רקפת ששון: יתרונות הניהול הנשי

[בתמונה: יתרונות הניהל הנשי... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay][בתמונה: יתרונות הניהל הנשי... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

'ניהול נשי' (Feminine style of management) הוא שם כולל לדפוס ניהול, השונה מדפוס 'הניהול הגברי', שעושה שימוש ב'תכונות נשיות' מובהקות' לטוב ולרע. אדגיש: ניהול נשי אינו טוב יותר מניהול גברי. הוא שונה ממנו...

[לאוסף המאמרים על ניהול נשי באתר ייצור ידע, לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 8 בדצמבר 2021

רקפת ששוןתמונת העט של רקפת ששון, מנהלת לקוחות ופרויקטים שיווקיים בתחומי האופליין והאונליין. עוסקת בתכנון, גיבוש אסטרטגיה והובלה של פרויקטים, משלב הבנת הצרכים של הלקוח ועד לשלב הפקת התוצר הסופי. כן, עוסקת בפיתוח עסקי, כתיבת תוכן וניהול אפליקציות. בעלת תואר ראשון בתקשורת ובמנהל עסקים, ותואר שני בהתנהגות ובפיתוח ארגונים. היא מנהלת לקוחות ופרויקטים שיווקיים בתחומי האופליין והאונליין. עוסקת בתכנון, גיבוש אסטרטגיה והובלה של פרויקטים, משלב הבנת הצרכים של הלקוח ועד לשלב הפקת התוצר הסופי. כן, עוסקת בפיתוח עסקי, כתיבת תוכן וניהול אפליקציות. בעלת תואר ראשון בתקשורת ובמנהל עסקים, ותואר שני בהתנהגות ובפיתוח ארגונים.

*  *  *

המשגה

'ניהול נשי' (Feminine style of management) הוא שם כולל לדפוס ניהול, השונה מדפוס 'הניהול הגברי'שעושה שימוש ב'תכונות נשיות' מובהקות, לטוב ולרע.

אדגיש: ניהול נשי אינו טוב יותר מניהול גברי. הוא שונה ממנו.

למרות שמו, הוא אינו מאפיין רק מנהלות-נשים, אלא שיטת ניהול: יש מנהלים גברים המנהלים בדפוסי ניהול נשי; ולהיפך: מנהלות המאמצות דפוסי ניהול גבריים (ראו בהמשך). שיטת הניהול הזו עדיפה לסוג ארגונים מסוים ופחות טובה לאחרים.

במאמר קודם המחשתי שימוש שלילי בתכונות נשיות, של מה שמכונה, מנהלות ביצ'יותהמאמר הזה מוקדש לצדדים החיוביים של 'הניהול הנשי'.

[למאמר, 'מנהלות ביצ'יות ואיך מזהים אותן…', לחצו כאן]

מהם המאפיינים של 'ניהול נשי'?

אינטואיטיבי, אמפתי ורגיש

יש בניהול הנשי את היכולת, למשל, להקשיב לגורמים שונים בארגון, לגלות אמפתיה כלפיהם ולתכלל ביניהם. תכונה זו נדרשת במיוחד בעולמות השיווק והסטארטפים וכן, בארגונים שבהם מתקיימת עבודה מול חו"ל.

תקשורת יעילה ושיתופיות 

ניהול נשי מתאפיין בשיתוף פעולה, בסנכרון באינטראקציה ויצירת מעורבות, ובהרמוניה גדולה יותר בארגון מבניהול גברי. לכן, האופטימיזציה הארגונית טובה יותר. לכן, מטבע הדברים, ניהול נשי בונה סביבת עבודה דמוקרטית יותר מניהול גברישמייצרת סביבה ארגונית תומכת, יצירתית ודינאמית (המרכז הישראלי לניהול, ללא תאריך).

זאת, בניגוד לניהול גברי, הניהול הגברי "המנוהל ממקום של מרחק וסמכות ביחסי עבודה היררכיים" (המרכז הישראלי לניהול, ללא תאריך).

[בתמונת הרשת: ארגון בעל מאפיינים דמוקרטיים. הוכן במערכת לאבחון ולניתוח ארגוני dna-7, חברת TECI]

[בתמונת הרשת: ארגון בעל מאפיינים דמוקרטיים. הוכן במערכת לאבחון ולניתוח ארגוני dna-7, חברת TECI]

[להרחבה בנושא 'שיתוף פעולה', לחצו כאן] [להרחבה בנושא 'אופטימיזציה', לחצו כאן]

הפרטים מרכיבים את השלם

ניהול נשי מאופיין בהתמקדות בפרטים קטנים. לוח הזמנים יפורק לאירועים, למשימות ולמטלות. הפרטים מרכיבים את השלם (המרכז הישראלי לניהול, ללא תאריך).

זאת בניגוד לניהול גברי, שיוצא מהאסטרטגיה והמטרות אל הפרטים, ואומד את ההתנהלות מנקודת מבט רוחבית (המרכז הישראלי לניהול, ללא תאריך).

מולטיטאסיקינג

ניהול נשי מתאפיין ביכולת לבצע מספר רב של משימות במקביל, תוך יכולת לראות מספר צעדים קדימה, ואף לתמרן מהלכים 'תוך כדי תנועה'. תכונה זו רלוונטית מאוד לעולמות ההייטק, הפארמה, הייעוץ, השיווק, המדיה והפרסום.

[בתמונה: מולטי טאסקינג... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

אינטליגנציה רגשית

זו היכולת להפגין רגשות ולהכיל רגשות בעבודה. תכונה זו רלוונטית במיוחד בארגונים, שבהם עובדים עם צוותי עבודה כדוגמת, הייטק, מדיה ודיגיטל, פארמה וביוטק.

יכולת שילוב טובה יחסית בין עבודה למשפחה

מנהלות ומנהלים המבצעים 'ניהול נשי', יבינו את הקונפליקט הזה, וידעו לתמרן בו ביתר אפקטיביות, ובפגיעה מינימלית בשני הצדדים. יכולת זו נדרשת כיום בכל סוג של ארגון, שכן, בישראל יום עבודה עולה על 9 שעות, והזמן מחוץ לבית והרחק מהמשפחה הולך ומתעצם.

העצמה נשית

ניהול נשי מאציל וסומך סמכויות, תוך הקפדה לגייס נשים לתפקידי ניהול.

יצירתיות ויכולת התגברות על התנגדויות

ניהול נשי יודע 'לדחוף' רעיונות חדשים, ליזום ולקדם מהלכים באפקטיביות יחסית.

הבדלים ויזואליים בין 'ניהול נשי' ל'גברי'

הבדלים בין ניהול נשי ל'גברי' ניתנים אפילו לצפייה בעין. כך לדוגמה, המחיש ד"ר פנחס יחזקאלי (ראו תמונה משמאל) בשתי תמונות מהעיתונות (ראו למטה), את ההבדלים בין הסגנונות:

  • מימין מפקדות המשטרה הצבאית. התמונה מקרינה את תמצית חוזקו של הניהול הנשי: רעות, פתיחות וביטחון עצמי. אין סיכוי שמפקדים גברים יצטלמו כך, בארגון היררכי צבאי!
  • משמאל: מפקדות במשטרה: הן עומדות בתנוחה גברית מובהקת, כמו אומרות: "אין הבדל בינינו למפקדים הגברים".

במאמר קורא יחזקאלי לנשים מפקדות להתרחק מסגנון ניהול גברי, הגורם להן נזק:

[מקור תמונתו של ד"ר פנחס יחזקאלי: אתר ייצור ידע]

.

.

[בכרזה: נשים מנהלות / מפקדות - התרחקו מסגנון ניהול גברי... הכרזה: ייצור ידע]

[בכרזה: נשים מנהלות / מפקדות - התרחקו מסגנון ניהול גברי... הכרזה: ייצור ידע]

[למאמרו של ד"ר פנחס יחזקאלי: 'מפקדות במשטרה: רק תשמרו עליהן…', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

[לאוסף המאמרים על ניהול נשי באתר ייצור ידע, לחצו כאן]

מקורות

One thought on “רקפת ששון: יתרונות הניהול הנשי

  1. כל מפקד טוב צריך את התכונות הגבריות והנשיות. ממש לא רצוי שתכונות המוח הימני ישתלטו על השמאלי או להיפך. הייתי דווקא מציעה לנשים להתנהג איך שמתאים בהתחשב בסביבה הגברית. הרי אף אחד לא ירצה שאיזה חייזר ינחת לו בעבודה, וגם לא מישהו עם אג'נדה מיליטנטית של תיקון עולם. שינויים עושים לאט עם לימוד תוך כדי ובלי פוזות ועיצות טכניות מיותרות. להבנתי, כל עוד לא נכנסים לך לנשמה, עדיף להשתלב ולהשתתף כתף אל כתף בלי להתכחש למה שאת/ה (יש עוד וריאציות בעולם על הנושא של גבר אישה). הבעיה היא שכללים אלה לא מספקים את המאצ'ו'ס שבחבורה והשאלה היא איך להסתדר עם כאלה בלי אבדן בנפש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *