חגית לרנאו: הכבאי-הפירומן מקליפורניה

%d7%94%d7%9b%d7%91%d7%90%d7%99-%d7%94%d7%a4%d7%99%d7%a8%d7%95%d7%9e%d7%9f

[תמונה חופשית שהועלתה על ידי Toni Carcolé לאתר flickr]

[לקובץ המאמרים בנושא אש, פירומנים ומבעירי בערות, לסוגיהם, לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 7 במרץ 2021

חגית לרנאו 2

ד"ר חגית לרנאו (בתמונה למטה משמאל), משפטנית, קרימינולוגית ומכהנת בעשור האחרון כמשנה לסנגור הציבורי הציבורי הארצי. מחברת הספר עבריינות ואכיפת חוק ומנהלת דף פייסבוק בשם זה, העוסק בסוגיות הקשורות למשפט פלילי, עבריינות ואכיפת חוק.

*  *  *

במהלך המחצית השנייה של שנות השמונים ועד 1991, התרחשו הצתות רבות ברחבי קליפורניה. שירותי הכבאות סברו כי חלק גדול מההצתות נעשו על ידי פירומן יחיד, אשר השתמש במנגנון השהייה ייחודי שיצר מסיגריה דולקת ואגד גפרורים עטופים בבד דליק. צורת מנגנון ההשהיה זיכתה אותו בכינוי 'פירומן הכריות', ולהערכת החוקרים הוא היה אחראי על כ-2000 הצתות ברחבי קליפורניה.

באחד מאירועי ההצתה הראשונים המיוחסים לפירומן הכריות, באוקטובר 1984, נהרגו ארבעה אנשים אשר נלכדו בתוך חנות מוצרי בניין. מאות הצתות מאוחרות לא גרמו לפגיעות בנפש, אך גרמו לנזקים מצטברים בעלות של עשרות מיליוני דולרים.

ג'ון אור (John Orr) שימש כחוקר מקרי הצתה בשירות הכבאות של גלנדייל במחוז לוס-אנג'לס. הוא חלם להיות שוטר, אך לא התקבל והתגייס לשירותי הכבאות, שם קנה לו שם של לוחם אש "מורעל", נחוש, מיומן, ראשון להגיע לזירות האש ומהיר לפענח את מקורה.

בינואר 1987, פרצה סדרה של הצתות שפרצו בסמוך לאזור בו נערך כנס גדול של לוחמי אש מקליפורניה. ליד אחת מזירות ההצתה נמצאה טביעת אצבע על דף נייר שהונח ליד מוקד האש. קצה זה היה קצה החוט הראשון אשר הוביל בסופו של דבר להרשעתו של אור. שנתיים לאחר מכן, במרץ 1989, כשסדרה נוספת של הצתות פרצה שוב סמוך למקום כינוס של לוחמי אש מקליפורניה, התחזק החשד שהמצית הוא חבר בשירותי הכבאות. החוקרים הצליבו שמות של משתתפים בשני הכנסים ובדקו את כל הכבאים שהשתתפו בשניהם. אך טביעות אצבעות שלהם, כולל אלו של אור, לא תאמו לממצאים מהזירה.

%d7%a4%d7%99%d7%a8%d7%95%d7%9e%d7%9f

[תמונה חופשית שהועלתה על ידי Roger Puig לאתר flickr]

בשנת 1991, בעקבות גל הצתות נוסף, הוקם צוות חקירה מיוחד, אשר נוכח בדיקה מחודשת של טביעת האצבע החל למקד את מאמציו בחשדות נגד אור אשר הושם במעקב ממושך. בסוף אותה השנה הוא נעצר, הועמד לדין והורשע בארבעה מקרי רצח והצתה של עשרות שריפות. חבר המושבעים נמנע מלהשית עליו עונש מוות והוא נשפט למאסר עולם ללא אפשרות לשחרור מוקדם.

בעת מעצרו התגלה בביתו טיוטת ספר פרי עתו בשם Points of Truth, בה הוא מתאר חשדות של יחידת הכבאות שאחד מהם עלול להיות למעשה מצית סדרתי. אור מרצה את עונש המאסר שהוטל עליו אף שהוא ממשיך לטעון לחפותו.

חוקרי הצתות במחוז לוס-אנג'לס טוענים כי, מקרי ההצתה באזור פחתו בכ-90% מאז נעצר אור.

[לקובץ המאמרים בנושא אש, פירומנים ומבעירי בערות, לסוגיהם, לחצו כאן]

3 thoughts on “חגית לרנאו: הכבאי-הפירומן מקליפורניה

  1. מעניין.
    מעורר מחשבה, אם כי לצערנו ככל הנראה לא זה המקרה במקומותינו.
    מוכיח שוב כמה קשה לבנות וכמה קל להרוס. הדברים נכונים להיבטים רבים של החיים, ציבוריים ואישיים כאחד.
    המציאות מסתבכת כאשר גם ליד ההגה יושבים פירומנים.

  2. הצתה פתולוגית היא פשע שמבוצע כמעט מכל סיבה אפשרית. היא גם אחד מסוגי הפשעים שקל מאוד לבצעם אך קשה ביותר למנוע אותם או להוכיח מי ביצע אותם. ההצתה הפתולוגית היא גם פשע שאינו דורש מיומנות מיוחדת, שכן כלי הביצוע של פשע זה נישא באופן חוקי והוא גם קל מאוד להשגה. 
    בניגוד לפעילויות פליליות אחרות אשר סמויות מעין הציבור, להצתות של שריפות יש השפעה גלויה וישירה על חייו של האזרח הממוצע. תעריפי הביטוח עולים, נגרם נזק לרכוש, אנשים נהרגים או נפצעים, ואיכות החיים באזור שנפגע מהשריפה נפגעת במידה ניכרת. 
     
    רבים ממציתי השריפות נזקקים לשירותי בריאות הנפש במידה זו או אחרת, ועובדה זו מוכרת גם לכותבי הספרים הפופולריים על שריפות והצתות. אף אדם אינו מעוניין כי מצית שריפות יסתובב בשכונת מגוריו, וגם שירותי בריאות הנפש אינם נלהבים במיוחד לקבל לטיפול סוג זה של מטופלים, אשר מוצאים את דרכם בסופו של דבר אל מאחורי סורג ובריח. 
     
    משהוצתה השריפה, היא נוטה להתפשט ואינה נמצאת עוד בשליטתו של מי שהצית אותה. על מנת להתמודד עם בעיות אלו, על כל המעורבים בנושא – גורמי אכיפת החוק, חוקרי שריפות, חברות ביטוח, גורמי כבאות ואנשי מקצוע בתחום הרפואה ובריאות הנפש – לפתח מחויבות משותפת ולפעול לחינוך הציבור ולהדרכתו, לגיבוש תכניות משותפות למניעת שריפות ולהתערבות עם פריצתן, ולביסוס פעילות מחקרית משותפת. לצורך כל אלה, ניתן וצריך לשבת "עד שיעלה עשן", ובלבד שלא תהא שם אש כלשהי. 

  3. להשלמה:
    ג'ון לאונרד אור (John Leonard Orr) כתב עשרות מאמרים מקצועיים בתחום הכבאות וחקר השריפות ואף היה אחראי להדרכתם של כ-1,200 כבאים ואנשי משטרה בתחום הכבאות. לג'ון יצא שם של מומחה מפורסם בתחום ההצתות ויחד עם עמיתיו הוא חקר בהצלחה מקרים רבים של הצתות.
    בשנת 1991 הוא גם פרסם ספר בשם "נקודות מוצא" (Points of Origin: Playing with Fire), שבו מתואר מעקב אחרי פעולותיו של מצית סדרתי. לסוכן הספרותי שלו הוא כתב כך: "הספר שכתבתי מבוסס על עובדות והוא מתחקה אחרי דפוס הפעולה של מצית אמיתי אשר גרם באופן סדרתי לשריפות ברחבי קליפורניה במשך שמונה השנים האחרונות. הוא לא זוהה ולא נתפס וקרוב לוודאי שלא יזוהה ולא ייתפס בעתיד הקרוב. כמו במקרה האמיתי, המצית שבספרי עובד ככבאי". 

    ג'ון אור נעצר ב-4 בדצמבר 1991. כחצי שנה לאחר מכן, ב-31 ביולי 1992, הוא הורשע בידי חבר מושבעים פדרלי בשלוש עבירות של הצתה, והשופט דן אותו לריצוי שלוש תקופות מאסר מצטברות בנות עשר שנים כל אחת. ג'ון אור טען, והוא ממשיך לטעון, לחפותו, אולם ב-24 במרץ 1993 הוא הורשע שוב בביצוע שלוש שריפות לאחר שהושג הסדר טיעון שבו התביעה נסוגה מכתב אישום שנכללו בו שמונה שריפות. בכך לא תם הסיפור וב-25 ביוני 1998 הרשיע חבר מושבעים בבית משפט של מדינת קליפורניה את אור בארבעה אישומים של רציחות מדרגה ראשונה שבוצעו במהלך השריפה בחנות חומרי הבניין שאירעה בשנת 1984. כאשר נתבקש חבר המושבעים לדון אותו לעונש מוות, הם נחלקו בדעותיהם והיה רוב של שמונה כנגד ארבעה לטובת עונש המוות. השופט דן את אור במשפט זה למאסר עולם בצירוף 20 שנות מאסר נוספות, ללא אפשרות של חנינה. אור מרצה, כאמור, את מאסר העולם שהוטל עליו בבית כלא במדינת קליפורניה.
     
    חוקרי שריפות מסוימים וכן אחד מאנשי הבולשת הפדרלית (FBI) שקשורים בנושא סבורים כי ג'ון אור הוא, ככל הנראה, המצית הסדרתי האמריקאי ה"פורה" ביותר במאה ה-20. סוכן פדרלי אחר סבור כי אור גרם לכ-2,000 שריפות בין השנים 1984 ו-1991.

    לאחר מעצרו ירד מספר השריפות באזור לוס אנג'לס ביותר מ-90 אחוז. אור עצמו ממשיך, כאמור, לטעון כי הוא חף מפשע. פרשת מעשיו של ג'ון אור תועדה בספר שהפך להיות רב מכר ונקרא בשם "אוהב האש" (wambaugh, 2002).

    פעולותיו, מעצרו והרשעותיו תועדו גם באמצעי התקשורת ובשנת 2002 אף יצא סרט אודותיו (שנקרא Point of Origin). שמו של הסרט מתייחס לספרו בעל השם הדומה של אור. חוקרי שריפות משוכנעים כי אור תיעד בספרו את ההצתות שהוא עצמו ביצע וכי כמה מהשריפות שמתוארות בספר דומות במידה רבה לשריפות שלפי דעתם אור ביצע אך לא נתפס. אור עצמו עומד על כך כי לספר שכתב אין כל קשר לאירועים כלשהם שאירעו במציאות. באחד מהראיונות שנתן אודות ספרו, הוא טען במפורש כי "דמותו של אהרון סטיילס נבנתה על בסיס דמויות של מציתי שריפות שאני עצרתי".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *