יצחק קלדרון אדיג'ס ומלחמת הזוגות הנשואים

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי RyanMcGuire לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים על מורכבות האהבה, לחצו כאן]

ב- 1 בפברואר 2019 פרסם המומחה הארגוני - החשוב במערב בסוף המאה ה- 20 ותחילת המאה ה- 21 - פרופ' יצחק אדיג'ס, (ראו תמונה משמאל) מאמר מעניין בבלוג שלו באנגלית (זְכֻיּוֹת שְׁמוּרוֹת ©) תחת השם "מלחמת הזוגות הנשואים" (Marital Warfare).

כיוון שמערכות מורכבות פועלות בצורה דומה, אדיג'ס משליך, לעתים, בבלוג שלו תובנות מערכתיות גם על 'ארגונים' מסוג שונה, כמו - במקרה שלנו - זוגות נשואים.

*  *  *

נקודת המוצא של המאמר היא שמאבקי כוח בכל ארגון - כולל במשפחה - הם תופעה טבעית. תורת המערכות המורכבות מלמדת אותנו, שמערכות מורכבות מתפתחות ומתאימות עצמן למציאות משתנה, דרך מאבקים בלתי פוסקים על חלוקת העוצמה.

כיוון שכך, וכדי שמאבק העוצמה הזה לא יהרוס את חיי הנישואין, הם צריכים למצוא לעצמם הפוגה. כך למשל, עיסוק של כל אחד מבני הזוג בתחביבים שונים - כמו חדר כושר, טיולים, דיג, מפגשים נפרדים עם חברים/חברות, משחקי טניס וכדומה - מספקים להם את מרווחי הנשימה הדרושים.

[למאמר באנגלית בבלוג של פרופ אדיג'ס, לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'מאבק העוצמה במערכת מורכבת', לחצו כאן]

בעבר, לבני המעמד הבינוני היה מרחב משלהם. הם היו נפגשים כדי לשחק קלפים, לשתות, להתלוצץ, ולצחוק הרבה. בדרך כלל היו הגברים מתכנסים בחדר אחד והנשים בשני, כל מין בעיסוקיו, בריכוליו ובבדיחותיו.

לגברים העשירים היו מועדונים בלעדיים, שבהם לא הורשו נשים להיכנס. הפחות עשירים הלכו לבר, ללא בני-זוגם. גברים ונשים התנגשו, זה בזה, הרבה פחות.

כל זה השתנה עם שחרור הנשים. לא עוד מועדוני גברים בלעדיים. הליכה של אנשים נשואים לברים לבד כבר מקובלת הרבה פחות. אדיג'ס טוען שבאין מפלט, אנחנו אוחזים, זה בגרונו של זה. יש שבורחים למציאות המדומה והלא מומלצת של סמים ואלכוהול.

לסיכום, ממליץ אדיג'ס לבני זוג, למצוא להם את פעילויות הוונטילציה החיוניות הללו; ולייצר מרווחי זמן לגיטימיים לשני בני הזוג, להתאוורר, למען אושרם המשותף.

[בתמונה: פסקי זמן מתוכננים לשני בני הזוג: סגולה לאריכות האהבה? תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Alexas_Fotos לאתר Pixabay]

הוא צודק?

[לקובץ המאמרים על מורכבות האהבה, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *