרכיבים של סיפור חייו.

2. בעיניי, "מורשת רבין" היא:

(א) המחוייבות והנכונות להילחם להגנת האזרחים ומדינתם;

(ב) החתירה המתמדת לשלום, לפחות במובן של אי-לוחמה, כדי לאפס את סכנות המלחמה לחיי האזרחים אבל במיוחד לחיי החיילים הנלחמים;

(ג) הנאמנות לדמוקרטיה, למשטר ההסדרים ההוגנים, הצודקים, המוסריים, של החיים המשותפים של בעלי הדעות השונות, משטר ללא הסתה רבנית וימנית קיצונית לרצח ראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין והשותפים לדעתו, אז ועכשיו.

[בתמונה: יצחק רבין וחברים... מקור התמונה: מרכז יצחק רבין]

[בתמונה: יצחק רבין וחברים... מקור התמונה: מרכז יצחק רבין]

6 thoughts on “אסא כשר: שתי הערות ליום השנה לרצח רבין

  1. הקוד האתי שהכבת שהרכבת כתבתה בחסות הרמטכל דאז אהוד ברק הרס את צ.ה.ל חיילים נהרגו היות שיישמו את קוד האתי שלך לצ.ה.ל

  2. למה אתה צריך מורשת של מישהו? כמו כל מנהיג פוליטי בעולם רבין לא היה 3 תתי סעיפים אלא עולם ומלואו תלוי נסיבות ואי וודאויות משתנות. רשה לעצמי לקרוא ולהתבונן על כל מנהיג בעולם לדורות ולנסות ללמוד מהם דבר ….דברי פרופ' כשר כנראה מרגיעים אותו. לי הם אומרים מעט וכנראה גם לא כל כך מדויקים בהקשר הכולל של רא"פ יצחק רבין.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *