אסא כשר: הערות על התנהגות דוברות המשטרה השבוע

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Clker-Free-Vector-Images לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים על הדוברות המשטרתית, לחצו כאן][לאוסף המאמרים על אתיקה לסוגיה, לחצו כאן]

אסא כשר הוא פרופסור אמריטוס לפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב, זוכה פרס ישראל. כשר מופקד על הקתדרה לאתיקה מקצועית ולפילוסופיה של הפרקטיקה ע"ש לאורה שוורץ-קיפ, וקודם לכן על הקתדרה לפילוסופיה של השפה ע"ש אברהם הורודיש באוניברסיטת תל אביב.

הוא מומחה בעל שם בינלאומי במחקר הפרגמטיקה של השפה, חוקר ופעיל בתחומי האתיקה המקצועית בצבא, ברפואה, בתקשורת, באקדמיה ובמחקר המדעי.

ממחברי רוח צה"ל, הקוד האתי של צבא הגנה לישראל.

משך שנים שימש כמרצה הבית במכללה לביטחון לאומי, צה"ל.

[מקור התמונה משמאל: פייסבוק]

*  *  *

רקע: ח"כ רא"ל (מיל') משה יעלון פרסם קריאה לשוטרים לקרוא את הספר של יגאל עילם, "ממלאי הפקודות" (ראו תמונת כריכה משמאל למטה), שיצא לאור לפני שלושים שנה.

כמעט כל הספר דן בפרשיות מקומיות: טיבוע האניה פאטריה, כפר קאסם, "עסק הביש", רצח ברנדוט ועוד. הספר עוסק גם "בחיפוש אחר הפקודה הנעלמה של היטלר להשמדת היהודים".

הספר הזה מתאים לחינוך אזרחי. בפרשת כפר קאסם, לדוגמה, עוסק כל חייל צה"ל במסגרת הכשרתו הבסיסית.

בתגובה על הקריאה של ח"כ יעלון פרסמה דוברות משטרת ישראל: "המלצתו והשוואתו המרומזת פסולה ובלתי מקובלת, ואנו ממליצים לח"כ יעלון להימנע מהשוואת מעין אלו" כלפי השוטרים.

1. לא מן הראוי שדוברות המשטרה תפרסם הערכות והמלצות בדבר התנהגות ח"כ מכהן. היא יכולה הייתה להסתפק בהערת הסתייגות כללית.

2. הודעת הדוברות נכתבה מתוך בערות גלויה. אין למי שכתב אותה מושג מה יש בספר. לא מן הנמנע שמשתמשים בספר הזה בקורסי הכשרה של שוטרים כדי ללמוד ממנו על פרשת כפר קאסם שהתרחשה במשמר הגבול.

3. הודעת הדוברות נגועה בפוליטיות, בניגוד לחובת הממלכתיות. דוברות המשטרה לא הגיבה על ההשתלחויות של בנימין נתניהו, שריו וחברי הכנסת שלו, כנגד חוקרי המשטרה ("לחקור את החוקרים"), גם לאחרונה, בכניסת הנאשם לאולם בית המשפט. תגובות חד צדדיות מתפרשות כתגובות פוליטיות.

4. תגובה רשמית של המשטרה, המתפרשת באופן טבעי כתגובה נגועה בפוליטיקה, פוגעת קשה באמון הציבור במשטרה. אין הצדקה לתת אמון בגוף ממלכתי כשהוא מצטייר כגוף בעל נטייה פוליטית.

5. בהנחה שהודעת דוברות טעונה אישור, יש כאן הערה ביקורתית גם כנגד מי שנתן אישור לפרסום הודעה כזאת, בתת-רמה מקצועית, בתת-רמה אתית.

[לקובץ המאמרים על הדוברות המשטרתית, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על אתיקה לסוגיה, לחצו כאן]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *