פנחס יחזקאלי: מיומנות מערכתית מהי?

תקציר: מיומנות מערכתית אמורה לאפיין מקבלי החלטות בדרג הבכיר. זוהי אומנות יישום החשיבה המערכתית (System Thinking), הלכה למעשה, בניהול ובפיקוד בכירים, תוך הפנמה ועבודה ע"פ שלושה עקרונות: גלובליות (משמע, קשר פתוח בין מערכות שונות); תלות הדדית; והשתנות מתמדתחלק מהמיומנות המערכתית היא המיומנות הרשתית.

[בתמונה: מורכבות... תמונה חופשית שהועלתה על ידי dmums לאתר flickr]

[לאוסף המאמרים על השימוש בכלל: 'סוף מחשבה במעשה תחילה' במצבי חוסר-ודאות, לחצו כאן] [לאוסף מאמרים על בכירות ומשמעויותיה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על חשיבה מערכתית, לחצו כאן]

 

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

מיומנות היא יכולת נרכשת או כישרון לבצע פעולות מסוימות המיועדות להניב תוצר או תוצאה רצויה, באופן יעיל מבחינת משאבי זמן ואנרגיה.

מיומנות מערכתית אמורה לאפיין מקבלי החלטות בדרג הבכיר. זוהי אומנות יישום החשיבה המערכתית (System Thinking), הלכה למעשה, בניהול ובפיקוד בכירים, תוך הפנמה ועבודה ע"פ שלושה עקרונות (ראו התרשים למטה):

  1. גלובליות (משמע, קשר פתוח בין מערכות שונות);
  2. תלות הדדית;
  3. והשתנות מתמדת.

חלק מהמיומנות המערכתית היא המיומנות הרשתית: תפיסת הארגון כרשת של יחידים וקבוצות - פורמליות ושאינן פורמליות. הן מקיימים ביניהם מערכות יחסים, שמרכיבות את המארג הארגוני ומניעות אותו לפעולה; תוך שהם ממלאים תפקידים שונים בתוך הרשת הארגונית, כמו: חיבור, תיווך, השפעה, בידוד ועוד.

בכרזה: מיומנות מערכתית מהי? מיומנות מערכתית היא אומנות יישום החשיבה המערכתית (System Thinking) בניהול, תוך הפנמה ועבודה ע"פ שלושה עקרונות: גלובליות (משמע, קשר פתוח בין מערכות שונות); תלות הדדית; והשתנות מתמדת.

[בכרזה: מיומנות מערכתית מהי? המקור: ייצור ידע]

חשיבה מערכתית

נגדיר חשיבה מערכתית כחשיבה, המתמקדת ביחסי הגומלין שבין מרכיביה של מערכת מורכבת, ובינם לבין גורמים בסביבה המשימתית, בהקשר של השגת מטרה מוגדרת. חשיבה מערכתית שוזרת יחד את המרכיבים הבאים:

  • מרכיבי המערכת המורכבת;
  • רשתות המורכבות ממערכות יחסים בין יחידים וקבוצות, בתוך ארגונים. מערכות יחסים אלה מרכיבות את יחידים וקבוצות ממלאים
  • כמות קשרי הגומלין ואיכותם;
  • רמת המגוון של הכוחות הפועלים;
  • רמת הדינמיות של הסביבה.

מערכת מורכבת מתנהלת בהתאם לחוקים ולדפוסי פעולה. כשמזהים אותם, ניתן להבין את פעולתה ואפילו לנבא, דרך דפוסי הפעולה, את האופן שבו תנהג בעתיד. לכן, חשיבה מערכתית מקנה לנו את היכולת לחשוב ולפעול בהרמוניה בסביבה עתירת סתירות.

החלק החשוב ביותר בהבנת מערכת מורכבת הוא רשת קשרי הגומלין בין מרכיבי המערכת, וביניהם לבין המערכות האחרות בסביבה המשימתית שבה היא פועלת. דרכם מתבצעת השפעה הדדית בין המרכיבים השונים.

הבנת המערכת המורכבת מאפשרת התמודדות עם בעיות בצורה רב ממדית (פתרון בעיה לטווח ארוך ולא בצורה נקודתית), בין תחומית ואינטגרטיבית (פתרונה של אותה בעיה בצורה שתעלים אותה כליל מארגון שלם ולא רק ממערכת אחת בו).

[תמונה חופשית שהועלתה על ידי Jurgen Appelo לאתר flickr]

[לאוסף המאמרים על השימוש בכלל: 'סוף מחשבה במעשה תחילה' במצבי חוסר-ודאות, לחצו כאן] [לאוסף מאמרים על בכירות ומשמעויותיה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על חשיבה מערכתית, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה