עופר בורין: תהילים, פרק י – במעשה, לא בתפילה

[בתמונה: "וְאִם יֶשׁ-צֶדֶק – יוֹפַע מִיָּד!". - תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי 8385 לאתר Pixabay]

[לאוסף פרקי ספר תהילים, בפרשנותו של עופר בורין, לחצו כאן]

אלוף משנה במיל', עופר בורין, נשוי + 3, שירת 20 שנה בחיל האוויר בתפקידי פיקוד טכנולוגיים. היום, הוא מנהל בחברת הייטק ביטחונית. הוא מגדיר את עצמי כאדם חופשי (חילוני). החל לכתוב בתחום זה כשעלה לאוויר פרויקט 929 בניהול הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי. הוא מחפש בתנ"ך את ההקשרים לחיים במדינת ישראל בעידן המודרני.

*  *  *

כותב המזמור שואל את ה' – מדוע אינך מסייע בזמן צרה? א לָמָ֣ה יְהוָה תַּעֲמֹ֣ד בְּרָח֑וֹק תַּעְלִ֗ים לְעִתּ֥וֹת בַּצָּרָֽה ׃

במה מאופיינות עתות הצרה?

  • רשעים מנצלים עניים;
  • רשעים גאים בהצלחות החומריות שלהם ומהללים בכך את אלוהים;
  • דרכי הרשע מצליחות ומשפט אלוהים לא מגיע אליהם;
  • הרשע מתרברב שהצלחתו היא לעד. כלומר, גם בחשבון אחרית הימים הוא יוצא מנצח;
  • הרשעים מפעילים כל הזמן מעשי מרמה, תרמית וניצול;
  • הרשע אורב לנדכאים בכל מקום. אין ממנו מפלט;
  • הרשעים בטוחים שאלוהים שכח את ברואיו ויסתיר פניו לעד.

עד כאן תיאור קשה של עתות הצרה. כעת פונה כותב המזמור ומבקש מה' להתערב במציאות: יב קוּמָ֤ה יְהוָ֗ה אֵל נְשָׂ֣א יָדֶ֑ךָ אַל־תִּשְׁכַּ֥ח ֯עֲנִיִּים׃

[בתמונה: "קוּמָ֤ה יְהוָ֗ה אֵל נְשָׂ֣א יָדֶ֑ךָ אַל־תִּשְׁכַּ֥ח ֯עֲנִיִּים...". תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי KasunChamara לאתר Pixabay]

קום ה'. תתעורר. חוסר המעורבות שלך מעודדת את הרשעים ומגבירה את רשעותם: יג עַל־מֶ֤ה׀ נִאֵ֖ץ רָשָׁ֥ע׀ אֱלֹהִ֑ים אָמַ֥ר בְּלִבּ֗וֹ לֹ֣א תִּדְרֹֽשׁ׃

ההתערבות צריכה להיות ברורה: טו שְׁבֹר זְר֣וֹעַ רָשָׁ֑ע וָרָ֗ע תִּֽדְרוֹשׁ־רִשְׁע֥וֹ בַל־תִּמְצָֽא ׃

ולסיכום – עזור ה' ליתום ולדך כדי להביס את העריצות של האנשים על כדור הארץ: יח לִשְׁפֹּ֥ט יָת֗וֹם וָ֫דָ֥ךְ בַּל־יוֹסִ֥יף ע֑וֹד לַעֲרֹ֥ץ אֱנ֗וֹשׁ מִן־הָאָֽרֶץ ׃

ומה עושים עד שה' יקום מתרדמתו ויתערב במציאות?

חיים נחמן ביאליק דרש שהצדק יופיע מיד, ואם לא יופיע, אז הרשע יהרוס את השמים (את ה' עצמו):

וְאִם יֶשׁ-צֶדֶק – יוֹפַע מִיָּד!

אַךְ אִם-אַחֲרֵי הִשָּׁמְדִי מִתַּחַת רָקִיעַ

הַצֶּדֶק יוֹפִיעַ –

יְמֻגַּר-נָא כִסְאוֹ לָעַד!

וּבְרֶשַׁע עוֹלָמִים שָׁמַיִם יִמָּקּוּ;

[תמונתו של חיים נחמן ביאליק, משמאל, היא נחלת הכלל]

אבל, הצדק לא מופיע מיד. הצדק הוא חמקמק. צדק צדק תרדוף – ציווה משה. פעם שאלתי, למה כתוב צדק צדק ולא רק צדק?

והיום אני שואל – למה תרדוף? והתשובה שלי – החוויה האנושית הבסיסית היא של חוסר צדק. כאילו הרוע רודף אחריו. התשובה האנושית לחוויה הזו צריכה להיות רדיפת הצדק. להפוך מרדוף לרודף.

איך רודפים צדק? במעשה, לא בתפילה ולא בדרישה.

[לאוסף פרקי ספר תהילים, בפרשנותו של עופר בורין, לחצו כאן]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *