אסא כשר: הערות על משרד הבריאות המפקיר חיים של קשישים

[בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

אסא כשר הוא פרופסור אמריטוס לפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב, זוכה פרס ישראל.

כשר מופקד על הקתדרה לאתיקה מקצועית ולפילוסופיה של הפרקטיקה ע"ש לאורה שוורץ-קיפ, וקודם לכן על הקתדרה לפילוסופיה של השפה ע"ש אברהם הורודיש באוניברסיטת תל אביב.

הוא מומחה בעל שם בינלאומי במחקר הפרגמטיקה של השפה, חוקר ופעיל בתחומי האתיקה המקצועית בצבא, ברפואה, בתקשורת, באקדמיה ובמחקר המדעי.

ממחברי רוח צה"ל, הקוד האתי של צבא הגנה לישראל.

משך שנים שימש כמרצה הבית במכללה לביטחון לאומי, צה"ל.

[מקור התמונה משמאל: פייסבוק]

.

*  *  *

1. מה שמתרחש בבתי האבות מצטייר כתוצאה הכרחית של מדיניות משרד הבריאות להפקיר את חיי הקשישים. שני סממנים בולטים: אחוזי הנפטרים הגבוהים ללא שיעור, ההתחמקות הממושכת מבדיקות הדיירים והעובדים.

2. היום הביאה העיתונאית לי נעים (ערוץ 12) את דבריה של מנהלת אגף הגריאטריה במשרד הבריאות, לפני כחודש, בשיחה עם מנהלי בתי אבות שביקשו לסגור כניסה למבקרים: "אני לא חושבת שהתפקיד שלנו הוא לשמור על חיי המטופלים, אלא לשמור על איכות חיי המטופלים.":

[לכתבה של לי נעים ב- N12 ולהקלטה של מנהלת אגף הגריאטריה במשרד הבריאות, לחצו כאן]

3. דברי מנהלת אגף הגריאטריה הם לא פחות משערורייה המחייבת את פיטוריה ללא דיחוי. אין לאף אחד רשות להפקיר חיי מטופלים רק כי לאחר הטיפול "איכות החיים" שלהם לא תהיה מרשימה. זו התנהלות לא אתית, לא מוסרית ("כבוד האדם באשר הוא אדם", לא באשר הוא אדם בעל "איכות חיים") וגם לא חוקית (חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו).

4. ראוי להדגיש: חוץ מאשר במקרים קיצוניים, אני לא יודע מהי בדיוק "איכות החיים" של מטופלים. גם למנהלת אגף הגריאטריה אין מה לומר על כך מעבר להבעת הדעות הקדומות שלה בנושא.

5. בבוא יומה של ועדת החקירה הממלכתית לבדיקת תקופת הקורונה, אחד הנושאים הראשונים במעלה יהיה: היחס השלילי של משרד הבריאות לקשישים (גרוטו: "הם ימותו בלאו הכי"), שהתבטא בהפקרתם.

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

One thought on “אסא כשר: הערות על משרד הבריאות המפקיר חיים של קשישים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *