פנחס יחזקאלי: שינוי ארגוני – תהליך מלאכותי בכפיה…

תקציר: שינוי ארגוני (Organizational Change) הוא תהליך של פירוק מבצרי העוצמה בארגון וחלוקתה מחדש. הכלי לכך הוא שינוי במבנה הארגוני, בתפקידים (משמע, בסמכות ובאחריות) ובתהליכי עבודה. הוא מתממש תוך כדי מאבק, כחלק מהמתח שמאפיין יחסים בין גורמים שונים בארגון. חשוב לזכור לפני כפיית כל שינוי: הוא מנוגד לטבע; ודווקא ההתנגדות לשינוי היא שטבעית למערכות...[בתמונה: השתנות בארגון: תמונה חופשית שהועלתה על ידי Dave Gray לאתר flickr]

[בתמונה: השתנות בארגון: תמונה חופשית שהועלתה על ידי Dave Gray לאתר flickr]

שינוי ארגוניOrganizational Change) ) הוא תהליך של פירוק מבצרי העוצמה בארגון וחלוקתה מחדש. הכלי לכך הוא שינוי במבנה הארגוני, בתפקידים (משמע, בסמכות ובאחריות) ובתהליכי עבודה. הוא מתממש תוך כדי מאבק, כחלק מהמתח שמאפיין יחסים בין גורמים שונים בארגון. חשוב לזכור לפני כפיית כל שינוי: הוא מנוגד לטבע; ודווקא ההתנגדות לשינוי היא שטבעית למערכות...

[לאוסף המאמרים אודות אודות שינוי ארגוני והשלכותיו, לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 17 בספטמבר 2021

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר 'ייצור ידע'.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

שינוי ארגוני (Organizational Change) הוא תהליך מלאכותי, שנכפה של מערכות מורכבות כמו ארגון.

נזכיר ששינוי הוא, אמנם, לחם חוקן של מערכות מורכבות, שמשתנות באופן מתמיד, ובאופן כזה מתאימות את עצמן לסביבה משתנה. אבל, זהו שינוי טבעי, בדרך של התארגנות עצמית. שינוי מלאכותי מנוגד לטבע המערכת; ולכן, גם ייענה בהתנגדות טבעית לשינוי מצד מרכיביה.

את זה חשוב לזכור לפני כפיית כל שינוי: הוא מנוגד לטבע; ודווקא ההתנגדות לשינוי היא שטבעית למערכות...

נגדיר שינוי ארגוני, כתהליך של פירוק מבצרי העוצמה בארגון וחלוקתה מחדש. הכלי לכך הוא שינוי במבנה הארגוני, בתפקידים (משמע, בסמכות ובאחריות) ובתהליכי עבודה. הוא מתממש תוך כדי מאבק, כחלק מהמתח שמאפיין יחסים בין גורמים שונים בארגון.

[להרחבת המושג 'מערכת מורכבת', לחצו כאן] [להרחבת המושג 'התארגנות עצמית', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'התנגדות לשינוי', לחצו כאן] [לריכוז המאמרים על 'עוצמה', לחצו כאן] [להרחבת המושג 'מבנה ארגוני', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'תהליכי עבודה', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'בהירות של סמכות ואחריות', לחצו כאן] 

ד"ר פנחס יחזקאלי: לפני כל שינוי חשוב לזכור, שזוהי התערבות מלאכותית במערכת, שמנוגדת לטבעה, ומזמינה התנגדות. שינוי הוא אמנם דרך חיים למערכת, והיא משתנה כל העת; אבל, זהו שינוי טבעי בדרך של התארגנות עצמית!

[הכרזה: 'ייצור ידע']

לכן, דרכם של שינויים 'אמתיים' (לא 'עוד מאותו דבר'...) להיכשל...

המגזין פורבס טען ב- 2012, כי 70% מהתכניות האסטרטגיות נכשלות! ואני אטען שתשעים וחמישה אחוזים מהן נכשלות; ויתר חמשת האחוזים של השינויים מצליחים במידה רבה, מהסיבות הלא נכונות. רוב השינויים האסטרטגיים ה'מוצלחים' קרויים בעגה מקצועית שינויים בדיעבד. משמע, התהווה בארגון תהליך שהצליח; ובדיעבד חיברנו אותו לאגדה, שהכל פרי תכנון חכם, שבוצע במיומנות ניהולית...

שינוי ארגוני יתממש, רק אם יהיו הכוחות היוזמים אותו והמובילים אליו חזקים יותר מהכוחות המתנגדים והבולמים אותו. גם אם יצליח, יאבד הארגון, בתהליכי ההתנגדות לשינוי וההתגברות עליהם, אנרגיה יקרה, שהייתה יכולה להיות מושקעת בניהול איכותי להשגת מטרותיו.

למה זה קורה? בשפת המערכות המורכבות, שינוי ארגוני הוא דחיפה ממושך אחד למושך חדש, אבל, בעוד שיוזם השינוי מסוגל ליצור את הדחיפה שמשנה את המושך הקיים, אין לו שליטה מהו המושך החדש שייווצר. לכן, שינוי ארגוני אמתי (לא שינוי למראית עין) הוא הימור (!), וראוי לעוסקים בו להצטייד במידה ראויה של ענווה וזהירות: משמעותו העיקרית היא התוצאה של כל אלה היא עליה משמעותית במפלס הפוליטיקה הארגונית וערעור הסדר, עד כדי גרירתו של הארגון לכאוס לעתים, לפרק זמן מסוים.

[להרחבת המושג: 'תכנון', לחצו כאן]

המגזין פורבס טען ב- 2012, כי 70% מהתכניות האסטרטגיות נכשלות! ואני אטען שתשעים וחמישה אחוזים מהן נכשלות; ויתר חמשת האחוזים של השינויים מצליחים במידה רבה, מהסיבות הלא נכונות. רוב השינויים האסטרטגיים ה'מוצלחים' קרויים בעגה מקצועית שינויים בדיעבד. משמע, התהווה בארגון תהליך שהצליח; ובדיעבד חיברנו אותו לאגדה, שהכל פרי תכנון חכם, שבוצע במיומנות ניהולית...

[למאמר המלא בפורבס, לחצו כאן]

שינוי ארגוני מתחת לרדאר

ישנה לעתים גם דרך אחרת: חלוקה מחודשת של העוצמה הארגונית משמעו, בין היתר, התווספות של קשרי הגומלין בין מרכיבי הארגון. הקשרים הללו הם שקובעים את השינוי באופיו ובתרבותו. אבחון ארגוני בעזרת רשתות מאפשר להנהלה לסמן מראש את קשרי הגומלין החדשים הנדרשים. בדרך של "אינסטלציה" שקטה, ניתן ליצור את החיבורים הללו "מתחת לרדאר", כלומר, בשקט, ללא הצהרת כוונות על שינוי; ולכן גם ללא התנגדות לשינוי. סדרת פעולות בעלות אופי טקטי, שיש להן בסוף משמעות אסטרטגית. כאשר מסתיימת מלאכת ה"אינסטלציה" וההתהוות החדשה חודרת לתודעה של אנשי הארגון, זה בדרך כלל מאוחר מידי להתנגדות, והשינוי הושלם למעשה.

שינוי ארגוני מתחת לרדאר

 [לאוסף המאמרים אודות אודות שינוי ארגוני והשלכותיו, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

העמקה

Comments are closed.