יחזקאלי ואונגר-משיח: פתיחות ניהולית וסגירות ניהולית

תקציר: פתיחות ניהולית (manager openness) מצד הנהלה של ארגון היא תפיסת תפקיד פתוחה המאפשרת מרחב פעולה לעובדים ביוזמות עצמיות וביצירת קשר עם גורמים בתוך ומחוץ לארגונם. המושג ההפוך הוא סגירות ניהולית, המאופיינת בתסמונת של 'הכל דרכי', ובקשר של מנהלים בלבד עם גורמי חוץ.

[תמונה חופשית שהועלתה על ידי Eddi van W לאתר flickr]

[לאוסף המאמרים על פתיחות ניהולית ומעורבות עובדים, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים בנושא ניתוחי רשת ארגונית ONA, לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 26 באוקטובר 2020

ד"ר פנחס יחזקאלי ואינג' שרית אונגר-משיח הם מומחים לניתוח רשתות ארגונית (Organizational Network Analysis). ושותפים בחברת 'ייצור ידע'.

*  *  *

פתיחות ניהולית (manager openness) מצד הנהלה של ארגון היא תפיסת תפקיד פתוחה המאפשרת מרחב פעולה לעובדים ביוזמות עצמיות וביצירת קשר עם גורמים בתוך ומחוץ לארגונם. המושג ההפוך הוא סגירות ניהולית, המאופיינת בתסמונת של 'הכל דרכי', ובקשר של מנהלים בלבד עם גורמי חוץ.

מרכיבי הפתיחות הניהולית:

  • היכולת להקשיב לעובדים;
  • עידוד העובדים לחשיבה עצמית וליוזמה.
  • פתיחות לביקורת ורצון לקבל היזון חוזר;
  • היכולת לסמוך על העובדים ולאפשר להם ליצור קשרים ולפעול באופן עצמאי.
  • פתיחות לטעות: היכולת להכיל טעויות עובדים כחלק מתהליך הלמידה שלהם.

פתיחות ניהולית תורמת לאגיליות הארגונית (הגמישות האסטרטגית), ומחזקת את "המערכת החיסונית" של הארגון. העובדים נדרשים לחשיבה מעמיקה, עצמאית וביקורתית, ולחיפוש מתמיד אחר דרכים משופרות לביצוע משימות. זאת, תוך שיתוף רב במידע וידע, ואספקת משוב הדדי מעמיק על ביצועים.

מניסיוננו באבחון וניתוח רשתות ארגונית (Organizational Network Analysis), פתיחות הניהולית קשורה קשר ישיר למעורבות העובדים. ככל שמדיניות ההנהלה פתוחה יותר כך תגבר, בדרך כלל, מעורבות העובדים; ולהיפך: סגירות ניהולית מדכאת את מעורבות העובדים!

[להרחבה בנושא 'מעורבות עובדים', לחצו כאן]

Jeppe Vilstrup Hansgaard - מנכ"ל חברת Innovisor, שצברה בעשור האחרון ניסיון בשינויים עסקיים, בניתוח רשתות ארגוניות (Organizational Network Analysis - ONA), במיזוגים וברכישות ביותר מ- 35 מדינות (ראו תמונה משמאל) - מתקף את הממצאים הללו.  הוא מתאר פעילות של ארגונו במלכ"ר המעסיק +200 עובדים, לצורך הגברת מעורבות העובדים ניתוח נתוני מעורבות העובדים, חשף ארבעה גורמים עיקריים המשפיעים על מעורבות העובדים, שההתמקדות בהם הייתה חיונית להנהלה. הם מוצגים בסדר יורד:
  • אמון של ההנהלה בעובדים (פתיחות ניהולית);
  • בניית יכולות של עובדים (הכשרות ואימון);
  • שכר הוגן;
  • מקום עבודה בריא (תחום מתפתח בעולם המערבי, של מקום עבודה התומך ומעודד התנהגויות בריאות בעובדיו, מה שהופך בחירות בריאות לבחירות הקלות).
יצוין כי הגורמים הללו היו שונים מאלה שההנהלה ציפתה לקבל. התחומים שסברה שתקבל היו: גיוס וקליטה מהירים ונוחים, קבלת משוב קבוע, הכרה בהישגים'' ניהול מוסמך (competent management; משמע, פיתוח והפעלת כלים למדידה, למעקב ולשיפור יכולות עובדים), וכדומה.  השלב הבא היה רתימת סוכני השינוי לעיסוק בארבעת הגורמים הדומיננטיים הללו להשגת מעורבות העובדים.

[למאמרו של Jeppe Vilstrup Hansgaard: 'מה משפיע על מעורבות העובדים?', לחצו כאן]

מדידה של פתיחות ניהולית

פתיחות ניהולית ניתנת למדידה בעזרת ניתוח רשתות ארגונית (Organizational Network Analysis – ONA).

התרשים למטה מדגים תוצאה של אבחון רשתי בארגון. המחלקות מסודרות בסדר יורד, מהמחלקה עם הפתציחות הניהולית הגבוהה ביותר ומטה:

[הנתונים עובדו במערכת לאבחון ולניתוח רשתי dna-7, חברת TECI]

[לאוסף המאמרים על פתיחות ניהולית ומעורבות עובדים, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים בנושא ניתוחי רשת ארגונית ONA, לחצו כאן]

מקורות והעשרה