יצחק בריק: קורונה איננה הכל… את ועדת נומה אתם עוד זוכרים?

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Capri23auto לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים: 'הכל על תרבות ארגונית', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על 'תרבות של שקר' בצה"ל, לחצו כאן]

האלוף במילואים יצחק בריק שירת בחיל השריון כמפקד חטיבה, אוגדה וגיס וכיהן כמפקד המכללות הצבאיות.

לחם כמפקד פלוגה במילואים במלחמת יום הכיפורים ועוטר בעיטור העוז; כיהן מעל עשור שנים כנציב קבילות חיילים.

בשנת 2018 יצא בביקורת קשה על מוכנות צה"ל למלחמה, ונאבק באומץ, בהתנגדות צה"ל לביקורת זו.

*  *  *

אסור לתת לתופעות בעייתיות להישכח בגין הקורונה. שכן, הן תחזורנה אלינו במשנה כוח לאחר מכן... אחת כזו היא תופעת דיווחי השקר בצה"ל.

אף כי ועדת הבדיקה ברשותו של האלוף נומה מצאה פערים קשים מאוד בין הדיווח של אכ״א על מספר החרדים המתגייסים לצה״ל לבין מספרם האמיתי בפועל - כתוצאה מהטעיה מכוונת לדברי הועדה - הרי שהועדה לא בדקה באופן ראוי את השנים 2016-2011, ואת מעורבותם של קצינים בכירים מאכ״א בתהליך הניפוח וההרחבה של המתגייסים החרדים באותן שנים.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי Patrick Denker לאתר flickr]

אף כי היו בידי הועדה מסמכים, עדויות והקלטות בנידון, היא החליטה להתעלם מכל אלה ולא לפרסם מסקנות לגבי אותם קצינים בכירים שהיו מעורבים. ועדת הבדיקה טענה במסקנותיה, שלבג״ץ ב- 2016 הוגשו נתונים אמינים ע״י אכ״א, כאשר טענה זו משוללת כל יסוד, משום שהנתונים שהוגשו לבג״ץ היו אותם נתונים שקריים שהוגשו לוועדת חוץ ובטחון ולממשלה בשנים 2016-2011.

ועדת הבדיקה גם לא טיפלה בהתנהלותו החמורה של תא״ל אמיר וודמני רח״ט תומכ״א באשר לדיווח מספר המתגייסים החרדים בשנת 2018, כאשר הייתה לו מעורבות ישירה בניסיון להטעיה בנושא מספר החרדים המתגייסים; וזאת, לאחר ששמע סקירה רחבה ממפקד מנהלת החרדים על הזיופים וניפוח מספר החרדים בשנים הקודמות. גם בנושא זה היו לוועדה עדויות ומסמכים; וגם כאן, הם העדיפו להתעלם...

ועדת הבדיקה לא התייחסה בדוח שלה לאמירת אי אמת של תא״ל וודמני רח״ט תומכ״א, ואלוף מוטי אלמוז ראש אכ״א לועדת חוץ ובטחון באומרם שלא היו זיופים, הרחבות או ניפוחים... בעוד שבידיהם היה כבר המידע על הזיופים (הקלטה וסקירה רחבה שקיבלו מסא״ל תלם חזן מפקד מנהלת החרדים).

הטיוח והמריחה בנושאים אלה של ועדת הבדיקה ברשותו של האלוף רוני נומה, שמינה הרמטכ״ל לבדיקת הניפוח וזיוף מספרי המתגייסים החרדים בשבע השנים האחרונות, מחייב הקמת ועדת חקירה לוועדת הבדיקה ברשותו של האלוף נומה.

אני מתעקש על מיצוי הדין עם הקצינים הבכירים המעורבים בניפוח, בהרחבה ובזיוף נתוני המתגייסים של החרדים משנת 2011עד 2018 מסיבה אחת בלבד: מדובר בסימפטום שצריך לעקור אותו מהשורש!

אף כי יש מפקדים וקצינים רבים מאוד בצה״ל בעלי יושרה, שהאמת היא נר לרגליהם, הרי שהתופעה של תרבות השקר הולכת ומתרחבת בצה״ל בשנים האחרונות; ומחייבת פעולה נחרצת למיגור התופעה. אם אירוע זה יטויח, כפי שאנו עדים לכך עכשיו - וצה״ל יעבור לסדר היום, ולא יטופלו המפקדים הבכירים הנוגעים בדבר בכל חומרת הדין, הרי שהסיכוי למגר את תרבות השקר מצה״ל תאבד!

לתרבות השקר  יש קשר ישיר למצבו הירוד וחוסר מוכנותו של צבא היבשה למלחמה כפי שהצגתי בדוח: דיווחים לא אמינים יוצרים תמונה מעוותת וחוסר טיפול בכשלים החמורים, עד כדי מצב, שהפיקוד הבכיר בצה״ל מתחיל להאמין למציאות המדומה שיוצרים אותם הדיווחים. זה מתבטא בתחומים רחבים, הנוגעים למוכנותו של צה״ל למלחמה.

החמור ביותר הוא שקצינים בכירים הם חלק מהרמייה העצמית הזו. הם לקחו חלק באותה שרשרת, והציגו לוועדת חוץ ובטחון ולקבינט תמונות מסולפות לגבי מוכנות הצבא למלחמה; זאת, בניגוד למצב האמיתי והחמור בשטח, בשנים של תר״ש גדעון (2015-2019).

הדוגמה של זיוף מספר החרדים המתגייסים לצה״ל התחוללה לאחרונה לנגד עינינו; אך לא פחות חמור מכך היא דרך פעולתה של ועדת הבדיקה ברשותו של האלוף נומה, שהתעלמה ביודעין מנושאים חמורים מאוד שהועלו בפניה במסמכים, בקלטות ובעדויות. בכך, תרמה הוועדה בעצמה לאי הוצאת האמת לאור ולאי מיצוי הדין עם האשמים.

לזה קוראים טיוח, מריחה והתעלמות מהאמת. עקב כך, נגרמו פגיעה קשה, ואי ניצול הזדמנות למיגור תרבות השקר מתוך הצבא. יש להיכנס לעובי הקורה ולבדוק, הכיצד ועדת בדיקה - שאמורה הייתה להיות אובייקטיבית לחלוטין - מעלימה נושאים קריטיים מהדוח שלה; ובכך, פוגעת ביכולת הטיפול, באחת ההתרחשויות החמורות בצה״ל בשנים האחרונות!

[לקובץ המאמרים: 'הכל על תרבות ארגונית', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על 'תרבות של שקר' בצה"ל, לחצו כאן]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *