אבי ברוכמן: שימוש בכלי ירייה ע"י שוטרים בעשור האחרון

[בתמונה: אל תירו... אזרחים מפגינים נגד המשטרה... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי Bruce Emmerling לאתר flickr]

[לקובץ המאמרים על תרבות, סטייה ושחיתות שוטרים באתר ייצור ידע', לחצו כאן]

ד"ר אבי ברוכמן שירת במשטרת ישראל בתפקידי פיקוד מטה והדרכה. בתפקידו האחרון שימש כראש המחלקה לשיטור קהילתי, בדרגת ניצב משנה. הוא עוסק במחקר ייעוץ והוראה בתחומי קרימינולוגיה ומערכת אכיפת החוק.

*  *  *

שימוש בכלי ירייה ע"י שוטרים בעשור האחרון: מתוך כ- 20 מקרים רק בשניים הוגשו כתבי אישום והשאר נסגרו ע"י המחלקה לחקירת שוטרים (מח"ש).

ביום רביעי האחרון התקשרו אזרחים למשטרה ודיווחו שאדם - שלוקה בנפשו ומוכר למשטרה ולגורמי הרווחה - מסתובב עם סכין בראש העין ובכוונתו לדקור. תושבים שהיו עדים לאירוע סיפרו: " זה היה מפחיד כמו בדרמה מורטת עצבים. האזרח רץ אחרי השוטר כמו אחוז אמוק במטרה לפגוע בו כשהסכין שלופה בידו. השוטר ניסה לברוח ולגונן על עצמו ובשלב מסוים הסתובב וירה מטווח אפס ממש לעבר האזרח, שלא הפסיק וניסה לפגוע בשוטר. השניים נפלו על הקרקע, השוטר קם ראשון וביצע ירי נוסף של מספר יריות". האזרח נהרג מירי השוטר והשוטר נפצע מדקירות סכין ברגלו.

החקירה הועברה למח"ש שבודקת את הנושא. במקביל אומרת המשטרה כי: "השוטר שירה באזרח בראש העין פעל כמצופה ממנו" (חכמון, 2020).

בחנו את שכיחות התופעה של שימוש בכלי ירייה - בדר"כ, אקדח שרות משטרתי, על ידי שוטרים, בעשור האחרון

מצאנו, 20 מקרים שבהם השתמשו שוטרים בנשקם האישי, באירועים פליליים ולא אירועים ביטחוניים. רק בשני מקרים שמפורטים בהמשך, הוגשו כתבי אישום. השוטר שחר מזרחי שעמד לדין פלילי ונשפט למאסר; ומשפטו המתנהל של הקצין מחיפה שגרם למותו של סלומון טקה.

[למאמרו של עו"ד יאיר רגב: האם מה שאתם רואים בסרטון זה רצח?', לחצו כאן] [למאמרו של ד"ר פנחס יחזקאלי: 'אמנם הגנה עצמית, אבל...', לחצו כאן] [למאמר: 'ההיבטים התאורטיים של פרשת שחר מזרחי', לחצו כאן]

[בתמונה: סולומון טקה. התמונה באדיבות המשפחה]

רשימה חלקית של אזרחים שנהרגו מירי משטרתי (התיקים נסגרו ע"י מח"ש)

  • חיר חמדאן, בן 22 כפר כנא 8 נובמבר 2014 במהלך פשיטה משטרתית בכפר כנא, יצא חמדאן מביתו לעבר שוטרי יס"מ שהיו בניידת משטרה, הוא אחז בסכין והכה על שמשת הרכב בתוכו היו השוטרים מוגנים. לאחר שהשוטרים יצאו מהרכב, ברח חמדאן, השוטרים ירו בו למרות שכבר לא היווה סכנה. מח"ש סגרה את התיק.
  • סאמי אל נ'עאר בן 22, רהט, 14 ינואר 2015- נורה ע"י שוטרים במהלך פשיטה לילית על תחנת סמים ברהט. נ'עאר שלא היה קשור לאירוע יצא כששמע רעש מחוץ לביתו ונורה למוות ע"י שוטר כשהוא עומד מטרים ספורים מביתו. מח"ש סגרה את התיק.
  • עומר אשכנזי בן 19 אשדוד 27 בפברואר 2015- אשכנזי זוהה ע"י שוטרים כשהניח מטען חבלה ליד בית מגורים כחלק מסכסוך עבריינים, הוא הבחין בשוטרים ונמלט, הוא לא היה חמוש, נמלט ברכב ולאחר מכן רגלית, נורה ע"י השוטרים בראשו ונפטר לאחר שבוע. התיק הועבר ממח"ש לטיפול המשטרה.
  • איאד עבדאללה בן 38 עין נקובא 22 אפריל 2015- עבדאללה נורה למוות ע"י שוטרים במהלך מרדף אחר רכב שהיה מעורב בנסיון לשוד של עובד תחנת דלק. אחד השוטרים ירה בעבדאללה מחלון הרכב המשטרתי לאחר שהרכב סירב להוראה לעצור וברח. התיק נסגר ע"י מח"ש.
  • שחר ממן בן 34 בת ים 17 אוקטובר 2015- שוטרים הוזעקו למקום בעקבות קריאה שנתקבלה על קטטה ועל גבר המחזיק בידיו 2 סכיני מטבח. השוטרים קראו לממן לזרוק את הסכינים , כשהתקרב לעברם ירה בו שוטר למוות בטענה שחיו היו בסכנה. התיק נסגר ע"י מח"ש.
  • מאזן אבו חבאק בן 18 מאזור רהט 2 בפברואר 2016- שוטרים ומתנדבים הבחינו ברכב שעורר את חשדם , הנהג לא נענה לקריאות לעצור ולכן רדפו אחריו. לטענת השוטרים במהלך המרדף נוסעי הגיפ התפרעו והתנגשו ברכב המשטרתי. השוטרים ירו לעבר הרכב שהצליח להימלט. מאזן פונה לבית חולים סורוקה לאחר שנורה בגבו ונפטר לאחר מספר ימים. מח"ש סגרה את התיק.
  • גבריל ג'ארושי בן 18 דרום תל אביב 27 ביולי 2016- גארושי תושב רמלה נורה במהלך פעילות נגד סוחרי סמים. השוטרים טענו שהוא כיוון לעברם אקדח. משפחת ג'ארושי טענה שנמלט ונורה בגבו. מח"ש סגרו את התיק.
  • יעקוב אבו אלקיעאן בן 45 אום אל חיראן 18 ינואר 2017- נורה במהלך פשיטה משטרתית להריסת בתים בכפר בו הוא גר. הוא יצא מביתו כשהוא נוהג ברכבו, שוטרים ירו לעבר הרכב ופגעו בו. כתוצאה מכך הרכב סטה ודרס למוות את השוטר עמדי לוי ונעצר. בתחילה טענה המשטרה שמדובר בפיגוע, הארוע זכה לביקורת ציבורית רחבה נגד המשטרה. מח"ש ערכה תחקיר מקיף בנושא ובסיומו התיק נסגר.
  • חיים בן שמעון בן 38 טירת הכרמל 21 במאי 2017- הסתכסך עם בעל חנות צמיגים שהתלונן במשטרה. שני שוטרים הגיעו לביתו, לגרסתם בן שמעון דקר אותם בסכין והם נאלצו לירות בו. שכנים טענו שהאיש מעורער בנפשו. מח"ש סגרו את התיק.
  • סרגיי חנוכייב בן 31 זיכרון יעקב 23 אוגוסט 2017 – המשטרה טענה כי סרגיי הגיע לסניף בנק דיסקונט בזיכרון יעקב ובאיומי סכין דרש קיבל ונמלט עם 4000 ₪ , שוטרים הגיעו לביתו, נטען שאיים עליהם בסכין והשוטרים ירו בו מספר פעמים. מח"ש סגרה את התיק.
  • מהדי סעדי בן ;20 יפו 30 יולי 2017 – המשטרה טענה כי מהדי נורה במהלך מרדף משטרתי אחרי קטנוע עליו רכב עם חברו. השוטרים חשדו בו כי היה מעורב באירוע ירי לעבר חנות בעיר כחצי שעה קודם. השוטרים טענו שהם חשו סכנת חיים, אולם מהדי נורה בגבו, נהג הקטנוע המשיך בנסיעה עוד כמה מאות מטרים ונעצר לפני שהבחין כי מהדי התמוטט. התיק הועבר ממח"ש לפרקליטות.
  • יהודה ביאגנה בן 24 בת ים 18 ינואר 2019- ביאדגה (ראו תמונה משמאל) יצא מביתו כשהוא עטוף טלית ובידו סכין. בני משפחתו פנו למכריהם שיזעיקו את המשטרה. השוטר שהגיע למקום קרא לו לזרוק את הסכין, בתגובה הצעיר החל להתקדם בריצה לעבר השוטר כשידו אוחזת בסכין המונפת. השוטר שלף את אקדחו וירה בבחור למוות. בעקבות הירי החלה מחאה נגד אלימות המשטרה עם עימותים קשים. מח"ש קבעה שהירי היה מוצדק וסגרה את התיק.
[תמונתו של יהודה ביאדגה ז"ל למעלה משמאל, פורסמה באדיבות המשפחה]

אזרחים שנהרגו מירי משטרתי והוגשו כתבי אישום נגד השוטרים

 שחר מזרחי בן 30, פרדס חנה, 3 ביולי 2006

השוטר שחר מזרחי היה בעת האירוע ראש צוות שוטרים שעסק בפעילות יזומה כנגד פריצות לכלי רכב. מוחמד גנאיים מבקה אל גארבייה זוהה על ידו כפורץ לרכב. כאשר הזדהה השוטר וביקש לעוצרו, הוא נמלט רגלי ורץ לכיוון רכבו . הוא התיישב ברכבו במושב הנהג. השוטר ניפץ את חלון המכונית וירה כדור אחד בראשו . בהכרעת הדין כותב השופט: "...הנאשם לא היה במצב של סכנת חיים בעת שירה במנוח. הסיבה לירי הייתה רצונו של הנאשם למנוע הימלטותו של המנוח. בית המשפט המחוזי הרשיע אותו בהריגה וגזר עליו 15 חודשי מאסר בפועל.

השר לביטחון הפנים דאז, יצחק אהרונוביץ, מפכ"ל המשטרה, מפקד המחוז, קצינים ושוטרים בארגון המשטרה יצאו בהצהרות כנגד החלטת בית המשפט.

שני הצדדים ערערו לעליון; והרכב בראשות הנשיאה דאז, דורית בייניש, החמיר בעונש והגדיל אותו ל 30 חודשים. וכך היא כתבה: "לאחר בחינת מכלול השיקולים שמנינו לעיל נראה לנו כי בית המשפט המחוזי שגה בכך שנתן משקל יתר לשיקולים הנוגעים לנסיבותיו האישיות של מזרחי ולא נתן משקל מספיק לשיקולים הנוגעים לערך חיי האדם שנגדעו על ידי מזרחי, ואף לשיקולי הרתעה הרחבים יותר... הוא יכול היה להימנע ללא קושי רב במיוחד מהסכנה אותה הוא חש, על ידי שימוש באלטרנטיבות אחרות כגון ירי לעבר גלגלי הרכב או ירי לעבר רגלי המנוח."

בפיקוד המשטרה דרשו לשקול חנינה. כותבת על כך השופטת לשעבר דליה דורנר: "אם רוצים לבקש חנינה כדאי שיבדקו את העובדות. לג'ימס בונד היה רישיון להרוג אנחנו לא נותנים רישיון כזה".

השוטר שחר מזרחי נכנס לרצות את עונשו בכלא, ועדת השחרורים של שירות בתי הסוהר קיצרה את עונשו במספר חודשים.

[למאמר: 'ההיבטים התאורטיים של פרשת שחר מזרחי', לחצו כאן]

[הצילום המקורי הועלה לויקיפדיה ע"י Levy dudy מוויקיפדיה העברית. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

קצין משטרה, בן 33 , קריית חיים, 30 יוני 2019

הקצין שלא היה בתפקיד שהה עם משפחתו, אשתו ושני ילדיו בגינה ציבורית. לא רחוק מהם התגודדה קבוצה של נוער ממוצא אתיופי. הקצין חשד שמתבצעת סחיטה של אחד הקטינים בחבורה. הוא הזדהה בפניהם כאיש משטרה וביקש שירוקנו את הכיסים. הנערים וביניהם סלומון טקה בן 18 איימו וגידפו את הקצין. הקצין התקשר והודיע למוקד המשטרתי לפתוח אירוע ולטפל בו. מספר נערים החלו לידות בו אבנים, ביניהם גם טקה, חלק מהאבנים אף פגעו בקצין. הקצין שלף את אקדח השרות שלו ירה אל הקרקע בסמוך לסלומון טקה. ליבת הקליע ניתזה מהקרקע פגעה בבית שחיו וחדרה לאבי העורקים, והוא מת במקום.

החקירה הועברה למח"ש, כשבמקביל החלו הפגנות קשות מצד האוכלוסייה האתיופית, כשבצד האחר תמיכה של אנשי משטרה, בתקשורת וברשתות החברתיות , כשהוא זוכה לכינו8י " השוטר המתגונן".

ב4 בפברואר 2020 הגישה מח"ש לבית משפט השלום בחיפה כתב אישום נגד הקצין באשמת גרימת מוות ברשלנות.

המשפט מתנהל וטרם הסתיים.

[למאמר: 'מסתבר שאי אפשר לעבוד על כולם כל הזמן', ד"ר פנחס יחזקאלי על פרשת סולומון טקה, לחצו כאן] [למאמרו של עו"ד יאיר רגב: 'האם השוטר עומד לדין רק על מנת לרצות ולפייס את המפגינים?', לחצו כאן]

הערות והארות

לא מצאנו מחקר מדעי תומך, ברם, בשיחה שקיימנו עם מספר קציני משטרה בכירים, הערכה היא ש95% מהשוטרים יסיימו את שירותם במשטרה , יצאו לגמלאות מבלי שהשתמשו אפילו פעם אחת בירי מבצעי מנשקם האישי באירוע פלילי.

במאמר זה לא עסקנו בדיון בחוק ובנהלי המשטרה, תחום שההנחה היא שהוא נלמד במסגרות המשטרתיות. ( ראו למשל פקודת המטה הארצי "השימוש בכלי ירייה" נוהל 06.02.14). למתעניינים בהרחבה בהיבט החוקי מומלץ לקרוא את מאמר המקיף והמקצועי של עמיתנו ניצב בגימ' יוסי סדבון עו"ד.( ראו במקורות)

מהתבוננות במקרים השונים ניתן להבחין שהקרבנות ברובם ממגזר מיעוטים ואוכלוסיות מוחלשות. על "שיטור יתר" ו"שיטור חסר" תוכלו למצוא באתר "ייצור ידע".

שר המשפטים אמיר אוחנה הקים ועדה ציבורית בראשות עמיתנו השופט בדימוס הרן פינשטין, (ראו תמונה משמאל) לבחינת הביקורת הציבורית וביקורת מתוך מערכת אכיפת החוק על התנהלותה , מקצועיותה, והחלטותיה. בג"ץ הורה לעצור את פעילות הועדה.

[להרחבה בנושא: 'שיטור יתר', לחצו כאן] [להרחבה בנושא: 'שיטור חסר', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על תרבות, סטייה ושחיתות שוטרים באתר ייצור ידע', לחצו כאן] 

מקורות

2 thoughts on “אבי ברוכמן: שימוש בכלי ירייה ע"י שוטרים בעשור האחרון

  1. היי…
    תודה על ההערה..
    במאמר התייחסנו למקרי ירי של שוטרים על אזרחים ישראלים…
    מראש כתבנו כ- 20 מקרים במידה ולא הכנסנו את כל המקרים….
    הנתונים אינם שגויים, יתכן ויש כמה מקרים נוספים, מקווה שהרעיון הובן
    בברכה,
    ד"ר אבי ברוכמן

  2. הנתונים במאמר שגויים. מהזיכרון בלבד – הוגשו כתבי אישום גם בעניינם של המנוח ענתר שיבלי אקרע, של המנוח איעד תאופיק אבו רעיה, של המנוח חאזם חאלד ביאת, של המנוח סמיר דארי, של המנוח בן טל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *