פנחס יחזקאלי: צ'יף כרמן בסט מאלצת את סיאטל להסתכל במראה!

[בתמונה: המפקדת המתפטרת של משטרת סיאטל, צ'יף כרמן בסט. התמונה היא צילום מסך]

[לריכוז המאמרים אודות השתלבות נשים בארגונים צבאיים, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על מאבק השחורים בארצות הברית, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על משטרה ופוליטיקאים, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על משטרה בדמוקרטיה, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

פודקסט מוסרט של המאמר, בסרטון וידאו המצורף בסוף. 

*  *  *

החודש למדנו פרק נוסף במדעי המשטרה: שמגוון אתני של שוטרים – ובעיקר של פיקוד המשטרה – הוא חיוני להישרדותה ולאפקטיביות שלה; ושהתאמה של שוטר ומפקד לתפקיד, היא במידה רבה, גם התאמה מגדרית ואתנית.

אדגיש: זה איננו אקט של פוליטיקלי קורקט. זוהי אסטרטגיה משטרתית חיונית. משטרה חפצת חיים חייבת לשבץ את המפקדים המתאימים במקומות המתאימים; וההתאמה הזו כוללת מין ומגדר!

הדוגמה שלנו היום היא מפקדת משטרת סיאטל המתפטרת, צ'יף כרמן בסט שמאלצת היום את סיאטל להסתכל במראה ולעשות חשבון נפש!

זה היה רק טבעי שבמעוז דמוקרטי-ליברלי כמו סיאטל בארצות הברית, תיבחר מפקדת משטרה, ועוד שחורה. ובאמת, צ'יף כרמן בסט הובילה את משטרת סיאטל מאז 2018, לאחר שצמחה במחלקות המשטרה הזו; ומילאה בה תפקידי מפתח רבים.

סיאטל חוותה את אחד האירועים הקיצוניים ביותר במהומות ג'ורג' פלויד בארצות הברית: בתחילת יוני 2020 השתלטו מפגינים – בגיבוי ראש העיר הליברלית, ג'ני דורקן (Jenny Durkan) - על שכונת קפיטול היל בסיאטל; והקימו שם "אזור ללא משטרה"; שאילץ את המשטרה לפנות את מפקדת אחד מרבעיה ולסגת מהשכונה. לסוגיה זו הקדשנו כבר מאמר נפרד.

[למאמר: 'אזור ללא משטרה: זה עובד?', לחצו כאן] [להעמקה בנושא ה'מגוון', לחצו כאן] [להרחבת המושג 'אפקטיביות', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'תקינות פוליטית' – 'פוליטיקלי קורקט', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'אסטרטגיה', לחצו כאן]

[בתמונה: האזור האוטונומי. התמונה היא צילום מסך]

בסט ניהלה את המשבר הזה בתבונה רבה. היא העדיפה להסיג את כוחותיה כדי לא להיגרר להפעלת כוח רב מידי נגד המפגינים;

היא גם אפשרה לכאוס להשתלט על "האזור הנקי ממשטרה" ויצרה היפוך מגמה בתודעת האזרחים ותביעה של רוב האזרחים שהמפגינים יעזבו כבר את סיאטל ושהמשטרה, סוף סוף, תחזיר את הסדר על כנו. זוהי אסטרטגיה מוכרת ונכונה של מפקדי משטרה להחזיר להם לגיטימציה שהולכת לאיבוד; וגם בה עסקנו במאמרים קודמים, לא מעט.

אבל הקיצונים במועצת העיר לא הרפו מהמשטרה; וכמו ערים דמוקרטיות רבות בארצות הברית, כמו שיקאגו וניו יורק, נערכה גם המועצה לקיצוצים במשטרה שלה; כשנותנת הטון הקיצוני, שהשתלט, היא חברת המועצה הרדיקלית, ממוצא הודי קאשאמה סוונט (Kshama Sawant; ראו תמונה משמאל).

[תמונתה של חברת המועצה, קאשאמה סוונט, נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי מועצת העיר סיאטל. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC 0]

[להרחבת המושג: 'כאוס', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'לגיטימציה משטרתית', לחצו כאן]

הלחצים הללו הניבו ב- 10 באוגוסט 2020, החלטות, על קיצוצי תקציב וצמצום תקני המשטרה בכמאה קצינים. בדקה האחרונה הושפלה צ'יף בסט באופן אישי, כשהוכנס ברגע האחרון בלחצה של סוואנט התיקון שמקצץ בשכרה – ובשכר בכירי המשטרה האחרים - 40%.

בסט לא נלחצה. היא דיברה למועצה ברוגע ובחיוך. הסבירה בנעימות כי על פי כללי איגוד השוטרים, האחרונים שהצטרפו יהיו הראשונים להיות מפוטרים; וביניהם 40% צבעונים. היא דיברה על חוסר הכבוד כלפי המשטרה, שלא מאפשר לה להישאר בתפקידה; אמרה יפה שלום והלכה הביתה. הלכה, והשאירה את חברי המועצה להסתכל בראי ולשאול את עצמם:

האם בצעדיהם הם מבקשים לתקן את המשטרה או להתנקם בה?

  • מה השלכות הצעדים הללו על סדר החיים התקין שהתערער, עלהוונדליזם ברחובות, ועל האלימות שיצאה כמו שד מהבקבוק והציפה את הרחובות?
  • איזה היגיון יש בהשפלת מפקדת משטרה שחורה ובפיטורי שוטרים צבעונים רבים, במהלך מאבק לשוויון הזכויות לשחורים?

ביקורת האזרחים על החלטות המועצה לא אחרה להגיע: נטען, במידה רבה של צדק, שעתה התגלה לכל, שכוונת המועצה היא להרוס את המשטרה ועמה את סדר החיים התקין ואת העיר כולה, ממניעים אנרכיסטיים. שהרי, אם רוצים לתקן את המשטרה, מפקדת שחורה - שמובילה את גיוס הכוח המגוון ביותר – היא הנכס העיקרי לתנועת השינוי. ההתעקשות להילחם בה מלמדת שלקיצונים יש אג'נדה אנרכיסטית שהופכת מרה יותר ויותר בפיהם של אזרחים רבים בארצות הברית.

חוסר ההיגיון הזה גרם לחלק מחברי מועצת העיר לדרוש דיונים חוזרים. אחת החברות כינתה את ההתפטרות "קריאת השכמה".

להזכירכם, עקב האנרכיה באזור המשוחרר ממשטרה, ראש העיר ג'ני דורקן (ראו תמונה משמאל) כבר הודיעה ב- 23 ביוני 2020 כי האלימות והירי ברחובות פוגעים ביעדי המחאה; כי האלימות במקום הופכת "קשה יותר ויותר" עבור העסקים והתושבים; וביטחונם פחת; וכי "רשויות עיריית סיאטל כי יפעלו עם המפגינים לסיים את הסאגה הזו שקרויה "איזור נקי ממשטרה".

[בתמונה משמאל למעלה: קיץ של אהבה זה לא... תמונתה של ראש עיריית סיאטל, ג'ני דורקן נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Ajderrick. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 4.0]

גם הנשיא, דונלד טראמפ, הפיק לקחים, מהר מאוד. הוא הופיע בפני איגודי השוטרים בניו יורק ביחד עם רודי ג'וליאני; וגיבה אותם:

אחד המסרים היה קריאה לשחורים לחשוב טוב, אם האנרכיסטים הם באמת הפתרון לשוויון חברתי; או שמטרתם היא הרס לשם הרס.

[בתמונה: הנשיא טראמפ; וראש העיר המיתולוגי של ניו יורק, רודי ג'וליאני, בפני שוטרי NYPD. גיבוי המשטרה מול הניסיון להרוס את סדר החיים. התמונה היא צילום מסך]

ומה הלקחים למשטרת ישראל?

שמשטרה חפצת חיים מגוונת את שורותיה ויפה דקה אחת קודם; ושהיא חייבת לעשות זאת לא באופן שווה; אלא ליצור מצב שבו המפקדים ועיקר כוח השיטור באים מאותה זהות אתנית של הקהילה שאותה הם משטרים.

האמת היא כי המפכ"ל מוטי כהן כבר מזמן הבין את הלקח הזה. בעזרת תת ניצב יפעת שקלר, ראש היחידה לשוויון מגדרי וגיוון תרבותי - שהיא סוג של 'בולדוזר', בלתי ניתן לעצירה - הם דוחפים עוד ועוד לגיוס לקידום נשים מחד גיסא; ובני הקהילה האתיופית מאידך גיסא.

גם במגזר הערבי נעשה מאמץ עליון לשנות את ההרכב האתני שמשרת את אנשי המגזר.

[בתמונה: תת ניצב שקלר: בולדוזר שעושה שינוי... התמונה: פייסבוק]

תחשבו מה היה עולה בגורלה של משטרת סיאטל אם היה בה מפקד גבר ולבן...

מפקדת אשה - שהיא גם שחורה - התגלתה כאדם הנכון במקום הנכון. היא עצרה את הסחף האנרכיסטי והמטורלל בגופה;

היא עזבה את כס מפקדת המשטרה בסיאטל; אבל מן הסתם טרם אמרה את מילתה האחרונה; ועוד נשמע ממנה רבות, אם בעולם השיטור; ואם על במת הפוליטיקה האמריקנית המבולבלת והמתוסבכת.

לשיחה המוקלטת:

[לריכוז המאמרים אודות השתלבות נשים בארגונים צבאיים, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על מאבק השחורים בארצות הברית, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על משטרה ופוליטיקאים, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על משטרה בדמוקרטיה, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *