יצחק בריק: חרפת הדיווח על גיוס החרדים

[בתמונה: בושה... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי creozavr לאתר Pixabay]

[לאוסף המאמרים על תרבות ארגונית ו'תרבות של שקר' בצה"ל, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על האתגר החרדי של ישראל, לחצו כאן]

האלוף במילואים יצחק בריק שירת בחיל השריון כמפקד חטיבה, אוגדה וגיס וכיהן כמפקד המכללות הצבאיות.

לחם כמפקד פלוגה במילואים במלחמת יום הכיפורים ועוטר בעיטור העוז; כיהן מעל עשור שנים כנציב קבילות חיילים.

בשנת 2018 יצא בביקורת קשה על מוכנות צה"ל למלחמה, ונאבק באומץ, בהתנגדות צה"ל לביקורת זו.

*  *  *

התהליך שהתרחש באחריות אכ״א (אגף כוח אדם בצה״ל) בדיווח לרשויות על גיוס החרדים בשנים 2011-2018, הוא לא פחות מהפקרות, חרפה ומעילה באמון הציבור!!!

יודגש כי כבר בסוף שנת 2010, מעט לפני ביטול חוק טל ובעקבות הצורך הברור בהגדלת השתתפותם של גברים חרדים בשוק העבודה והביקורת של בג״ץ על מספר המשרתים החרדים הנמוך, החליטה הממשלה (ולא הכנסת) על קביעת יעדי גיוס לשירות צבאי ושירות אזרחי עד שנת 2015 (״ועדת שקד״ וחוק הגיוס, 2013-2014 ):

ביולי 2013 הוקמה "הוועדה לשוויון בנטל" - ועדה מיוחדת לדיון בחוק הגיוס החדש לחרדים. לתפקיד יושבת ראש הוועדה מונתה חברת הכנסת איילת שקד. מטרתה העיקרית של הועדה הייתה להכין לקריאה שנייה ושלישית הצעת תיקון לחוק שירות הביטחון. הנוסח הסופי של החוק אושר במליאת הכנסת במרס 2014. החוק שגובש בוועדת שקד היה נחרץ בכל הנוגע לקביעה של מכסות ויעדים למשרתים חרדים. ע״פ החוק, היה על יעדי הגיוס החדשים להתעדכן בהדרגה, במתווה שנקבע מראש. חוק זה קיבע את החלטת הממשלה בנידון מ- 2010 והבטיח את המשך התהליך לשנים הבאות.

[בתמונה: כמה חרדים יש באמת בצה"ל? תמונת אילוסטרציה. קרדיט: דף הפייסבוק, תומר - החיילים חרדים בגבעתי]

במקביל, פותח מערך גיוס צבאי יעודי לחרדים במדור שח״ר (שירות חרדים) באגף כוח אדם בצה״ל. להלן דיווח אכ״א לממשלה ולוועדת חוץ ובטחון על מספרי גיוס החרדים כל שנה , בין השנים 2017-2011:

  • שנת 2011 דיווח אכ״א על 1282 מתגייסים חרדים;
  • שנת 2012 דיווח אכ״א על 1440 מתגייסים חרדים;
  • שנת 2013 דיווח אכ״א על 1972 מתגייסים חרדים;
  • שנת 2014 דיווח אכ״א על 2288 מתגייסים חרדים;
  • שנת 2015 דיווח אכ״א על 2475 מתגייסים חרדים;
  • שנת 2016 דיווח אכ״א על 2850 מתגייסים חרדים;
  • שנת 2017 דיווח אכ״א על 3070 מתגייסים חרדים.

כשנכנס סא״ל תלם חזן לתפקיד מפקד מנהלת החרדים בשנת 2018, הוא בדק את הדיווח של קודמו לגבי מספרי המתגייסים החרדים בשנת 2017. סא״ל תלם בדק, ומצא לתדהמתו, שגויסו ב- 2017 רק 1200 חרדים; בעוד שדווח ע״י מדור חרדים באכ״א שהתגייסו 3070, ב- 1870 יותר מהמספר האמיתי. הממצאים של סא״ל תלם לימדו על ניפוח סילוף ומרמה של הנתונים במאות אחוזים, בשנת 2017. מתוך עדויות של שני משרתים במדור החרדים עולה, שניפחו וסילפו את מספרי המתגייסים החרדים גם בשנים הקודמות, מאז 2011, לעיתים, בין עשרות למאות אחוזים.

[התמונה היא צילום מסך]

בדיון שנערך באפריל 2016, מתחו שופטי בג״ץ ביקורת חריפה על כך, שהמדינה ממשיכה לתקצב ישיבות חרדיות אף שהן לא עמדו במכסות שנקבעו להן. מה שלא ידעו שופטי בג"ץ הוא, שהמספרים של גיוס החרדים, בין השנים 2011-2016, שהעביר להם אכ״א, הם מספרים לא אמינים, מספרים שנופחו וסולפו; ועל כך מעידים שניים ששירתו במדור החרדים מספר שנים, שטענו שהם בעצמם סילפו וניפחו את המספרים ברוח מפקדיהם הבכירים באותן שנים. האבסורד הוא, שבג״ץ ב 2016 ביקר חריפות את צה"ל על כך שלא עומדים ביעדי הגיוס, מבלי לדעת שהפערים גדולים בהרבה מכפי שבג״ץ ידע.

בסופו של דבר, מעשה הרמייה הזה הביא לכך, שכולם היו מרוצים:

  • החרדים, שמצב זה יצר את הרושם שמספרי הגיוס שלהם עולים משנה לשנה וזה הוריד מהם את הלחץ;
  • אותם אזרחים, שעשו מזה כסף והתפרנסו מכך;
  • והצבא, שהציג שהוא עומד ביעדי הגיוס.

ועדת הבדיקה - בראשותו של האלוף רוני נומה (ראו תמונה משמאל) - חייבת לבדוק את נתוני גיוס החרדים שהצבא הגיש, מאז החלטת הממשלה שהצבא צריך לעמוד ביעדי גיוס. כלומר בשנים 2011- 2018. במידה וועדת הבדיקה לא תבדוק את כל השנים הללו, תיפגם אמינותה; ויהיה צורך להעביר את הבדיקה לוועדת חקירה חיצונית.

[בתמונה משמאל: האלוף רוני נומה. [התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי יעקב. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 4.0]

צריך לקוות שהחרפה וההפקרות הללו יעצרו כאן!

[לאוסף המאמרים על תרבות ארגונית ו'תרבות של שקר' בצה"ל, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על האתגר החרדי של ישראל, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

One thought on “יצחק בריק: חרפת הדיווח על גיוס החרדים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *