שאול שלו: הבת מרגישה שאחיה מקובל ממנה…

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי pasja1000 לאתר Pixabay]

[לאוסף המאמרים על טיפול משפחתי, לחצו כאן]

שאול שלו הוא פסיכותרפיסט ממוקד טראומה‏ ויועץ משפחתי, המטפל ב'לצמוח אחרת'

פודקסט מוסרט של המאמר, בסרטון וידאו המצורף בסוף.

*  *  *

הבן בעל קסם אישי... הבת מזניחה את עצמה. האם הבת מרגישה שאחיה מקובל ממנה? האם קשה להורים להסתיר את העדפותיהם? האם הבן חש את חולשת ההורים?

במקרה הבוחן שלנו מדובר על הורים מאוד דומיננטיים ומשפיעים. משלבים מאוד מוקדמים הם מרגישים - משלבים מוקדמים מאוד בהתפתחות ילדיהם - שלבנם יש קסם אישי מיוחד במינו; והם פיתחו חולשה כלפיו. לעומת זאת, הבת אינה עונה על ציפיות ההורים.

כך למשל, האם ציפתה שהבת תהיה נשית יותר, שתאהב ללבוש שמלות וחצאיות, שתסתרק יותר; אבל הבת בשלה.

הבת חשה בשונות הזו בהתנהגות ההורים. היא חשה באופן שבו הם מקבלים את אחיה; לעומת האופן שבו הם מקבלים אותה. היא מרגישה שהיא מאכזבת את ההורים.

כששוחחתי עם ההורים, הם הבינו מהר את האכזבה שהם מבטאים כלפי ביתם ואת השלכותיה. זה היה הבסיס להתערבות המשפחתית.

'המקום הבטוח' של הילד במשפחה

חשוב להבין, שאנחנו מקרינים לילדים שלנו את מה שאנחנו חושבים עליהם. כל ילד, משחר ילדותו, מחפש את מקומו הבטוח בתוך המשפחה. כל ילד מחפש את המקום הבטוח שלו, שבו הוא מרגיש שייך בצורה בטוחה. המקום הבטוח של ילד זו הידיעה שכל חיוך, כל התנהגות וכל אמירה שלו יגרמו לחת ולהנאה אצל הוריו; ואם אין הוא יכול להשיג זאת, הוא יפעל לגרום לכך שכל פעולה שלו תגרום לפחות להתייחסות מצד הוריו ולדאגה לו.

הבת תפסה כנראה מהר מאוד את תחושות ההורים ובחרה לה מקום הפוך: היא הבינה שאם תתנהג כמו אחיה, לא תצליח לגרום להוריה נחת, כיוון שהיא חסרה את אותו קסם שלו שמשפיע עליהם.

כדי שההורים ישימו לב אליה, היא החליטה להתנהג באופן הפוך מהציפיות שלהם; וכך השיגה את הדאגה שלהם. היא גרמה להם לדאגות רבות. כשההורים הלכו לקבל ייעוץ, הם לא דברו על השוני ביחסיהם עם הבן והבת; אלא רק על מה שביתם גורמת להם ומדאיגה אותם. באופן כזה, לאורך השנים, התנהגות הילדה הביאה את ההורים להיות עסוקים דווקא בה.

כשילד מחפש את המקום הבטוח שלו, והוא יודע לשמר אותו - ולא תמיד בדרך חיובית - יש צורך שההורים יבינו, שתחושות האכזבה שלהם רק מקבעים את האופן שבו הילדה מתנהגת.

המפתח לצאת מהמלכוד הוא להתחיל להתייחס דווקא להתנהגויות החיוביות שלה ולוותר על הביקורתיות כלפיה; ולא להקרין כלפיה את אותה דאגה ואכזבה. העבודה פה היא עם ההורים שחייבים ללמוד לחזק את תחושת השייכות של ילדם, לקבל אותו כפי שהוא ולא על תנאי!

להלן הסרטון:

[לאוסף המאמרים על טיפול משפחתי, לחצו כאן]

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *