יחזקאלי ואונגר משיח: שליטה – היכולת להכתיב לאחרים ולפקח עליהם

[בתמונה: משחקי שליטה... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Espressolia לאתר Pixabay]

המאמר עודכן ב- 4 בינואר 2021

ד"ר פנחס יחזקאלי ואינג' שרית אונגר-משיח הם מומחים לניתוח רשתות ארגונית (Organizational Network Analysis). ושותפים בחברת 'ייצור ידע'.

*  *  *

המשגה

שליטה (domination) היא הפעלת העוצמה. לגרום לגורם אחר במערכת מורכבתלעשות את רצוננו, גם אם הוא אינו מעוניין בכך ואפילו אם זה סותר את האינטרסים שלו. 

ההיפך משולט היא נשלט.

הצורך בשליטה והצורך להישלט הן תכונות מולדות וטבעיות (אך גם מושפעות על ידי הסביבה), כי שתי התכונות - שליטה והישלטות - נובעות מעצם מהותה של מערכת מורכבת, המבוססת על ריכוז של עוצמה בידיהם של בודדים...

התופעה הזו - של שליטה הנתונה לבודדים - ניתנת לצפייה ברשתות חברתיות וארגוניות, ובאה לידי ביטוי בתופעת ה'רכזת': גורם מרכזי ברשת, המנקז אליו קשרי גומלין רבים, המקנים לו עוצמה, ומאפשרים לו לכפות את רצונו על האחרים. רשתות הן 'דיקטטוריות' באפיין, ונוטות להתמרכז, בהתארגנות עצמית, ככל שעובר זמן:

[להרחבה בנושא: 'מערכת מורכבת', לחצו כאן] [לריכוז המאמרים על 'עוצמה', לחצו כאן] [להרחבה בנושא: 'רכזת', לחצו כאן] [להרחבה בנושא: 'קשרי גומלין', לחצו כאן] [להרחבה בנושא: 'התארגנות עצמית', לחצו כאן]

[בתמונה: רכזת. מפת הרשת עובדה במערכת לניתוח רשתות ארגוניות EFRON, חברת ייצור ידע]

שליטה ביחסים בינלאומיים

התופעה של שולט ונשלט קיימת בכל מערכת מורכבת, וגם ביחסים הבינלאומיים. כך למשל, הביטוי "סדר עולמי חדש" (אנגלית: "New World Order") מתייחס להתהוות שלטון ביורוקרטי-קולקטיבי עולמי יחיד, שישיג שליטה עולמית.

[החלום של שליטי אימפריות: שליטה עולמית... לכתבה של גיא אלסטר ב'וואלה', לחצו כאן]

שליטה בארגון ומלכודת המייסד

בארגון, שליטה מתבצעת דרך 'קשרי היררכיה', בדרך של הורדת מידע, חומרים ואנרגיה, מלמעלה למטה (Top-Down). אלו הם קשרי הגומלין שבין מרכיבי הארגון. הם צינורות התקשורת, שהארגון יוצר במדרג ההיררכי בין ממלאי תפקידים בארגון.

ככל שקשרי ההיררכיה קשיחים יותר, הם מדכאים את התפתחות קשרי העבודה ומגבילים אותם.

מקרה ארגוני קיצוני המאפיין מצב כזה הוא מלכודת המייסד (וגם תסמונת המייסד / מלכודת היזם / מלכודת המייסד): יזם - שארגונו הצליח והתפתח - אבל שבוי באגו שלו, אינו מאפשר התפתחות קשרי עבודה, ופועל דרך קשרי ההיררכיה בלבד, כאילו הארגון עדיין קטן.

בתמונת הרשת למטה מתואר ארגון כזה. הקווים הכתומים מייצגים קשרי היררכיה חזקים, החונקים את קשרי העבודה הכחולים:

[להרחבה בנושא: 'קשרי היררכיה', לחצו כאן]  [להרחבה בנושא: 'קשרי עבודה', לחצו כאן] [להרחבה בנושא: 'מלכודת המייסד', לחצו כאן]

[מפת הרשת עובדה במערכת לניתוח רשתות ארגוניות Aurora, חברת TECI]

הפרעות שליטה

כיוון ששליטה היא תכונה טבעית, גם הפרעות שליטה של אנשים הם חלק מחיינו: מהפרעות קלות של צורך מתמיד בשליטה; או צורך נגדי להישלט, ועד ליחסי מתעלל-קרבן, שמקצינים את ההפרעות הקוטביות הללו. ההפרעה הקשה ביותר הקשורה בשליטה היא, כמובן, פסיכופתיה.

[להרחבה בנושא: 'התעללות', לחצו כאן]  [להרחבת המושג 'פסיכופתיה', לחצו כאן]

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Alexas_Fotos לאתר Pixabay]

משחקי שליטה - BDSM

BDSM הוא שם כולל למגוון של פרקטיקות ארוטיות, בעלי מרכיב מרכזי של שליטה. יחסי שליטה יכולים לערב צורות ביטוי רבות, המשקפות את טעמם והעדפותיהם האישיות של הנוטלים בו חלק.

השם מורכב מ- (ויקיפדיה: BDSM):

  • Bondage - B - כבילה;
  • Discipline - D - משמעת;
  • Domination & Submission - D&S - שליטה וכניעה;
  • Sadism & Masochism - S&M - סאדיזם ומאזוכיזם (סאדומאזוכיזם).

[בתמונה משמאל: משחקי שליטה - שליטה (וגם - מהרצון להישלט) כתופעה מולדת וטבעית... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי ilviaP_Design לאתר Pixabay]

 

הכל במידה... פרדוקס השליטה

הפעלת העוצמה, לצורך השגת שליטה, צריכה להיות מבוקרת, כיוון ששימוש בעוצמת יתר עלול להוביל, למה שמכונה: פרדוקס השליטה (The Paradox of control): ככל שננסה לפקח באופן הדוק יותר על מערכת מורכבת - למשל, ארגון - תלך אי הוודאות ותגדל, ושליטתנו עליו תקטן בהתאמה.

[להרחבה בנושא: 'עוצמת יתר', לחצו כאן] [להרחבה בנושא: 'פרדוקס השליטה', לחצו כאן] [להרחבה בנושא: 'אי ודאות', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *