יוסף זהר: זכותו של אדם לבחור להידבק בקורונה – בין אם הוא רוצה לטוס או ללמוד תורה

[בתמונה: הארכיפלג Fernando de Noronha, המדורג על ידי TripAdvisor  כאחד האיים היפים בעולם, פותח את חופיו דווקא לאילו שיגיעו עם בדיקת נוגדנים חיובית!... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי cassiodiniz לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

ד"ר יוסף זהר, הינו עמית בפרויקט מחקר יישוב הסכסוכים השיפוטי, בפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר-אילן; ועמית הוראה בחוג לקרימינולוגיה, אקדמית גליל מערבי. מחקרו לתואר שלישי, "משפט פלילי בצל המיקוח – השפעת עסקאות הטיעון על המשפט הפלילי", נערך במסלול הרב-תחומי של אוניברסיטת חיפה, בהנחייתם של הפרופסורים ישראל אומן, אורן גזל-אייל ואלון הראל.

מחבר הספר 'הקבצן השביעי - רשימות מבית המעצר'

*  *  *

זכיתם להיכלל בין ברי המזל שנכללו במכסת התיירים שרשאים להיכנס ליוון. בארץ ערכתם בדיקת קורונה על חשבונכם. במטוס התפללתם שלא תידבקו משאר הנוסעים הצפופים לידכם או בשירותים, וכעת אתם בנמל התעופה באתונה, עטויי מסיכות וכיסויי פנים, עומדים בתור לבדיקות קורונה העומדות להכריע את גורל החופשה אליה ייחלתם זמן רב. משם תיסעו לבידוד קצר במלון על חשבונכם עד שיגיעו התוצאות.

במידה וקבלתם תוצאה חיובית, אתם בידיים של רשויות יוון: the authorities will contact them and proceed with the health protocol in place

בסקוטלנד ובוויילס כבר שמו לב לעליה בשיעור המקרים המגיעים אליהם עם נוסעים מיוון. יש לקוות שבכל זאת יצאתם שליליים, לא נדבקתם בטיול וגם לא בדרך חזרה, וחזרתם בשלום למסיכות בארץ; אתם למקומות העבודה, והילדים לבתי הספר, או רוב הסיכויים... לזום.

אם לעומת זאת תאובחנו כחולים בקורונה, אאחל לכם רפואה שלימה ומהירה, ובזמן שאתם מחלימים תוכלו להתנחם בכך שהארכיפלג Fernando de Noronha, המדורג על ידי TripAdvisor  כאחד האיים היפים בעולם, פותח את חופיו דווקא לאילו שיגיעו עם בדיקת נוגדנים חיובית!

[בתמונה: הארכיפלג Fernando de Noronha, המדורג על ידי TripAdvisor  כאחד האיים היפים בעולם, פותח את חופיו דווקא לאילו שיגיעו עם בדיקת נוגדנים חיובית!... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי caiotelini לאתר Pixabay]

לא מאמינים?

 Guilherme Rocha הממונה על האי שנמצא ליד ברזיל, הודיע ש"תאושר הגעה רק לתיירים שכבר נדבקו בנגיף, החלימו - וכעת הם חסינים מפני הדבקה חוזרת".

מופרך?

המרכז האמריקאי לבקרת מחלות CDC קובע בהנחיותיו החדשות כי "אנשים שנמצאו חיוביים ל-Covid-19 אינם זקוקים לסגר ואינם צריכים להיבדק שוב עד שלושה חודשים - כל עוד הם לא מפתחים תסמינים שוב".

אם אתם צעירים ובריאים בדרך כלל, ורוצים לנפוש ולעשות חיים, יתכן שתשקלו למצוא דרך להידבק, ועל הדרך להיפתר מהצורך במסיכות בכל מקום בו שוהים אנשים, לפחות לשלושה חודשים. עדיף שהיה מוקם עבורכם מחנה נופש לאנשים המעוניינים להידבק בצורה מבוקרת, הכולל שירותי בריאות מתקדמים וביטוח לכל מקרה, ויתכן שאף הייתם מוכנים לשלם על כך.

דומני שמתכונת כזו פחות מסכנת את הציבור הרחב מאשר משפחות הטסות עם ילדים ליוון.

[בתמונה: עדיף שהיה מוקם עבורכם מחנה נופש לאנשים המעוניינים להידבק בצורה מבוקרת, הכולל שירותי בריאות מתקדמים וביטוח לכל מקרה, ויתכן שאף הייתם מוכנים לשלם על כך. דומני שמתכונת כזו פחות מסכנת את הציבור הרחב מאשר משפחות הטסות עם ילדים ליוון. לכתבה המלאה של איתמר אייכנר ב- ynet לחצו כאן]

ואם אתם אנשים צעירים שלימוד התורה הוא הערך החשוב בחייכם?

תלמידי הישיבות נבדקו בתחילת לימודיהם לפני כשבועיים, אך למרות מתווה הקפסולות המהודק המיושם ברוב עולם התורה, התגלו בבדיקות חוזרות מאות חולים, ובשל כך אלפי תלמידים נכנסו לבידוד במתחמים שהוקצו לשם כך בישיבות, וכתוצאה מכך הם מתבטלים מתלמודם למרות שהם אינם בסיכון.

לפיכך, הוציא הרב חיים קנייבסקי (ראו תמונה משמאל) הוראה לפיה אין לקיים בדיקות קורונה בישיבות. הוראה זו זכתה לביקורת קשה מצד פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו שקבע בנחרצות: "ההודעה של הרב קנייבסקי מסכנת את הציבור החרדי בהמשך ההידבקות".

[תמונתו של הרב קנייבסקי משמאל נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי מוישימי. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 4.0]

מוכרח להודות שההוראה הזו קוממה גם אותי, האם זכותו של אדם ללמוד תורה גוברת על זכותו של הציבור הרחב לביטחון מסכנת הדבקות?

אלא שעיון בפרטים במקום להבין את הדברים כפשוטם, העלתה כי הרב קנייבסקי הוציא הוראה לפיה אין לקיים בדיקות קורונה בישיבות גבוהות ('גדולות'), ובמקום לסגור אותן, הוחלט להשאיר את תלמידי הישיבות בתוך המסגרות מבודדים בתוך הישיבות.

הוראה זו אינה נוגעת לתלמידי ישיבות קטנות אשר אינם בקפסולות, שבים לביתם מדי יום, באים במגע תמידי עם אנשים מחוץ לישיבה ועלולים לסכן אחרים בהידבקות בנגיף, ולכן מי מהם שחש בתסמינים, חייב להיבדק.

באשר לזינוק הדרמטי למעל 3,000 מאובחנים בקורונה שהתבשרנו עליו הבוקר, מסתבר שכבר לפני כשלושה שבועות חזה אותו פרופ' מרק לסט מהמחלקה להנדסת מערכות תוכנה ומידע באוניברסיטת בן-גוריון בנגב.

[בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

אלא שלדבריו, "אין צורך לעשות סגר כולל, כיוון שנגיע למגמת דעיכה בזמן הקרוב", כלומר לתופעה המכונה "חסינות עדר", מצב בו אחוז הנדבקים באוכלוסייה יהיה גבוה מספיק על מנת שתחל דעיכה במספר הנדבקים.

פרופ' לסט השווה במחקרו את מדינת ישראל למדינות אירופאיות הדומות במאפייניהן לישראל והגיע למסקנה, "אם לחלות בקורונה - אז עדיף בישראל. הטיפול אצלנו יעיל יותר מהמדינות שנבדקו וכנראה ממדינות נוספות אחרות".

טיסה נעימה ובטוחה ושנזכה להרבות "אהבה ואחווה שלום ורעות" (כתובות דף ח עמוד א) ויהיו ילדינו לומדי תורה לשמה, תוך שמירה על עצמם ועל החברה, באוניברסיטה ובישיבה.

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *