פנחס יחזקאלי: ניקולס נסים טאלב – תעתועי האקראיות, הופעתו של הברבור השחור בשוקי ההון (ובחיים)

[בתמונה למעלה: כריכת ההוצאה העברית של 'תעתועי האקראיות'. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה זו שימוש הוגן]

[לאוסף המאמרים אודות תופעת התוצאות הבלתי צפויות (תב"צים), לחצו כאן] [לאוסף המאמרים: 'בין כאוס לסדר', לחצו כאן]

%d7%a0%d7%a1%d7%99%d7%9d-%d7%a0%d7%99%d7%a7%d7%95%d7%9c%d7%a1-%d7%98%d7%90%d7%9c%d7%91

בשנת 2004 ראה אור ספרו הראשון של נסים ניקולס טאלבּ (ראו תמונה משמאל)Flood by Randomnessהספר זכה להצלחה רבה, ותורגם ל- 20 שפות.

[תמונתו של טאלב, משמאל, נוצרה והועלה לויקיפדיה על ידי en.wp user YechezkelZilber. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

ספר זה תורגם גם לעברית וראה אור - בהוצאת ספרי עליית הגג, ידיעות אחרונות, ספרי חמד - ב- 2008, תחת השם: תעתועי האקראיות. הופעתו של הברבור השחור בשוקי ההון (ובחיים).

נסים ניקולס טאלבּ, בן למשפחה נוצרית מלבנון, הוא פילוסוף וסופר. בעבר היה סוחר ניירות ערך מצליח בבתי השקעות בוול סטריט ובשיקגו, עד שהחליט להקדיש את חייו לחקר המזל, האי־ודאות, האקראיות, ההסתברות והידע. הוא בעל תואר שני מבית הספר למִנהל עסקים וורטון ותואר שלישי מהאוניברסיטה של פריז, מלמד מתמטיקה שימושית באוניברסיטאות באירופה ובארצות הברית. הוא מתגורר בניו יורק.

טאלב מעיד על עצמו כך: "הנושא הכללי של עבודתי הוא מגבלות הידע האנושי, והטעויות וההטיות - המקסימות והפחות מקסימות - הכרוכות בעיסוק, בנושאים המצויים מחוץ לשדה ההתבוננות שלנו: במה שאיננו רואים ובמה שאיננו יכולים לראות, ובקצרה - בבלתי ידוע; בכל המצוי מעברה השני של רעלת העמימות..." (טאלב, 2011, ע 134). ספרו הנוכחי מוקדש לתופעת התוצאות הבלתי צפויות (תב"צים).

[להרחבה בסוגיית התוצאות הבלתי צפויות, לחצו כאן]

הספר עוסק באחת התופעות החידתיות ביותר בחיינו - המזל / האקראיות / אי־ודאות. וליתר דיוק: איך אנחנו מבינים את המזל ומתמודדים איתו בחיים, וגם בעסקים. טאלב מראה לנו כיצד ה"הימור" על תוצאות האקראיות, או המזל, נתפסים בטעות על-ידינו כמיומנות או כמומחיות. התופעה נפוצה בכל תחומי החיים, מספורט ועד מדע, אבל היא בולטת (והרסנית) במיוחד בעולם העסקים, ובשוקי ההון בפרט.

[להרחבה בסוגיית ה'מזל', לחצו כאן]  [להרחבה בסוגיית 'אי הודאות', לחצו כאן]

'ברבור שחור' מהו?

הברבור השחור הוא מונח המככב היום בכל דיון על הטלטלות בשוקי הכספים. ברבור שחור הוא אירוע נדיר, בלתי צפוי, שטורף את כל הקלפים והתחזיות ומשנה את חיינו לבלי הכר:

  • אסון התאומים;
  • מלחמת לבנון השנייה;
  • גוגל (המהווה על פי טאלב, "ברבור שחור חיובי");
  • המשבר הפיננסי העולמי של 2008;

ברור שלאחר הופעתו של הברבור השחור, מיד קמים ה'מומחים' ומספרים לנו שהוא היה צפוי, וקל עכשיו להסבירו...

מדוע אנחנו כל-כך מופתעים מהופעתו של הברבור השחור? האם ניתן להתכונן ולהתגונן מפני ברבורים שכאלה? ואולי אפשר להשתמש בהם לתועלתנו?

סקירה על ספריו האחרים של טאלב

[לאוסף המאמרים אודות תופעת התוצאות הבלתי צפויות (תב"צים), לחצו כאן] [לאוסף המאמרים: 'בין כאוס לסדר', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *