אלעד רזניק: האינטרס האסטרטגי הרוסי במזרח התיכון

[למעלה: מפת ים סין הדרומי. למקור לחצו כאן]

אחד הדיונים היותר מעניינים כיום במדינת ישראל עוסק בתפקידה של רוסיה בסוריה. במאמר זה אנסה להסביר בקצרה את מהות הקשר הרוסי איראני, ומדוע הסיכוי שהרוסים ירסנו את האיראנים לא קיים.

קצת על הכלכלה הרוסית 

סה"כ היצוא הרוסי בשנת 2017, עמד על 357.1 מיליארד דולר, ירידה של 32.3% משנת 2013; אולם שיפור של 25.1% מ- 2016. היצוא מהווה 8.9% מהתל"ג הרוסי שעומד על כ- 4 טריליון דולר. ענף היצוא הגדול ביותר של הכלכלה הרוסית הוא דלקים וגז טבעי. הענף מכניס לקופת המדינה הרוסית כ- 173.3 מיליארד דולר או 48.5% מסך כל יצוא הסחורות, ומהווה גם מנוף ללחץ בזירה הבינלאומית, בעיקר על אירופה. בין חמשת החברות המייצאות הגדולות ביותר ברוסיה אפשר למצוא את Gazprom ואת Surgutneftegas. 

שאר ענפי היצוא הרוסיים כוללים: ברזל לסוגיו 5.3%; מתכות יקרות 3.1%; מחשבים ותוכנה 2.4%; עץ ומוצריו 2.2%; דגנים 2.1%; דשנים 2%; אלומיניום 1.9%; נחושת 1.3%; וציוד אלקטרוני 1.2%. 

יעדי היצוא העיקריים של רוסיה הם: הולנד, גרמניה, בלרוס, טורקיה וסין כשרוב הגז הרוסי מיוצא למדינות האיחוד האירופי. 39% מאספקת הגז הטבעי למדינות האיחוד האירופאי מיובאת מרוסיה. 

אחדים ממרבצי הגז הטבעי הגדולים בעולם נמצאים בים סין הדרומי (ראו מפה בתחילת המאמר). בשנת 2013 העריך משרד האנרגיה האמריקאי את מרבצי הגז הטבעי הידועים בים סין הדרומי בכ- 5380 מיליארד מטר מעוקב; ואת מרבצי הגז הטבעי הלא ידועים בכ- 8211 מילארד מטר מעוקב (https://www.eia.gov/beta/international/regions-topics.cfm…). 

לצורך ההשוואה בשדה הגז הרוסי הגדול ביותר - ה- URengoy - קיים מאגר שמוערך בכ- 10000 מיליארד מטר מעוקב של גז. זאת, לאחר שכ 6500 מילארד מטר מעוקב של גז הופקו ממנו מאז שנת 1978. במאגר ליוויתן התגלו 453 מיליארד מטר מעוקב, ובמאגר תנין 30 מיליארד מטר מעוקב.

[הפקת גז ברוסיה: הפיקדונות העיקריים נתגלו באזורי הקוטב הצפוני, צפון מערב סיביר והמזרח הרחוק, חלק משדות הגז הרוסיים הם לא רק הגדולים בעולם, אלא גם ייחודיים. למקור לחצו כאן]

פרויקט דרך המשי של סין

באוקטובר 2013 הכריז נשיא סין ש'י ג'ינפינג על פרויקט דרך המשי של המאה ה 21. הפרויקט אמור לחבר את מדינות אסיה עם מדינות אירופה דרך שורה של פרויקטי תשתית גדולים וביניהם כבישים רכבות מסופי גז ומפעלי זיקוק.

באפריל 2015 חתמו סין ופקיסטן על הסכם אסטרטגי כלכלי משותף, ה- CPEC. ע"פ ההסכם, סין מתעתדת להשקיע בפקיסטן כ- 50 מיליארד דולר (כ- 20% מהתל"ג הפקיסטני), כשמחצית מהסכום כבר הושקעה, נכון להיום. במסגרת הפרויקטים המשותפים בין סין לפקיסטן, הוחכר נמל גודהר לסינים ל- 50 שנה. כחלק מההסכם, יוקם טרמינל לשינוע גז טבעי בנמל גודהר.

[למאמר קודם בנושא דרך המשי הסינית, לחצו כאן]

אחד הפרויקטים האחרים שמלווים את דרך המשי הוא פרויקט בין ערב-הסעודית לסין. ההסכם נחתם בין חברת הנפט הלאומית הסעודית : ארמקו לחברת הנפט הסינית סינופק. במסגרת ההסכם הוקם - בהשקעה של כ- 5.2 מילארד דולר - בית זיקוק חדש בינבו (מערבית לעיר מדינה) לחופי הים האדום. 

תוכנית דרך המשי הסינית היא הסיבה שהרוסים מגדירים את הברית שלהם עם האיראנים כברית אסטרטגיתהקרבה היחסית של נמל גודהור לנתיבי התעבורה הימיים המובילים לאירופה, והקרבה היחסית של בית הזיקוק בינבו לאירופה מדאיגה את הרוסים. לכן, בספטמבר 2015 הם קיבלו את הזמנת האיראנים והגיעו לסוריה. בכך הבטיחו כי בכל השטח שבין איראן לים התיכון, לא יעבור ליטר גז אחד ללא שליטה רוסית!  

באותו הקשר, כבשו האיראנים ובעלי בריתם, במרץ 2015, את צנעה בירת תימן, וניסו להשתלט על מייצרי באב אל-מאנדב. 

כלל הפעילות הרוסית במזרח התיכון - משנת 2015 ואילך - נועדה לדבר אחד עיקרי: דאגה לכך שרוסיה תקבל את ליטרת הבשר שלה, מכל ליטר דלק לסוגיו השונים שישונע דרך המפרץ או אפריקה לאירופה. 

הברית האסטרטגית העיקרית של הסינים עם פקיסטן, והפרויקטים המשותפים עם ערב הסעודית, מעמידים את רוב העולם הסוני לימין סין. הרוסים - כתמונת ראי למאמץ הסיני - גייסו לטובתם את העולם השיעי, תוך השקעת המינימום האפשרי במונחים של כוח אדם והשקעה כלכלית. לכן, במסגרת מאבקי הכוחות שבין הבריתות, איראן גרעינית הופכת להיות אינטרס רוסי!

האינטרס הישראלי האזורי תואם את האינטרס הסוני. לכן - במוקדם או במאוחר - תמצא את עצמה ישראל במסלול התנגשות עם האינטרס האסטרטגי הרוסי במרחב!

העשרה

One thought on “אלעד רזניק: האינטרס האסטרטגי הרוסי במזרח התיכון

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *