אלי בר און: בין טילים לחילות אוויר

[בתמונה: F-35. בכמה טילי תקיפה מדויקים ניתן היה להצטייד במקומם? מקור התמונה: Image Public Releaseable per Allie Reed Murray, F-35 Communications]

[לקובץ המאמרים על פער הרלוונטיות של חיל האוויר, לחצו כאן] [לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

הטכנולוגיה הנוכחית גורמת למצב בו הדומיננטיות של חילות האוויר המתקדמים בעולם במלחמה המודרנית נחלשת ובמהירות. בעתיד ובטווח הבינוני צפוי שחילות האוויר יחזרו להיות גורם לא משמעותי במלחמות.

מי יחליף את חילות האוויר כגורם החשוב ביותר? הטק"ק המדויק לסוגיו: טילים בליסטיים וטילי שיוט.

להלן השוואה קצרה בין טילי קרקע קרקע מדויקים (בליסטיים ושיוט) לחילות האוויר המתקדמים בעולם. ההשוואה הזו - שלא הייתה עולה על הדעת עד לפני מס' שנים - נערכת כעת, כי מסתבר ,שהטק"ק המדויק הולך ותופס את מקומו כמרכיב המרכזי בלחימה המודרנית. הוא מהווה משקל נגד לחילות האוויר; ואף - כפי שמסתבר באחרונה במפרץ הפרסי - מסיג את חיל האוויר החזק בעולם, של ארה"ב, לאחור.

יתרונותיו הגוברים של מערך טילי הקרקע-קרקע (טק"ק)

למעשה, יש לטק"ק המדויק יתרונות משמעותיים במספר תחומים. סביר שבעתיד, לכל היותר בעוד 20 שנה - הטק"ק היבשתי המדויק יחליף את חילות האוויר ככלי התקיפה המרכזי במלחמות:

  • ניתן באמצעות טק"ק מדויק לפגוע בוודאות, ובעוצמה רבה, בכל מטרה ובכל טווח; לרבות ובקלות, גם בכל מטרה בבסיסי התעופה של חילות האוויר.
  • מאידך, קשה לחילות האוויר לפגוע במשגרי הטק"ק; מאחר והם קטנים, חלקם הגדול ניידים; וניתן להסתירם בקלות במבנים וגם לשגר את הטילים ממחסות תת קרקעיים.

[בתמונה: בינואר 2016, שודר בטלוויזיה האיראנית תמונה בה נראים טילים בליסטים המאוחסנים על משאיות מתחת לקרקע. המתקן התת קרקעי הראשון של איראן נחשף באוקטובר 2015. במרץ 2016, טען הגנרל אמיר עלי חג'ידה, מפקד סוכנות החלל האיראנית, כי לאיראן מנהרות תת קרקעיות במדינה כולה ומתחת להרים, שם הם מאחסנים את טילי התקיפה שלהם; וכי לא ניתן להרוס את המנהרות גם על ידי פצצות גרעיניות... מקור התמונה: התקשורת האיראנית  (באדיבות המרכז הירושלמי, 2019)]

[למאמרו של יהודה כפיר: 'מנהרות תופת, מנהרות הגנה ומנהרות תקיפה', לחצו כאן]

  • מחיר הטק"ק המדויק אינו עולה על מחיר טילי אוויר קרקע המדויקים, שמשגרים חילות האוויר. כיום, נפסק השימוש בפצצות ברזל זולות; וגם השימוש בפצצות מדויקות גולשות - שעלותם נמוכה משמעותית ביחס לעלות הטילים - הצטמצם. זאת, מאחר והמטוסים נאלצים כעת לשגר את החימוש מטווחים גדולים יותר; מחשש טילי הנ"מ ארוכי הטווח.
  • עלות תחזוקת מערך הטק"ק המדויק קטנה פי 100 וגם יותר מעלות התחזוקה האסטרונומית של חיל אוויר מודרני; הכוללת: הכשרת טייסים ואימונם; תחזוקת מטוסים יקרה מאוד; ושדורשת כ"א מקצועי רב; ועוד. כל אלה לא נדרשים לתחזוקת מערך של טק"ק מדויק
  • קשה מאוד, יקר מאוד ולמעשה, לא ניתן ליירט מתקפה נרחבת של טק"ק מדויק באמצעות סוללות טילים נגד טילים, שמאופיינות במחיר גבוה מאוד למיירט ולציוד הסוללה; ובשיעורי יירוט נמוכים.
  • כעת נכנס לשימוש נרחב, במערכי הטילים המדויקים, דור חדש של טילים בליסטיים, שמתמרנים במהלך הטיסה; וכן טילי שיוט מתמרנים. אין למערכי סוללות הטילים נגד טילים כל יכולת ליירט אותם!

[בתמונה: לא ניתן ליירט מתקפה נרחבת של טק"ק מדויק באמצעות סוללות טילים נגד טילים... בתמונה: טיל הסומאר האיראני. המקור: התקשורת האיראנית]

  • מאידך מטוסי הקרב נותרו פגיעים מאוד ליירוט באמצעות טילי הנ"מ המתקדמים; כגון אס 400; ונאלצים לשגר את החימוש למטרה ממרחקים של עשרות רבות ולעיתים גם מאות ק"מ.
  • הטק"ק - בניגוד למטוסים - זמין לפעולה 24/7 כל השנה. הוא נמצא על הקרקע ולכן ניתן לשגרו לכל מטרה, במסגרת הטווח שלו, תוך דקות בכל עת שנידרש. מאידך המטוס חייב להיות באוויר ובקרבת היעד שאותו מתכוונים לתקוף ולכן הוא זמין לתקיפה לזמן מוגבל מאוד, דקות בודדות; נידרש זמן ניכר כדי להכין את המטוס והטייסים לביצוע המשימה; ונידרש למטוס זמן רב כדי להמריא, ולהגיע לעמדה ממנה יוכל לשגר את חימושו. כך, הזמן בו המטוס מכול לתקוף מוגבל, דקות.

סיכום

עידן הבלעדיות של העליונות האווירית תם. העתיד נמצא בטק"ק המדויק ולא במטוסי התקיפה. צריך להסיט את המשאבים לכיוון הזה. להערכתי, בתוך תקופה של 20 שנה, חילות האוויר יהיו לא רלוונטיים.

מסקנות

  1. יש להשקיע בחיל טילים מדויקים גדול ומגוון, מבחינת סוגי הטילים. חייל זה יגבה בשלב הראשון; ובעתיד יחליף את חיל האוויר כגורם הדומיננטי בהתקפה.
  2.  יש לפתח מענה של יירוט בסבירות גבוהה נגד הטילים המדויקים שבהם מצטייד באינטנסיביות האויב; וזה יכול להיות רק לייזר רב עוצמה.

[לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן]

[לקובץ המאמרים על פער הרלוונטיות של חיל האוויר, לחצו כאן] [לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *