איאן פוסטר: צוותים – העיצוב הארגוני החדש?

[ציור של Ian Foster שעיטר את הכתבה המקורית בלינקדין, April 11, 2017. למקור לחצו כאן]

[מאמר זה הוכן במשותף עם אינג' שרית אונגר משיח]

ב- 11 באפריל 2017 פרסם איאן פוסטר - העוסק בבניית אסטרטגיה ארגונית, בבניית צוותים, באימון מנהלים ובניהול כישרונות (טלנטים) בארגונים במשך 30 שנה - מאמר בלינקדין, תחת השם: צוותים - העיצוב הארגוני החדש? (Teams - the new organization design). מפאת חשיבותו אנו מביאים אותו כמות שהוא, כאן:

*  *  *

מתוך מחקר ועבודה עם ארגונים וצוותים, אני מודע יותר ויותר לאופן שבו ההתקדמות הטכנולוגית והשינויים הדמוגרפיים משנים באופן דרמטי את האופן שבו חברות פועלות. להלן מספר ציטוטים:

"מקום העבודה המודרני מוקיר עבודת צוות. אבל האופן שבו אנו חושבים על צוותים אינו הולך בד בבד עם 'תרשים העץ' הארגוני, המוכר לנו" [1].

העבודה נעשית היום יותר ויותר בצוותים

"צוותים ו 'רשתות של צוותים' [2] משקפים יותר ויותר את האופן שבו העבודה נעשית בארגונים. מבנים ארגוניים מסורתיים נבחנים ברמת הגמישות האסטרטגית (האג'יליות) שלהם, וכושר ההסתגלות הזה הוא קריטי להישרדותם."

עולם העבודה הדיגיטלי הולך וגדל. כוח עבודה עולמי גלובלי, משכיל ומגוון, וכן דור הולך וגדל של 'ילדי המילניום', גדלים בעולם טכנולוגי, עם חינוך שמדגיש דינמיקה קבוצתית [3]. כל אלה שינו את הציפיות ואת ההזדמנויות לאופן שבו ארגונים מתנהלים.

השינויים הללו 'דוחפים' את תהליכי  קבלת ההחלטות למקומות שבהם העבודה מתבצעת, ולהיכן שהמומחים פועלים, כדי להשיג את המהירות והחדשנות הדרושים לעסקים מודרניים.

עדיין, כמובן, יש צורך בארגונים פונקציונליים, כדי לספק מרכזי מומחיות ושירותי תכנון אסטרטגי, לאורך שרשרת האספקה / הערך; ולוודא תהליכים של קבלת החלטות ברמה הנאותה. יחד עם זאת, בתוך, ולאורך הארגונים הפונקציונליים, יש יותר ויותר רשתות של צוותים, הנבנים ופועלים כדי לספק פרויקטים, מוצרים ותוצאות ספציפיות.

אופן פעולה זה מאפיין וממנף את אופן החשיבה והניסיון של אחד הרפורמטורים הצבאיים החשובים בדורנו - הגנרל האמריקני, סטנלי מק'ריסטל (McChrystal) - ששימש, בין השאר, כעוזרו של יושב ראש המטות המשולבים, מפקד הכוחות המיוחדים המשולבים (JSOC) וכמפקד כוחות ארצות הברית וכוח הסיוע הביטחוני הבינלאומי באפגניסטן. מקקריסטל דוגל בביזור הסמכות לצוותים מיומנים ומאומנים, מחד גיסא; ובריכוז מידע ספציפי ומדויק ואספקתו, בזמן אמת, לכל הצוותים הללו, מאידך גיסא. [4]

[תמונתו של גנרל, סטנלי מק'ריסטל, נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Bluedogtn talk. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY 2.0]

הדמוגרפיה המשתנה של כוח העבודה

כדאי שהחברות תשתנה ליבן לדמוגרפיה המשתנה של כוח העבודה: על פי נתוני מפקד האוכלוסין האמריקני [5], נכון ליוני 2015, מספר ילידי המילניום (ילידי 1982-2000) בארה"ב הסתכם ב- 83.1 מיליון (25% מאוכלוסיית ארה"ב). מספרים אלה עולים על המספרים של מה שמכונה דור ה'בייבי בום' שנולדו לאחר מלחמת העולם השנייה (ילידי 1964-1946). 2016 הינה גם השנה הראשונה שבה הצטרף דור ה- Z לשוק העבודה. עובדה זו מגדילה את הפער הטכנולוגי עוד יותר בין עובדים צעירים ומבוגרים. [6]

צוותים פרוסים ופועלים בתוך ולאורך מקומות העבודה של עובדים בארגונים, של קבלנים, של יועצים ושל ספקי שירות. אנשים פועלים בצוותים קטנים, יותר ויותר, ובמידה רבה, גם נזילים. משמע, הם קמים משתנים ונעלמים חליפות לפרקים.

בצורך הגובר הזה בצוותים גמישים ודינמיים - שיכולים לעצב ולבצע במהירות פתרונות / משימות, ולחזור ל'בסיס האם', לקראת המשימה הבאה - מתחייבים מערך כישורים חדשים, גישה אחרת לעבודה והתנהגויות חדשות.

כאשר צוותים פועלים יחד כרשת, על כל צוות לספק ולקבל עדכונים שוטפים, בזמן אמת, על המתרחש, שיאפשרו לצוותים אחרים להגיב בהתאמה. פתרונות דיגיטליים - הכוללים כלים לשיתוף פעולה - מסייעים לשיתוף מידע.

דרושה מנהיגות...

 תפקיד מפתח של מנהיגות בעידן הזה, הוא לבנות תרבות פתוחה וכוללת. מנהיגים יכולים לטפח אמון, על ידי כך שישמשו מודל לחיקוי בהעצמת צוותים, בביזור קבלת החלטות ובשיתוף מידע.

אחריותיות (Accountability) וההעצמה (empowerment) צריכות להתקיים במקביל. ראשי הצוותים צריכים ליצור תקשורת אפקטיבית וליצור מטרות ברורות, הן ליחידים והן לצוות. יש להסכים מראש על חלוקת האחריות ועל נורמות הצוות.

ככל שרשתות של צוותים הולכות ומתרבות, שאלה המסורתית "עבור מי אתה עובד?" מוחלפת בשאלה, "עם מי אתה עובד?" [7]

חברות שתשכלנה למסד תרבות של עבודת צוות, שתהיינה דינמיות וגמישות לגבי האופן שבו צוותים מתהווים, פועלים ומתפרקים, ושתפתחנה תהליכים שיתמכו בניידות של כישרונות (טלנטים) ודרישות עובדים לשינויי קריירה, יזכו ליתרון!

העשרה

מקורות

[1] A. Agarwal, The state of teamwork, Blogs.dropbox.com, January 16 2017, https://blogs.dropbox.com/business/2017/01/state-of-teamwork-2017

[2] T. McDowell, et al., Organizational design: The rise of teams, 2016 Global Human Capital Trends, Deloitte University Press, February 29 2016, https://dupress.deloitte.com/dup-us-en/focus/human-capital-trends/2016/organizational-models-network-of-teams.htm.

[3] D. Donston-Miller, Workforce 2020, what you need to know, WorkdayVoice, Forbes.com, May 5 2016, https://www.forbes.com/sites/workday/2016/05/05/workforce-2020-what-you-need-to-know-now/#d58d8b92d632

[4] General Stanley McChrystal et al., Team of Teams: New Rules of Engagement for a Complex World, New York: Penguin Publishing Group, 2015.

[5] Millennials Outnumber Baby Boomers and Are Far More Diverse, United States Census Bureau, Newsroom, June 25 2015, Release Number: CB15-113, https://www.census.gov/newsroom/press-releases/2015/cb15-113.html

[6] D. Schwabel, 10 workplace trends you’ll see in 2017, Forbes.com, Nov 1, 2106, https://www.forbes.com/sites/danschawbel/2016/11/01/workplace-trends-2017/2/#1ca0e02a43e2

[7] J. Bersin, et al., The organization of the future: Arriving now, 2017 Global Human Capital Trends, Deloitte University Press, February 28 2017, https://dupress.deloitte.com/dup-us-en/focus/human-capital-trends/2017/organization-of-the-future.html

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *