אלכס רנב: אוטיסטים בחקירות ובאבטחת סייבר

תקציר: הסיפור הנוכחי שלי הוא סיפור על הפרויקט של המשטרות ושירותי הביטחון הבריטים (בבריטניה יש מספר כוחות המשטרה ושירותי ביטחון וביון) על גיוס אספרגרים ואוטיסטים ליחידות של חקירות ואבטחת סייבר!

[לקובץ המאמרים אודות אוטיזם ומשמעותו, לחצו כאן]

עודכן ב- 2 באפריל 2023

אלכס רנב, אספרגר, חוקר פרטי פורנזי, חוקר סייבר דיגיטלי וחוקר דליקות, המספק שירותי מז"פ לחוקרים פרטיים. הוא משמש כנציג הישראלי בתאגיד השוטרים האוטיסטים (NPAA; ראו בהמשך).

החומר למאמר זה נלקח מה- DSM:  ספר התסמונות הפסיכיאטריות האמריקאי, המחייב את אנשי המקצוע המאבחנים בארה”ב, וגם בארץ נוהגים להסתמך עליו.

*  *  *

בשנים האחרונות - יחד עם ההתפתחות של טכנולוגיות המחשב והאינטרנט - התפתחה גם פשיעת הסייבר! גנבות נתונים האישיים, שוד בנקים באמצעות האינטרנט ונטרול מערכות האבטחה, סחיטה ואיומים הדיגיטליים, הרשת האפלה, פורנוגרפיה וכד'... כל אלה מהווים רשימה, לא מלאה, של פשיעת הסייבר.

וכמובן, בעידן הקורונה, פשיעת הסייבר רק התגברה מפני שהיא יצרה הזדמנויות חדשות; ומפני שעולם הפשע אף פעם לא לוקח הפסקות, אפילו בתקופות של מלחמות ואסונות לאומיים ובינלאומיים!

אני חבר ונציג של ישראל בתאגיד השוטרים האוטיסטים (National Police Autism Association - NPAA). (ראו לוגו של התאגיד למטה). הצטרפתי לתאגיד השוטרים האוטיסטים לפני כי שנתיים וצריך לומר שאני די פעיל בפרויקטים שלנו (כמובן בזמן הפנוי מהחקירות הפורנזיות שלי... למעשה, כול החברים של התאגיד פעילים בזמן הפנוי מהעיסוקים שלהם!).

[להרחבה על תאגיד השוטרים האוטיסטים בבריטניה, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

בתקופה האחרונה בגלל סגר הקורונה, רוב הפעילויות שלי הינן במחשב ובאינטרנט; ולכן, אני משתף פעולה יותר בפרויקטים של תאגיד השוטרים האוטיסטים. הסיפור הנוכחי שלי הוא סיפור על הפרויקט של המשטרות ושירותי הביטחון הבריטים (בבריטניה יש מספר כוחות המשטרה ושירותי ביטחון וביון) על גיוס אספרגרים ואוטיסטים ליחידות של חקירות ואבטחת סייבר!

חקירות סייבר ואבטחת מידע מאוד מבקשות לגייס דווקא אספרגרים ואוטיסטים! 

בבריטניה יש מספר כוחות המשטרה העצמאיים ברמות של ערים, אזוריים וכלל ארציים! כל כוחות המשטרה כפופים למשרד הפנים של ממלכה הבריטית (UK HOME OFFICE). התפקיד העיקרי של משרד הפנים הוא פיקוח והשגחה על כוחות המשטרה ושירותי הביטחון, כולל שיתוף הפעולה הקבוע בין כוחות המשטרה ושירותי הביטחון. (בניגוד לישראל, שירות הביטחון והביון המרכזי MI-5 - המקביל לשב"כ שלנו - כפוף למשרד הפנים. על כן, לאנשי ה- MI-5 מוקנות סמכויות ותעודות של שוטרים. ה- MI5 הוא ארגון האם ומפקח הבכיר על מטה התקשורת הממשלתית ‏(באנגלית: Government Communications Headquarters, הידוע בראשי התיבות: GCHQ) ועל סוכנות הפשע הלאומית (באנגלית: National Crime Agency הידוע בראשי התיבות: NCA).

[בתמונה: יחידות הסייבר מבקשות לגייס אספרגרים, בגלל יתרונותיהם: בעקבות ההסלמה של פשיעת הסייבר,  הוחלט על ידי הנהל. משרד הפנים הבריטי (UK HOME OFFICE) ופיקוד ה- MI-5 להוסיף תקציב נוסף למשרות בתחום הסייבר ולנהל קמפיין של גיוס מיוחד של אנשי ספקטרום האוטיסטי (בעיקר אספרגרים) ליחידות הסייבר ואבטחת המידע! תאגיד השוטרים האוטיסטים משתתף בקמפיין הגיוס באופן מלא ובתמיכה רבה!]

לעתים, משתמשים סוכני ה- MI-5 בתעודות השוטרים לצורך חיפוי וגיבוי בפעילויותיהם המבצעיות. יש גם סוכנים שעובדים ב- MI5 במשרה חלקית, וביתר הזמן הם, בדרך כלל, עובדים בכל מיני כוחות המשטרה מקומיים, אזוריים וכלל ארציים. לעתים הם אף עובדים במגזר הפרטי בתור חוקרים פרטים וקציני ביטחון (על הקשר ההדוק ועל צורות ומתכונות של שיתוף הפעולה בין חוקרים פרטים וחוקרים משטרתיים, אספר באחד ממאמרי הבאים).

ב- 25 השנים האחרונות, ה- MI-5 וארגוני הבת שלו מגייסים בעלי שוני נוירולוגי בכלל (באנגלית: Neurodiversity People) ואת אנשי הספקטרום האוטיסטי בפרט, בעיקר בעלי אספרגר/אוטיזם בתפקוד גבוה.

בהתחלה - עקב חשש מכל מיני בעיות של רגישות חושית גבוהה (באנגלית: High Sensory Sensitivity) , התקפי חרדה, קשיים של קשב וריכוז וכד' - התבצע הגיוס בהתחלה דרך ועדת החריגים של MI-5 (באנגלית: MI5 Exception Committee); אולם, לפני 20 שנה, הקימו ב- MI5 את השירות המיוחד לתמיכה במגוון נוירולוגי ובשוויון לבעלי מוגבלויות ( באנגלית: Specialised Neurodiversity Support Service). מאז, גיוס של אספרגרים ובעלי מוגבלויות ובעלי שוני הנוירולוגי אחרים מתבצע דרך השירות המיוחד הזה! 

תפקיד השירות המיוחד לתמיכה במגוון נוירולוגי ובשוויון לבעלי מוגבלויות, בין היתר, התאמת מקומות ותנאי עבודה לאנשים עם מוגבלויות ושוני נוירולוגי בהתאם לצרכים האישיים האינדיבידואליים של כל בעל מוגבלויות ולתנאים הספציפיים ולצרכים הקונקרטיים של כל מקום העבודה המיועד. חלק מאנשי שירות זה נקראים: קצין יועץ למגוון עצבי ( באנגלית: Neurodiversity Adviser Officer) והם בעצמם אוטיסטים בתפקוד גבוה/אספרגרים. נכון לעכשיו ב- MI-5 (כולל GCHQ) עובדים כ- 150 סוכנים אוטיסטים, וב- NCA כ- 50 שוטרים וקצינים אוטיסטים, כולל כמה צוותים שמורכבים מאוטיסטים בלבד. גם חלק מהקצינים ראשי המפלגים הם אוטיסטים!

שוטרים אוטיסטים ב- NCA עוסקים, בעיקר, בחקירות סייבר, בחקירות  פורנזיות ובחקירות מיוחדות, וב MI-5, שוטרים וסוכנים אוטיסטים מתעסקים בעיקר בחקירות סייבר ובאבטחת מידע.

בין המייסדים של תאגיד השוטרים האוטיסטים (National Police Autism Association - NPAA) היו כמובן אנשי MI-5 ואנשי NCA (באנגלית: National Crime Agency הידוע בראשי התיבות: NCA); כשחלק מהם בשל בעיות סודיות, לא חשפו את מקומות העבודה שלהם.

בעקבות ההסלמה של פשיעת הסייבר, הוחלט על ידי הנהל. משרד הפנים הבריטי (UK HOME OFFICE) ופיקוד ה- MI-5 להוסיף תקציב נוסף למשרות בתחום הסייבר ולנהל קמפיין של גיוס מיוחד של אנשי ספקטרום האוטיסטי (בעיקר אספרגרים) ליחידות הסייבר ואבטחת המידע! תאגיד השוטרים האוטיסטים משתתף בקמפיין הגיוס באופן מלא ובתמיכה רבה!

10 סיבות לכך, שאנשי אספרגר טובים יותר בביטחון הסייבר 

  1. מרבית ההאקרים הם אנשים לא טיפוסיים. מסמך מחקר של סקוטלנד יארד בשנה שעברה מצביע על כך שחלק לא קטן של ההאקרים באנגליה הם אספרגרים. חלקם מזוהים; אחרים לא חושפים את זה.
  2. אספרגרים מכוונים באופן מפורט ביותר, מה שמוביל לגישה "להפוך כל אבן" באבטחת הסייבר.
  3. ה'שונים' הם שונים זה מזה מבחינה קוגניטיבית. לכן, הם חושבים, באופן טבעי "מחוץ לקופסה"; ומוצאים פתרונות חדשניים לבעיות ללא "נקודות עיוורות" והטיות אחרות האופייניות לקוגניטיבית הרגילה של אנשים שאינם אוטיסטים.
  4. אספרגרים ממוקדים ביותר; ויכולים להיות בעלי ריכוז גבוה. הם מסוגלים להתמקד יתר על המידה, ולעולם לא להרפות, כאשר הם מחפשים משהו.
  5. יש להם יכולת ניתוח גבוהה. ניתן למצוא אנשים מבריקים עם אספרגר העובדים כאנליסטים של מרכז פעולות אבטחה (SOC), למשל.
    יש להם יכולת מעולה לזהות דפוסים. הצבא הישראלי הקים כיתת עילית ("יחידה 9900") המורכבת אך ורק מאוטיסטים, בהקשר של זיהוי תבניות על תמונות לוויין.
  6. הוכח מדעית, שאספרגרים הם מתודולוגיים ומקבלים החלטות רציונליות יותר (ויש להם פחות הטיות קוגניטיביות).
  7. אספרגרים רבים הם "פותרי בעיות אופטימליות": הם מתמקדים במציאת הפתרונות הטובים ביותר!
  8. לאוטיסטים יש מה שמכונה תחומי עניין ספציפיים: הם יקראו וישננו כמויות אדירות של מידע בצורה אובססיבית. לכן הם יצטיינו בתחום המומחיות שלהם.
  9. אנשים בספקטרום מחפשים גירויים אינטלקטואליים, אתגרים מורכבים; ורבים הם בעלי "פרופיל החוקר", שהוא בעל ערך רב עבור מחקר משפטי פלילי ובדיקות פורנזיות.

ההיבטים החיוביים ביותר של שוטרים וסוכנים אוטיסטים הם:

1. תשומת לב טובה מאוד לפרטים, יכול לאתר דפוסים, חריגות ומגמות בקלות.
2. התמקדות טובה במשימה ובנחישות להשלים אותה, אולי אפילו לחקור את ההקשר הרחב יותר אליה; ולחדש.
3. קבלת החלטות טובה מאוד, הגיונית, מבוססת מדע, ללא המטען הרגשי המסיח את תשומת הלב לרבים. הם מסוגלים לקבל החלטות עצמאיות ולא משוחדות.

הפעלה אופטימלית של אספרגרים במקומות עבודה:

  • מנהל טוב יעזור לך להקים מנגנוני התמודדות ולבצע התאמות סבירות תוך כדי ביצוע העבודה. לעומת זאת, מנהל גרוע יכול להרוס את הביטחון, הקריירה שלך ולהפוך אותך ללא פרודוקטיבי לחלוטין.
  • מנהל טוב יכיר איזו עבודה תעשה טוב; ואיזו עבודה תהיה מאתגרת באמת.
  • מנהל טוב יבצע התאמות אחרות במקום העבודה, כדי למזער את היבטי העבודה שגורמים ל'אספי 'לחרדה, כמו נסיעות עסקיות במקרה שלי.
  • מנהל טוב יכיר בכך שתסמונת אספרגר אינה ניתנת לריפוי, אלא שאתה יכול להפעיל מנגנוני התמודדות ולתרגל את הדברים הקשים בצעדים מדורגים.

[בתמונה: יחידות הסייבר מבקשות לגייס אספרגרים, בגלל יתרונותיהם: בעקבות ההסלמה של פשיעת הסייבר,  הוחלט על ידי הנהל. משרד הפנים הבריטי (UK HOME OFFICE) ופיקוד ה- MI-5 להוסיף תקציב נוסף למשרות בתחום הסייבר ולנהל קמפיין של גיוס מיוחד של אנשי ספקטרום האוטיסטי (בעיקר אספרגרים) ליחידות הסייבר ואבטחת המידע! תאגיד השוטרים האוטיסטים משתתף בקמפיין הגיוס באופן מלא ובתמיכה רבה!]

דוגמה להתאמת מקום עבודה עבור אספרגרים

  • לאפשר למרואיין להשתמש ביומן טיוטה ובמחשב נייד לצורך רישום כל מיני הערות, ובמידה ויש צורך לחזור במועד מאוחר יותר .
  • לעיתים, יידרש זמן נוסף לביצוע משימות.
  • לא לשאול מספר שאלות בו זמנית.
  • לאפשר שימוש בתוכנת מיפוי ממוחשבת.
  • לאפשר שימוש באוזניות מבטלות רעש.
  • לאפשר שימוש בתוכנה להכתבה קולית של טקסט.
  • לאפשר קריאה על מסך.
  • לאפשר לעבוד במקום מבודד ומהבית.

[בתמונה: יחידות הסייבר מבקשות לגייס אספרגרים, בגלל יתרונותיהם: בעקבות ההסלמה של פשיעת הסייבר, הוחלט על ידי הנהל. משרד הפנים הבריטי (UK HOME OFFICE) ופיקוד ה- MI-5 להוסיף תקציב נוסף למשרות בתחום הסייבר ולנהל קמפיין של גיוס מיוחד של אנשי ספקטרום האוטיסטי (בעיקר אספרגרים) ליחידות הסייבר ואבטחת המידע! תאגיד השוטרים האוטיסטים משתתף בקמפיין הגיוס באופן מלא ובתמיכה רבה!]

[לקובץ המאמרים אודות אוטיזם ומשמעותו, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *