פנחס יחזקאלי: מה בין עובדי רשות המסים ל"שוטרים הנוקמים" מנהריה?

הפשע המאורגן

[התרשים שותף ב'דה מרקר קפה']

[לאוסף המאמרים על 'השוטרים הנוקמים' ומשטרה בוגדנית, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על תרבות, סטייה ושחיתות שוטרים באתר ייצור ידע', לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 9 במרץ 2021

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

ב- 19 במאי 2009 נערך דיון בוועדה לביקורת המדינה של הכנסת, בעקבות דוח מבקר המדינה בנושא המאבק בארגוני הפשע. בדיון השתתף השר (החדש דאז) לביטחון הפנים, יצחק אהרונוביץ'. במהלך הדיון הועלו טענות קשות כנגד רשות המסים, שעובדיה נמנעים מלשתף פעולה ולנתק את משפחות הפשע מצינור החמצן הכלכלי בשל סכסוך העבודה הארוך, במסגרתו דורשים עובדיה תוספת סיכון תמורת אכיפת חוקי המס כלפי ארגוני הפשע.

במבט ראשון קשה שלא לחוש תרעומת כלפי ועד העובדים של עובדי רשות המסים. שהרי, עובדי מדינה אחרים, כמו פרקליטים, שוטרים, שופטים וכדומה, עומדים בגבורה מול משפחות הפשע ללא כל תוספת.

 במבט שני הסוגיה מורכבת הרבה יותר.

 בשנת 2006 סערה משטרת ישראל, והציבור עמה, כשנחשפה הפרשה שכונתה "השוטרים הנוקמים". בפרשה מעורבים מספר שוטרים מהמחוז הצפוני של המשטרה, שהניחו מטעני נפץ בביתו ורכבו של מיכאל מור, ראש ארגון פשע שבסיסו בעיר נהריה. זאת, בתגובה למספר אירועים של זריקת רימונים לבתי שוטרים ואיומים עליהם ועל בני משפחותיהם. אירועים אלו יוחסו ע"י "השוטרים הנוקמים", לארגונו של מור, אולם המשטרה לא הצליחה להרים את נטל ההוכחה. השוטרים חשו לא מוגנים, ועל כן, ניסו ליצור הרתעה ב"שפה" שאותה מבין מור, אולם כשלו ונתפסו.

אין חידוש בכך, שהעבודה מול משפחות הפשע מסוכנת. אומנם, ישראל עדיין אינה סיציליה, שבה שופטים, מפקחי משטרה ופקידי ממשל גבוהים נרצחו על ידי המאפיה, על אף השמירה הקפדנית שנלוותה אליהם, אולם ברור לכולנו שהמאבק במשפחות הפשע הופך אלים.יותר ויותר. וסבלן של משפחות השוטרים מנהריה הוא רק שלב מקדמי במלחמה הזו.

מאפיה

[המקור: האתר הרשמי של משחק המחשב Mafia - The City Of Lost. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

במבחן פרשת "השוטרים הנוקמים" נראית תביעתם של עובדי רשות המסים מופרכת הרבה פחות. אם היה ועד לשוטרים, האם לא היה דורש תוספת שכר, בנוסף לסידורי הגנה למשפחות על רקע מה שקרה לאותם שוטרים מנהריה?

בעובדה, תנאי שירותם – משכורת ותנאי פרישה – של חבלנים למשל, שמסכנים את חייהם יותר משוטרים אחרים בעבודה, גבוהים בהרבה מאלה של שוטרים רגילים. אז מה בעצם ההבדל?

 יש פה דילמה קשה. היעדרו של ועד עובדים, מחייב את המשטרה להיות לפה לשוטרים. מה גובר איפה? מחויבותה של המשטרה לציבור או מחויבותה לשוטריה?

[לאוסף המאמרים על 'השוטרים הנוקמים' ומשטרה בוגדנית, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על תרבות, סטייה ושחיתות שוטרים באתר ייצור ידע', לחצו כאן]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *