פנחס יחזקאלי: שילוביות – מילה נרדפת לשיתוף פעולה

תקציר: המונח שילוביות או שילוביות בין-זרועית (Jointness) מתאר רמה ואיכות מסוימת של פעולות משותפות בין חלק ממרכיביה של מערכת מורכבת. זהו מונח צבאי חדש יחסית, שנטבע במשרד ההגנה האמריקני במחצית השנייה של המאה הקודמת (מרכז המידע של השגרירות האמריקנית, 2006). במהותו, דומה מאוד מושג זה למושג שיתוף פעולה; אולם, בעוד ששיתוף פעולה יכול להיווצר גם בהתארגנות עצמית, פה מדובר על ניהוג של שיתוף מלמעלה. המושג הופץ בשני העשורים האחרונים בקרב ארגוני הביטחון בישראל על ידי בוגרי המכללה לביטחון לאומי של צה"ל, והיום נעשה בו שימוש חליפי למושג שיתוף פעולה, בארגונים רבים.

[בכרזה: שילוביות היא מונח צבאי חדש יחסית, שנטבע במשרד ההגנה האמריקני במחצית השנייה של המאה הקודמת. במהותו, הוא דומה מאוד למושג שיתוף פעולה. בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

[בכרזה: שילוביות היא מונח צבאי חדש יחסית, שנטבע במשרד ההגנה האמריקני במחצית השנייה של המאה הקודמת. במהותו, הוא דומה מאוד למושג שיתוף פעולה. בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

המונח שילוביות או שילוביות בין-זרועית Jointness)) דומה מאוד מושג זה למושג שיתוף פעולה; אולם, בעוד ששיתוף פעולה יכול להיווצר גם בהתארגנות עצמית, פה מדובר על ניהוג של שיתוף מלמעלה. המושג הופץ בשני העשורים האחרונים בקרב ארגוני הביטחון בישראל על ידי בוגרי המכללה לביטחון לאומי של צה"ל, והיום נעשה בו שימוש חליפי למושג שיתוף פעולה, בארגונים רבים.

[להורדה חינמית של הספר: 'מאנוכיות לשיתוף פעולה' בפורמט pdf לחצו: Cooperation[לאוסף המאמרים אודות שיתוף פעולה לסוגיו, לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 21 בספטמבר 2021

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר 'ייצור ידע'.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

המונח שילוביות או שילוביות בין-זרועית (Jointness) מתאר רמה ואיכות מסוימת של פעולות משותפות בין חלק ממרכיביה של מערכת מורכבת. זהו מונח צבאי חדש יחסית, שנטבע במשרד ההגנה האמריקני במחצית השנייה של המאה הקודמת (מרכז המידע של השגרירות האמריקנית, 2006).

במהותו, דומה מאוד מושג זה למושג שיתוף פעולה; אולם, בעוד ששיתוף פעולה יכול להיווצר גם בהתארגנות עצמית, פה מדובר על ניהוג של שיתוף מלמעלה.

המושג הופץ בשני העשורים האחרונים בקרב ארגוני הביטחון בישראל על ידי בוגרי המכללה לביטחון לאומי של צה"ל, והיום נעשה בו שימוש חליפי למושג שיתוף פעולה, בארגונים רבים.

שילוביות, כמו שיתוף פעולה - מתחלקת ל- שילוביות פנימית (בין חלקיה של מערכת); ול- שילוביות חיצונית (בין המערכת למערכות אחרות בסביבתה המשימתית.

שילוביות לסוגיה ניתנת לאבחון ולשיפור בעזרת ניתוח רשתות ארגוניות (Organizational Network Analysis - ONA).

רמת השילוביות – הפנימית והחיצונית – במערכת נתונה, משפיעה מידית על השגת מטרות העל של מערכת. שיפור השילוביות תתבטא מיד ברמת הפרודוקטיביות שלה (יחזקאלי, 2013א').

אם ניצור היררכיה בין סוגי הפעולות המשותפות השונות (ראה בתרשים למטה), יהיו השילוביות ושיתוף הפעולה בחלק העליון והאיכותי של רמת השיתוף הללו (רזי ויחזקאלי, 2007):

[להרחבת המושג: 'פעולות משותפות', לחצו כאן] [להרחבת המושג 'מערכת מורכבת', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'שיתוף פעולה', לחצו כאן] [להרחבה בנושא 'התארגנות עצמית', לחצו כאן] [להרחבת המושג 'סביבה משימתית', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים בנושא ניתוחי רשת ארגונית ONA, לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'מטרה של מערכת', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'פרודוקטיביות', לחצו כאן]

בכרזה: אם ניצור היררכיה בין סוגי הפעולות המשותפות השונות (ראה בתרשים למטה), יהיו השילוביות ושיתוף הפעולה בחלק העליון והאיכותי של רמת השיתוף הללו. הכרזה: 'ייצור ידע'

[הכרזה: 'ייצור ידע']

המשגה

[בתמונה משמאל: כריכת חוברת העוסקת בשילוביות. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

קשה למצוא הגדרה ממסדית אמריקנית למושג 'Jointness'. מילון צבאי אמריקני מסתפק בהגדרת שם העצם 'Joint': "פעולות, מבצעים, ארגונים וכדומה שנוטלים בהם חלק אלמנטים השייכים לשתי זרועות צבאיות או ליותר". בהיעדר הגדרה רשמית, המונח 'Jointness' מציין את השיעור שבו פעולות, מבצעים, ארגונים וכדומה מכילים אלמנטים המורכבים משתי יחידות צבאיות או יותר.

קיימות מספר הגדרות חוץ ממסדיות למונח 'Jointness', למשל: "שילוב של מרכיבים מזרוע/מחיל אחד או יותר יחד באימונים ובלחימה, בדרך כלל למען מטרה נבחרת/ייחודית. השילוביות מביאה לתוצאה הגדולה מסכום כל יחידה לבד".

[בתמונה משמאל: כריכת חוברת העוסקת בשילוביות. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

ה- 'Jointness' הוא מונח חדש אותנטי לזמננו, המוכוון לשרת את עולם התוכן הצבאי האמריקני (והישראלי). הוא אינו קיים בצבאות האירופאיים וגם לא בעולם הניהול האזרחי. המונח 'Jointness' היה רלוונטי במקור רק ל'שיתופיות' בין חלקי משרד ההגנה האמריקני כמכלול, כמו גם ל'שיתופיות בין-משרדית' ('Interagency Jointness') של משרד ההגנה עם המשרד לביטחון המולדת (The Department of Homeland Security) ומשרדים אחרים. הצבא הישראלי מנסה לפתח את המושג מעבר לגישה האמריקנית המקורית. ההגדרה הרשמית של 'שילוביות' היא:

יכולת פעולה בין זרועית ובין ארגונית המובילה להשגת מטרות ברמה האסטרטגית אופרטיבית ביעילות ובאפקטיביות מבצעית גבוהה. יכולת זאת מושגת באמצעות פיתוח ידע, תכנון וביצוע משולבים, והיא יוצרת אגבור (סינרגטיות) המתבסס על מיצי יתרונות יחסיים ומוחלטים של מרכיביה מול מטרה ורעיון משותפים, תוך שימור זהותם הארגונית. השילוביות היא תרבות ארגונית המבטאת 'State of mind' (הלך רוח או 'אני מאמין' היוצר תודעה ארגונית), וככזו השפעתה נמשכת מעבר לפעולה בזמן ובמרחב נתונים.

[להרחבת המושג: 'סינרגיה' - אגבור, לחצו כאן]

[בתמונה: סינרגיה... תמונה חופשית שהועלתה על ידי Dustin Kanske לאתר flickr]

[בתמונה: סינרגיה... תמונה חופשית שהועלתה על ידי Dustin Kanske לאתר flickr]

ב- 2005 נערך דיון במטה הכללי בנושא "הטמעת תפיסת ההפעלה בבניין הכוח ובהפעלתו". המכללות הצבאיות הציעו שם הגדרה ממוקדת ומרחיקת לכת למושג 'Jointness', ובגרסתו העברית ('שילוביות'):

דפוס לעיצוב תפיסות ורעיונות אסטרטגיים ואופרטיביים במרחב הבין זרועי והבין ארגוני. תכליתו לייצר רלוונטיות מתמשכת על ידי פיתוח ידע בתחום ה"בין", והוא המאפשר תכנון וביצוע שיתופיים על בסיס הידע החדש.

ההבדל בין שילוביות, שיתוף פעולה (Cooperation) ותיאום מנהלי במישור הצבאי הוא בעיקר בדרג שאליו מתייחסים. בעוד שילוביות מאפיינת בעיקר את הדרג האסטרטגי, אמור שיתוף פעולה (Cooperation) להתבצע בעיקר ברמת המערכה (הרמה האופרטיבית, והתיאום המנהלי – בעיקר ברמה הטקטית.

[להרחבת המושג: 'תיאום מנהלי', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'טקטיקה', לחצו כאן][להרחבת המושג: 'מערכה', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'אסטרטגיה', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

[להורדה חינמית של הספר: 'מאנוכיות לשיתוף פעולה' בפורמט pdf לחצו: Cooperation[לאוסף המאמרים אודות שיתוף פעולה לסוגיו, לחצו כאן]

 מקורות והעשרה