דניאל יחזקאלי: 'דיליי' (Delay) – היחיד שבוחר לאחר

[בתמונה: 'דיליי' (Delay)... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

[בתמונה: 'דיליי' (Delay)... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

דילייDelay) ) הוא אפקט אודיו המקליט אות נכנס למימד אכסון אודיו, ומנגן את ההקלטה לאחר זמן מוגדר. האות שמנוגן מחדש יכול להתנגן פעם אחת, או מספר פעמים. בנוסף לכך, האות יכול להיות מוזן בחזרה לתוך האפקט כדי לייצר אפקט דעיכה הדרגתי לאורך מספר חזרות.

[לריכוז הערכים בתחום המוסיקה, ההפקה והסאונד באתר, לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 9 בנובמבר 2021

דניאל יחזקאלי הוא מלחין למשחקי וידאו ומרצה בבית הספר למוסיקה רימון; בבית הספר לאומנויות, תלמה ילין; ובבית הספר למקצועות המולטימדיה של האוניברסיטה הפתוחה. הוא עוסק בחיבור שבין מוסיקה ומשחקים לניהול, פילוסופיה, פסיכולוגיה, פיזיקה ומדעי המוח. משמש כמנהל מחלקת השמע והמלחין הראשי של אולפן המשחקים האמריקאי-שווייצרי Amstad Digital.

דניאל יחזקאלי הוא מפיק מוסיקלי, מלחין למשחקי וידאו ומרצה, העוסק בחיבור שבין מוסיקה ומשחקים לניהול.

זהו מאמר ראשון בשלושה מאמרים בנושא אפקט הדיליי בהפקה מוזיקלית. למאמרים האחרים: 

*  *  *

דיליי (Delay) הוא אפקט אודיו המקליט אות נכנס למימד אכסון אודיו, ומנגן את ההקלטה לאחר זמן מוגדר. האות שמנוגן מחדש יכול להתנגן פעם אחת, או מספר פעמים. בנוסף לכך, האות יכול להיות מוזן בחזרה לתוך האפקט כדי לייצר אפקט דעיכה הדרגתי לאורך מספר חזרות.

בדיליי ניתן להשתמש באופן עדין ומרומז, או באופן עשיר ועמוס, בהתאם לאופי השימוש.

השימוש בדיליי הוא נפוץ במיוחד על שירה ועל גיטרות. עם זאת, ניתן להשתמש בו גם על תופים, קלידים, או כל תוכן אודיו אחר, במידה והדבר משרת את הצורך האסתטי/טכני של המפיק או הטכנאי.

אפקט דיליי יכול להיווצר באמצעות טייפ סלילים - שיטה שפותחה בשנות ה-40 וה-50 של המאה העשרים; יחידת אפקט אנלוגית שהוצגה בשנות השבעים; פדל אפקט דיגיטלי שהוצג בשנת 1984 או אפקטים דיגיטליים מבוססי תוכנה (פלאגינים) שנכנסו לשימוש בשנות האלפיים.

עם זאת, דיליי אינו רק כלי טכני. ביכולתו להפוך תוכן אודיו שנוצר מכלי מסוים, לכלי חדש לגמרי. כאשר אנחנו לומדים להשתמש בדיליי ככלי עיבודי ולא רק כאלמנט מעשיר של סאונד, נפתח בפנינו עולם שלם של אפשרויות אמנותיות, שרק מחכה שנחקור אותו.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי mohamed_hassan לאתר Pixabay]

הדגמה: סרטון של שימוש בתופים

לאורך השנים, נעשה מספר רב של שימושים מגוונים באפקט הדיליי, והוא הוביל ליצירה של מספר טכניקות לטיפול בסאונד ושימושים אמנותיים, שנשארו פופולריים מאוד עד היום; ואף לעיתים הגדירו את הסאונד של תקופתם. בין אם מדובר בטכניקות כמו דיליי פשוט, Doubling Echo או Slapback Delay, או טכניקות מורכבות, שהפכו לאפקטים בפני עצמם כמו Flanger, Chorus ועוד.

[סקירת הפרמטרים של אפקט הדיליי במאמר: 'הפרמטרים של אפקט הדיליי הדיגיטלי'. לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

[לריכוז הערכים בתחום המוסיקה, ההפקה והסאונד באתר, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *