פנחס יחזקאלי: עיצוב תפקידים בארגון – העצמה עצמית של עובדים…

תקציר: עיצוב תפקידים (Job Crafting) הוא כלי להעצמת עובדים (worker empowerment). אולם, בניגוד לכלים האחרים להעצמת עובדים - שבהם מתבצעת ההעצמה על ידי ההנהלה - מדובר פה בהעצמה עצמית של עובדים, בדרך של עיצוב מחדש של תפקידם! נגדיר עיצוב תפקידים כשינוי פיזי, קוגניטיבי, או חברתי שפרטים מבצעים ביחס להגדרות וגבולות משימותיהם בעבודה, על מנת לאזן את דרישות העבודה עם המשאבים, היכולות האישיות, הערכים או הצרכים שלהם...

[תמונה חופשית שהועלתה על ידי Kumar's Edit לאתר flickr]

[לאוסף המאמרים על שביעות רצון ומחויבות ארגונית, לחצו כאן]

עודכן ב-27 במרץ 2023

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

במהלך המאה העשרים, התייחסה הספרות המקצועית למידת ההתאמה בין האדם לבין תפקידו כנושא התלוי בעיקר או רק בשיקול הדעת של המעסיק. הוא שמגדיר דרישות תפקיד, שעל בסיסן - ועל בסיס הדרכה שיעברו במסגרת הארגון - ייבחרו עובדים לעבודה. לאחר מכן, מבחנו של העובד הוא יכולתו להסתגל לארגון ולדרישותיו (גל, ללא תאריך; Greenberg, 2008).

החל מהעשור השני של המילניום, התפתחה הגישה כי גם לעובד עצמו יכולת להשפיע על מבנה התפקיד שלו; ופותחו מודלים וכלים חדשים בתחום זה (גל, ללא תאריך).

עיצוב תפקידים (Job Crafting) הוא כלי להעצמת עובדים (worker empowerment). אולם, בניגוד לכלים האחרים להעצמת עובדים - שבהם מתבצעת ההעצמה על ידי ההנהלה - מדובר פה בהעצמה עצמית של עובדים, בדרך של עיצוב מחדש של תפקידם! (גל, ללא תאריך; Greenberg, 2008; בר חיים, 2004) [להרחבה על העצמת עובדים, לחצו כאן].

נגדיר עיצוב תפקידים כשינוי פיזי, קוגניטיבי, או חברתי שפרטים מבצעים ביחס להגדרות וגבולות משימותיהם בעבודה, על מנת לאזן את דרישות העבודה עם המשאבים, היכולות האישיות, הערכים או הצרכים שלהם. לפיכך מדובר באסטרטגיה אישית שהפרט נוקט בה, במטרה להביא לשיפור בהון האישי של העובד ולמיטוב של מאפייני עבודתו (גל, ללא תאריך). יחד עם זה, בשנים האחרונות מתפתחת פרקטיקה שבה הנהלות הארגונים שותפות לעיצוב התפקיד ואפילו מעודדות 'טלנטים' לעשות זאת.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית שהועלתה על ידי CIPE לאתר flickr]

ההיסטוריה של עיצוב התפקידים בארגון

     

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעשרה

מקורות והעשרה