עמר דנק: רמזים אסטרטגיים ממוסקבה

[בתמונה: הידיעה באתר AVIA.PRO, לפיה הרוסים מחזיקים במיירט 'קלע דוד' שנפל בסוריה. למקור לחצו כאן]

[מאמר זה ראה אור במקור באתר של עמר דנק]

המחבר (ראו תמונה משמאל), סא"ל במיל' עמר דנק, עשה את שירותו הצבאי בחיל האוויר ובחטיבה האסטרטגית באג"ת. הוא מהנדס מערכות מידע, מוסמך ביחסים בין לאומיים מטעם אוניברסיטת חיפה. מרתוניסט...

[לאתר של עמר דנק, לחצו כאן]

*  *  *

ב- 4 לנובמבר 2019, פורסמו במקביל שתי ידיעות קטנות באתר שנקרא AVIA.PRO. השנייה (בראשונה נעסוק בהמשך) הייתה, שבידי הרוסים נמצא טיל של מיירט "קלע דוד" שנפל בשטח רמת הגולן, באחד מימי הקרב שהיו בשנה שעברה, ב-23.7.18. בשונה מטיל שמתפוצץ, בנפל נותרות רוב המערכות שלמות וניתן לפצח מידע רב על פעולת המערכת.

כיוון שברוסיה אין פרסומים סתמיים, כדאי לא לזלזל בכך שהם בחרו לפרסם את הידיעה, שהמיירט נמצא ברשותם.  החשש - מכך שנפילת הטיל תביא לדליפת מידע - פורסם מיד אחרי התקרית ע"י אמיר בוחבוט בוואלה:

[לכתבה המלאה של אמיר בוחבוט בחדשות וואלה, לחצו כאן]

בראייתי, לרוסים יש אינטרס שלא לחשוף את הידיעה שברשותם מיירט קלע דוד, למעט אם ברצונם להעביר מסרים לישראל. כיוון שאני רואה את המסרים של הרוסים לישראל, בדבר הפסקת התקיפות בסוריה מזה זמן, אין לי אלא לחבר את הנושאים יחדיו, גם אם ייתכן שיש הסברים נוספים.

העובדה שהסורים והאיראנים העבירו את הטיל לידי הרוסים - שהרי ברמת הגולן אין כמעט נוכחות רוסית - מלמדת על שיתוף הפעולה בין שלושת השותפים למלחמה רוסיה-אסאד-איראן. כדאי להיזכר, שהאירוע היה עוד בטרם נפילת האליושין, כאשר בישראל הנרטיב היה, עד כמה שיתוף הפעולה עם הרוסים מצוין, והאינטרס הרוסי הוא שלא תהיה נוכחות איראנית בסוריה. הנרטיב הזה נמשך גם אחרי תקרית האליושין: "זאת בסך הכל אי הבנה". זה חשוב כדי ללמוד על התעמולה בנושא, שהופעלה על הציבור בישראל בידי מנהיגיו!

[למאמר: 'תעמולה: מקור הפרסום והשיווק המודרניים', לחצו כאן]

הידיעה הראשונה היא בעלת משמעות רבה, למרות שזכתה לאזכור בלבד בישראל. האתר טוען שהמערכת שירתה לעבר מל"ט ישראלי היא מערכת מסוג 8-SA, סוללת טק"א ניידת מתוצרת רוסיה, שהיא מבצעית משנת 1971. למיטב הידוע בישראל מאז מלחמת שלום הגליל ומבצע ערצב 19, לא היו בלבנון סוללות טק"א מונחות מכ"מ. למעשה, הכנסת סוללות טילים סוריות ללבנון הייתה כמעט עילה למלחמה עוד ב-1981, אבל מזג אוויר בעייתי דחה את המבצע שאושר באפריל, ומנחם בגין בחר שלא לפעול; בגלל החלטתו לתקוף את הכור העיראקי ביוני. ישראל רואה בחופש הפעולה האווירי מעל שמי לבנון צורך אסטרטגי חיוני.

העובדה שנסראללה החליט לפעול נגד חופש הפעולה של ישראל, מעידה על שינוי אסטרטגי. לבנון רואה בטיסות של ישראל, הפרה של ריבונותה ושל החלטה 1701 (זאת אכן הפרה של ההחלטה), ומגישה על כל הטיסות תלונות למועצת הביטחון של האו"ם. זה היה הסטטוס קוו עד לתקרית האחרונה. נסראללה החליט להתעמת מול ישראל בסוגיה הזאת. הוא הצהיר את זה לפני חודשיים, אחרי הסיכול הישראלי של תקיפת הרחפנים מרמת הגולן, וניסיון הפעולה בבירות כנגד רכיב במערך הטילים המדויקים של חזבאללה. כדי להבטיח שזה לא יידרדר למלחמה החליט נסראללה לנסות להפיל מל"ט. שהרי, מי יוצא למלחמה על מל"ט שנפל?

להערכתי, העימות ימשיך ללוות אותנו בהמשך, משעמם לא יהיה בנושא.

הידיעה שייתכן שהירי בוצע ע"י מערכת 8-SA פורסמה ע"י יואב לימור לפני יומיים ב'ישראל היום', אבל אני רוצה להתמקד בעובדה שהרוסים פרסמו זאת.

[למאמר המלא של יואב לימור בישראל היום, לחצו כאן]

הרוסים בראייתי רומזים לישראל, מזה זמן, שבכוונתם להיות מעורבים בסכסוך הישראלי-לבנוני; ובמקרה של מלחמה בין ישראל לחזבאללה, להיות הגורם שדרכו צריך לנהל את השיחות על תנאי הצדדים. אני סבור שזה מנוגד לאינטרס הישראלי, כיוון שהרוסים הם נגד ישראל בעימות הזה, כמו גם בסוגיה הסורית. אחת מתועלות הצד שפוטין הרוויח מכך, שאפשר לישראל להמשיך לתקוף בסוריה תוך הקמת מנגנון תיאום עם ישראל, הייתה שזה סייע ב'פתיחת הדלת' בלבנון. בפרוץ מבצע 'מגן צפוני' לפני שנה, משלחת ישראלית נסעה למוסקבה לתיאום. הטיעון בישראל היה שזה בגלל תקרית האליושין; והרצון לחדש תקיפות בסוריה (שאכן חודשו לאחר מכן); אבל, פוטין קיבל את המשלחת הישראלית והדגיש שזה כדי לוודא שאנחנו לא מפרים את הריבונות הלבנונית במהלך המבצע. אנחנו, למרבה הצער, שיתפנו פעולה (ראו את המאמר: הרוסים בפתח – ואנחנו מכניסים אותם בדלת).

יואב לימור כותב על כך שהמערכת הגיעה לחזבאללה מסוריה. הודעה רוסית בנושא מעידה על כך שהם מוכנים להכיר בפומבי, שמערכת שהם מכרו לסורים הועברה לידי חיזבאללה. קרי, הרוסים מבינים שהאמל"ח שברשותם משמש את חיזבאללה נגד ישראל, ולא כפי שהיה עד היום שהם התכחשו לטענות ישראליות בנושא.

מעבר לכך, הפרסום מעיד על כך שהרוסים תומכים בעמדה הלבנונית נגד הטיסות מה שמסייע להם להגביר את המעורבות במחלוקות בין ישראל ללבנון. הרוסים ישמחו להחליף את מקומן של ארה"ב וצרפת בלבנון, שהן ספקיות הנשק המוגבל של צבא לבנון. יכולת ההשפעה שלנו אינה גבוהה, אבל בסוגיה הזאת, אנחנו צריכים להעדיף המשך מכירת נשק על-ידן, על אף הסיכון המוגבל, כיוון שהחלופה רעה בהרבה. כך או כך, הרוסים כאן, שוב במנוגד לאינטרס הישראלי, והפעם גם בשירות חזבאללה, וגם נגד הטיסות של ישראל בשמי לבנון.

מקורות והעשרה

One thought on “עמר דנק: רמזים אסטרטגיים ממוסקבה

  1. לא צריך להתרגש מנפילת טיל שרביט קסמים קצת שבור לידי הרוסים.
    הטכנולוגיה הרוסית של טילי קרקע אוויר אינה נופלת מזו שח שרביט הקסמים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *