אלעד רזניק: פרי שלא נקטף בזמן מרקיב!

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי dimitrisvetsikas1969 לאתר Pixabay]

[לאוסף המאמרים על משא ומתן, לחצו כאן]

כל חקלאי יודע שפרי שלא קוטפים בזמן מהעץ נרקב. חוסר הרצון הישראלי ירדני למעורבות פעילה בלחימה בסוריה מחד גיסא; ומעורבות רוסית פעילה, ללא תגובה אמריקאית, מאידך גיסא, הביאו ביולי 2017 את רוסיה ארה"ב וירדן לחתום על הסכמי הפסקת אש זמניים לאורך הגבול הירדני-סורי, ולאורך הגבול הישראלי-סורי ולהקמת אזורי 'דה-אסקלציה'.

ע"פ ההסכם, צבא אסד יעצור את תקיפותיו כנגד כוחות המורדים, ותיאסר כניסתו לשטחים לאורך הגבולות הנ"ל. הרוסים התחייבו להפסיק את תקיפות האוויר באזורים המוגדרים, אולם כלל הפעילות נגד כוחות אל-קעידה במרחב הותרה. 

בהעדר כוח סורי משמעותי באזורים אלו, האינטרס האמריקאי היחיד במרחב היה דאגה לבנות בריתה, ישראל וירדן, וסביב האינטרס הזה התפתח ההסכם. 

כיוון שצבא אסד והמיליציות האיראניות היו עסוקים בצפון ובמזרח סוריה וכיוון שלא היה להם כוח האדם הדרוש ללחימה באזורים הנ"ל, ההסכם התאים למדינות הציר הרוסי, באותה תקופת זמן. 

עם השינויים על הקרקע, והשלמת ההשתלטות המחודשת בצפון ובמזרח המדינה על ידי כוחות צבאי אסד (בעזרתם האדיבה של הרוסים והמיליציות האיראניות) נשאר כיס התנגדות אחד - השטחים לאורך הגבול בדרום. 

כיוון שלאמריקאים אין אינטרס אמתי משלהם לקיום אותם אזורי ביטחון לאורך הגבול הירדני-סורי ולאורך הגבול הישראלי-סורי, וכיוון שגם ישראל וגם ירדן סרבו לנהל פעילות צבאית בסוריה, ולהכריז בעצמן על אזורים אסורים לטיסה לאורך הגבול (מטעמים הומניטריים), היה זה צפוי, שעם השלמת משימותיו בצפון ובמזרח, יתפנה צבא סוריה לחדש את שליטתו באזורים אלו, וישתלט על כלל האזור עד לקו הגבול. 

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי Clker-Free-Vector-Images לאתר Pixabay]

עם תחילת המתקפה של צבא אסד להשתלטות מחודשת על האזורים הללו לפני כשבוע, הגיע ההסכם לסיומו בפועל גם אם הצהרתית מזכיר ההגנה הרוסי שוויגו הכחיש את הדיווחים הטורקיים-סעודים על פרישת רוסיה מההסכם. 

ב- 16 ליולי תערך פגישת פסגה בהלסינקי בין דונלד טראמפ לולדימיר פוטין. בהתחשב במפת האינטרסים האמריקאים ובמצב הדברים על הקרקע, 'האזורים הבטוחים' לאורך הגבול לא יהיו אפילו ז'יטון על שולחן המשא ומתן. 

ושותפותיה של ישראל לאורך הגבול? ובכן....כמו צד"ל בלבנון נזנחו / יזנחו לאנחות. 

הרי אמרנו: הפרי שלא נקטף בזמן הרקיב על העץ!

[לאוסף המאמרים על משא ומתן, לחצו כאן]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *