אלי בר און: צריך להיערך למלחמה, ומהר!

[בתמונה: שיגור הטיל "עימאד", על שמו של עימאד מורנייה. צילום: סוכנות הידיעות האיראנית, תסנים]

[לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

ערב יום הכיפורים, הנחנו לפניכם - לחשבון נפש - ארבעה מאמרים שונים על המלחמה הבאה, פרי עטם של ארבעה כותבים שונים (ראו לינקים למטה):

'השורה התחתונה' של כולם היא שדרך המלחמה העולמית השתנתה; ואם אנחנו לא רוצים לשלם מחיר יקר, אנו חייבים - ומיד - להיערך נכונה. אנחנו לא יכולים להמשיך ולהתכונן - וכשיידרש גם ללחום - את המלחמות של אתמול.

אם חפצי חיים ועצמאות אנחנו אז אין לנו ברירה!

מבנה הצבא, ציודו, חימושו ומוכנותו (תורת הלחימה, הלוגיסטיקה ודרך האימון של הגייסות); כך גם מוכנות העורף, חייבים להשתנות ולהתאים למלחמה הבאה.

הסבר

במלחמת ששת הימים, צה"ל היה מוכן היטב למלחמה והתוצאה בהתאם.

גם במלחמת יום הכיפורים צה"ל היה מוכן היטב; אבל, רק למהדורה נוספת ומורחבת של מלחמת ששת הימים... למרות שהמידע על ההתעצמות הסורית והמצרית היה מצוי ברשותנו כ 3 שנים, לא היינו מוכנים ובלשון המעטה לשימוש היעיל שעשו המצרים והסורים במערך הגדול של סוללות טילי נ"מ בחיפוי הדדי, מערך שהקימו בסיוע של ברית המועצות של הימים ההם. מערך זה נטרל כמעט כליל את יכולתו של חיל האוויר לבלום את הפלישה של כוחות מצרים וסוריה לשטחנו; ואחר כך, לסייע ביעילות, ללחימה הקשה של צבא היבשה. כך גם נכשלה ההתמודדות של צבא היבשה עם אלפי טילי ורקטות הנ"ט שהופעלו נגדנו בחזית המצרית.

[במלחמת יום כיפור היינו מוכנים מצוין... אבל, למלחמה הקודמת... בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

התוצאות היו אבדות כבדות ביותר והם - שהכניסו את העם לטראומה מתמשכת -כמו גם, אבדן של שטחים נרחבים שהיו בשליטתנו באזור התעלה.

כיום האויב לא צפוי להפעיל נגדנו אלפי טנקים ותותחים ומאות מטוסי קרב, הדרך הזו נזנחה. האויב נערך, ובוודאות יפציץ אותנו, לכשישלים את התעצמותו באלפי טילים מדויקים מסוגים שונים; טילים, שאין ביכולתנו וגם לא ביכולת של כל מדינה אחרת בעולם לרבות ארה"ב ליירט כאשר הם משוגרים בתצורה של מתקפה נרחבת.

מטרתו של האויב היא העורף האזרחי והמתקנים החיוניים האזרחיים והביטחוניים, לרבות בסיסי צה"ל החשובים ביותר.

זה המצב וכך יהיה.

להערכתי גם אין ויכוח על כך.

האם אנחנו ערוכים לדרך המלחמה הזו?

לחלוטין לא.

[בתמונה: טיל ה'פתח']

מה יש לעשות

קודם כל, ברוח יום כיפור, לבקש סליחה ולנטוש את כל האינטרסנטים הרבים - כאן ובארה"ב - לרבות יצרניות המטוסים והטילים נגד טילים בארה"ב וכאן. מי שמוכרות לנו במיליארדי דולרים אשליות ואמצעי לחימה שברור לכל בר דעת כי לא יצליחו להתמודד ביעילות עם מטחי הטילים המדויקים שינחתו כאן.

שנית, להתחיל מיד להיערך - טכנולוגית, לוגיסטית ותורתית - למלחמות הטילים של ההווה והעתיד: להיערך בהגנה, להיערך בהתקפה, להיערך בעורף ולהיערך בתודעה של המנהיגים והעם. יש פתרונות טכנולוגים שגובשו כאן לפני שנים רבות - וגם נוסו בהצלחה - וצריך להכניס אותם לפיתוח ולשימוש.

ושלישית, מאחר והממ"דים שלנו כבר אינם רלוונטיים, ולא יעמדו בפגיעה ישירה של טילים כבדים, חייבים לחזור ולבנות שוב מקלטים ולהכשיר את הקיימים לשהייה ממושכת!

[לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *