גרשון הכהן: זו ריבונות?

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי hafteh7 לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים על 'שלטון הנהלים', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על 'ריבונות', לחצו כאן]

גרשון הכהן

אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים. משמש היום כעמית מחקר במרכז בגין-סאדאת (בס"א), באוניברסיטת בר אילן.

*  *  *

זוכרים את היישוב שביקש בנימין נתניהו להקים על שם נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, לאות תודה על ההכרה האמריקנית בריבונות ישראל ברמת הגולן?

הצעת ההחלטה מדברת על הקמה לכאורה של ישוב קהילתי חדש, שיקרא 'רמת טראמפ', במסגרת המוניציפלית של המועצה האזורית גולן.

אז הממשלה מתכנסת ומחליטים? מה פתאום... עכשיו, תקוים עבודת מטה על ההחלטה בוועדה הארצית ובמשרד האוצר.

למה? הרי לגמרי לא מדובר ביישוב באמת חדש. הוא גלגול שלישי של היישוב קלע אלון שבגלגול השני נקרא ברוכים ובצמוד לו הוקם היישוב מצוק עורבים.

הנה לפניכם למטה מכתבו של היועץ המשפטי לממשלה בנושא, הגורס כי לפני שהממשלה תחליט, צריכה להיות לפניה המלצה של המועצה הארצית לתכנון ולבניה. הגיוני. נכון? ממש לא! למרות שזו בעצם שכונה של הישוב קלע, סביר להניח שטראמפ לא יזכה לראות את היישוב הזה עומד על תילו, גם אם ייבחר לכהונה שנייה...

מי אשם? הפוליטיקאים, כרגיל? ממש לא. מי שמטרפד במדינת ישראל את יכולת העשייה של הממשלה הם, כרגיל הפקידים... ברוכים הבאים לתמ"א 35, הספר הלבן של ההתיישבות היהודית בישראל!

[למאמר נוסף של האלוף גרשון הכהן על תמ"א 35: 'חוק הלאום וסעיף ההתיישבות', לחצו כאן]

תמ״א 35 אשר קבעה, שהחלטה להקמת יישוב חדש אינה בסמכותה של ממשלת ישראל אלא רק של הוועדה הארצית לתכנון. כל מי שמכיר את הדינמיקה המסורבלת בוועדות האלה יודע, שההחלטה הזו יכולה להיקבר שם לשנים ארוכות...

לפניכם מכתב סגנית היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, בהמשך להחלטה עקרונית של היועץ המשפטי לממשלה:

וגם:

למה הסרבול?

הביקורת שלי כפולה:

  • במדרגה הראשונה, הממשלה מטילה על עצמה מגבלה שאינה במקומה כי לא ברור מדוע מסרבלים כאן תהליך תכנון כאילו מדובר ביישוב חדש.
  • במדרגה השנייה ראוי לשאול מדוע, עם וההזדמנות שנוצרה עם הכרזת הנשיא טראמפ על הגולן, ונדרשת פעולה מהירה לניצול העיתוי, הממשלה מוצאת עצמה כבולה לתהליכי תכנון אטיים שמתעלמים מכורח השעה ומחובת הזריזות במיצוי הזדמנות.

שוב הגענו למחלה הביורוקרטית המשתקת ומעוותת כל החלטה ממשלתית: פרוצדורה במקום מהות! כהני המנהל התקין המקדשים את הפרוצדורה באופן כזה, שאין יותר שום יכולת ממשלית להקים יישובים יהודיים במדינת ישראל (ההגבלה אינה חלה כמובן על יישובים ערביים...). ספר לבן כנגד ההתיישבות היהודית במדינת ישראל.

הלקח של ג'ק וולש

ג׳ק וולש - מנכ״ל ג׳נרל אלקטריק לשעבר - הופיע לאחר פרישתו בפני תלמידי בית הספר למנהל עסקים בהארוורד. שאלו אותו: אחר כל שנות הניסיון והתפיסות הניהוליות שגיבשת, מה היית עושה אחרת אם היית עכשיו מתחיל את תפקיד המנכ״ל מהתחלה? הוא חשב לרגע וענה: הייתי עושה אותו דבר רק הרבה יותר מהר.

[תמונתו של ג'ק וולש משמאל נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Hamilton83. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

זו תובנת יסוד בעולם העסקי הדינמי: מיצוי הזדמנויות ופעולה מהירה. זה ממש ההפך ממה שממבקשים כהני המנהל התקין והתכנון המפורט והאחראי. הם מוכנים לאבד הזדמנויות, העיקר שעבודת המטה והתכנון יתנהלו על פי הספר.

זו תסמונת הכשל שהולידה וועדת אגרנט- תופעת הכסת״ח: שהכל יתנהל כמו שצריך בפרוצדורה הנדרשת, בהקפדה על כל הנהלים ואם משהו ייכשל האחראים מוגנים בהתנהלותם על פי הספר.

זו אולי תמצית ההסבר להצלחה הישראלית בסטרט אפ: התופעה הזו מתרחשת כמעט במלואה מחוץ להתערבות מוסדית; והכישלון כמו ההצלחה אינם יתומים!

אם זו משמעותה של ריבונות, זהו זרקור אזהרה לכל מי שמבקש ריבונות ביהודה ושומרון. בשם הממשל התקין נרמסו הצהרותיו של האב המייסד, דוד בן גוריון, שגאולת ישראל היא מעל לעבודת מטה ומעל לחוק.

למול הטענה שככה לא היינו מצליחים להקים מדינה, מסבירים שעכשיו שכבר יש מדינה תם עידן היזמה הפרועה. הסבר זה מתכחש למציאות הדינמית, המעמידה גם מדינה מבוססת בפני הכורח להשתנות בגמישות להסתגל לניצול הזדמנויות במהירות נדרשת אחרת תשקע בניוון ותאבד כל יכולת למיצוי הזדמנויות אסטרטגיות.

[לקובץ המאמרים על 'שלטון הנהלים', לחצו כאן] [להרחבת המושג 'גמישות', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על 'ריבונות', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *