פנחס יחזקאלי: נושא לימוד – התנהגות ארגונית – היסטוריה וגישות ניהוליות

תקציר: זהו דף הלימוד של השיעור: 'התנהגות ארגונית - היסטוריה וגישות ניהוליות' בקורס ללמידה עצמית: 'התנהגות ארגונית מיקרו', שהוכן ב- 2021. הוא כולל הרצאה הוקלטת, מצגת שיעור, מצגת שאלות חזרה ומאמרים רלוונטיים להעשרה. חשוב להדגיש. אין אחידות בלימודי קורס זה ומרצים שונים משבצים בו נושאים שונים כראות עיניהם. גם אם נושא השיעור זהה, ההדגשים של מרצים שונים בכל תחום. על כן, הקורס הזה רחוק מלהוות פתרון מושלם לכל הלומדים 'התנהגות ארגונית מיקרו'! אני מאחל לכם לימוד פורה ומעשיר.

[בכרזה: התנהגות ארגונית - היסטוריה וגישות ניהוליות. המקור: ייצור ידע]
[בכרזה: התנהגות ארגונית - היסטוריה וגישות ניהוליות. המקור: ייצור ידע]

[לחזרה לתכנית הקורס ולריכוז הפרטים עליו, לחצו כאן] [להורדת מצגת הפרק: היסטוריה וגישות ניהוליות] [לאוסף המאמרים על גישות ניהוליות בהתנהגות ארגונית, לחצו כאן]

עודכן ב- 24 בדצמבר 2023

[בכרזה: קורס זה בנוי ללמידה עצמית. הכרזה: ייצור ידע]
[בכרזה: קורס זה בנוי ללמידה עצמית. הכרזה: ייצור ידע]

ההרצאה והמצגת מפי ד"ר פנחס יחזקאלי, משנת 2021:

[בסרטון: ד"ר פנחס יחזקאלי - התנהגות ארגונית - היסטוריה וגישות ניהוליות]

קטע נוסף, שלא ניתן היה להעלות למצגת בגלל זכויות יוצרים:

זוהי סצנת 'הסרט הנע' מתוך הסרט זמנים מודרניים בכיכובו של צ'רלי צ'פלין, שהיו טיוב הסיר לנו מהמצגת בשל סוגיית זכויות היוצרים. הוא מבטא היטב את גישתו של פרידריק טיילורהסתכלות על האדם כמכונה, שצריך להנדס. צפייה נעימה!

[בסרטון: זוהי סצנת 'הסרט הנע' מתוך הסרט זמנים מודרניים בכיכובו של צ'רלי צ'פלין, שהיו טיוב הסיר לנו מהמצגת בשל סוגיית זכויות היוצרים. הוא מבטא היטב את גישתו של פרידריק טיילורהסתכלות על האדם כמכונה, שצריך להנדס. צפייה נעימה!]

הדגשים

- המהפכה התעשייתית במאות ה-18 וה-19 יצרה משאב ארגוני חדש שחשיבותו הלכה ובלטה: העובדים. כתוצאה מכך, בשלהי המאה ה-19 ובתחילת המאה ה-20 החלה להתפתח מודעות לחשיבות הגורם האנושי בעבודה!

- לכן, תחום ההתנהגות הארגונית התפתח במחצית הראשונה של המאה העשרים: הדוקטורט הראשון הוענק באוניברסיטת הארווארד ב- 1941; וקורס החובה האקדמי הראשון נלמד באותה אוניברסיטה, ב- 1942.

- ניתן לחלק את הגישות בהתנהגות ארגונית, לאורך השנים, לשלוש: גישות מכניסטיות רציונליות; גישות חברתיות וגישות מערכתיות.

- הוגי הדעות המזוהים עם גישות מכניסטיות רציונליות הם: מקס ובר, אבי הביורוקרטיה (שתאר את הארגון כמערכת ליניארית); ו- פרדריק וינסלאו טיילור ותיאורית הניהול המדעי (שהתייחס לעבודה בארגון כתהליך).

[להעמקה בנושא הגישות המכניסטיות רציונליות, לחצו כאן]

[בכרזה: העובד כבורג במכונה... התמונה היא צילום מסך. הכרזה: ייצור ידע]
[בכרזה: העובד כבורג במכונה... התמונה היא צילום מסך. הכרזה: ייצור ידע]

- הגישות החברתיות ראו את הארגון כמערכת חברתית. הוגי הדעות המזוהים עם גישה זו, הם אלטון מאיו ואסכולת יחסי אנוש, שבמרכזה עמדו ניסויי האות'ורן: מאיו הצליח לעשות מחקר מעבדה בתנאים של מחקר שדה. הוא השתמש בעובדים, של מפעל גדול אמתי (מפעלי האות'ורן), כשפני ניסיון, כשהוא שולט על התנאים... הם גילו שמקור אי השקט של העובדים היה, לא התנאים הסביבתיים, אלא האינטראקציה שבין האנשים.

- המסקנה הייתה כי חשוב להביא בחשבון את מכלול הגורמים האנושיים, המשפיעים על היעילות האנושית, ולא רק את ההיבט הפיזיולוגי; וכי לקבוצות העבודה, ולרקמת היחסים הבלתי פורמלית בארגון, השפעה מכרעת על התנהגותו הביצועית של היחיד.

- בניסויי האות'ורן נולד מושג חדש: הארגון הבלתי פורמאלי, שאיננו חופף לארגון הפורמלי: לארגון הבלתי פורמלי יש חוקים משלו, נורמות עבודה משלו ומנהיגים משלו!

[להעמקה בנושא גישות חברתיות, לחצו כאן]

[בתמונה: התנהגות ארגונית... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי ICMA Photos לאתר flickr]
[בתמונה: התנהגות ארגונית... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי ICMA Photos לאתר flickr]

- ועוד תוצאה מעניינת: מחקרים לא רק בודקים את המציאות, אלא גם משנים אותה: הוכח כי עובדים, שיודעים שהם תחת מחקר, מתנהגים אחרת!

- התאוריה של יחסי אנוש פותחה אחרי זה על ידי חוקרים רבים, נציין שניים חשובים: דאגלס מקגרגור (תיאורית X ו- Y) ו- פרדריק הרצברג (תיאורית שני הגורמים: גורמים מניעים וגורמי היגיינה).

- בעצם, מחקרי הות'ורן לימדו אותנו שארגון איננו מערכת פשוטה, אלא מערכת מורכבת!

בכך עוסקת הגישה המערכתית בהתנהגות ארגונית.

[להעמקה בנושא גישות מערכתיות, לחצו כאן]

[בתמונה: רשת ארגונית של עובדים... הרשת עובדה במערכת לניתוח רשתות חברתיות וארגוניות InFlow , חברת Orgnet LLC]
[בתמונה: רשת ארגונית של עובדים... הרשת עובדה במערכת לניתוח רשתות חברתיות וארגוניות InFlow , חברת Orgnet LLC]

וקצת איפכא מסתברא, לחידוד החשיבה:

וקצת איפכא מסתברא, לחידוד החשיבה בהקשר זה: רובם המכריע של המודלים העוסקים בבני אנוש - הנלמדים בקורסים במבוא לפסיכולוגיה ובהתנהגות ארגונית - הם פרי מוחם של חוקרים מערביים, בעיקר אמריקנים; והם מתארים את אותם אנשים מאותה סביבת גידול שבה גדל החוקר. 

אבל, האם הם מתאימים לכולם??

[למאמר: 'האם תיאוריות פסיכולוגיות מתאימות לבעלי פרדיגמת חשיבה מזרחית?', לחצו כאן]

[בתמונה: רובם המכריע של המודלים העוסקים בבני אנוש - הנלמדים בקורסים במבוא לפסיכולוגיה ובהתנהגות ארגונית - הם פרי מוחם של חוקרים מערביים, בעיקר אמריקנים; והם מתארים את אותם אנשים מאותה סביבת גידול שבה גדל החוקר.  אבל, האם הם מתאימים לכולם?? המקורית היא תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי torbakhopper לאתר flickr]
[בתמונה: רובם המכריע של המודלים העוסקים בבני אנוש - הנלמדים בקורסים במבוא לפסיכולוגיה ובהתנהגות ארגונית - הם פרי מוחם של חוקרים מערביים, בעיקר אמריקנים; והם מתארים את אותם אנשים מאותה סביבת גידול שבה גדל החוקר. אבל, האם הם מתאימים לכולם?? המקורית היא תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי torbakhopper לאתר flickr]

מושגי השיעור

[לחזרה לתכנית הקורס ולריכוז הפרטים עליו, לחצו כאן]

[בתמונה: רלוונטיות ומשמעות מערכת יחסי העבודה באירגוניים ומקומם של אירגוני עובדים בשינוי שמתחולל... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי quimuns לאתר Pixabay]
[בתמונה: רלוונטיות ומשמעות מערכת יחסי העבודה באירגוניים ומקומם של אירגוני עובדים בשינוי שמתחולל... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי quimuns לאתר Pixabay]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

מקורות והעשרה

6 thoughts on “פנחס יחזקאלי: נושא לימוד – התנהגות ארגונית – היסטוריה וגישות ניהוליות

  1. בוקר טוב ד"ר פנחס
    אשמח להסבר נוסף איפה אמצא את כל השאלות מסוף המצגת ?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *